Sociální sítě

Zešílely firmy? S podzimem nasadily reklamy adorující riskantní řidičské chování

5. listopad 2017 četba na 8 minut
Nepřipoutaný řidič nákladního vozu řídí jen jednou rukou, druhou telefonuje. A to spot Emka teprve začíná

Nepřipoutaný řidič nákladního vozu řídí jen jednou rukou, druhou telefonuje. A to spot Emka teprve začíná

Foto: Repro Youtube

/ VIDEO / Řidič kamionu drží volant jen jednou rukou, ve druhé má mobil a vesele do něj švitoří. Auta se předjíždějí v zatáčce, navíc za deště a námrazy. Tak vypadají některé aktuální reklamy českých firem. Nejde přitom o spoty, jejichž účelem by bylo před podobným chováním varovat. Naopak - všichni se tváří, že si podobné chování užívají.

Vypadá to, jakoby firmy působící na českém trhu spustily se začátkem podzimu soutěž o to, která ve své reklamě ukáže riskantnější a nebezpečnější řidičské chování - a bude se přitom tvářit, že takový způsob jízdy je úplně v pořádku.

Emco: Nejméně tři přestupky v jednom

Český výrobce cereálií Emco uvedl 1. listopadu na svých facebookových stránkách i na svém Youtube kanále opravdu zvláštní reklamní spot. Nepřipoutaný řidič "firemního kamionu" v něm veze čokoládu, přičemž řídí kamion jen jednou rukou - protože v druhé drží mobil a mluví do něj. Páchá tak hned dva vážné dopravní přestupky - za nepřipoutání se hrozí v Česku bloková pokuta až dva tisíce korun a přidělení tří trestných bodů, za telefonování za jízdy bez handsfree bloková pokuta tisíc korun a další tři trestné body. A to reklama teprve začíná.

V páté vteřině přichází další riziková situace - řidiči se totiž protrženou plachtou vysype na silnici zcela nezajištěný náklad. Podle starší statistiky Policie České republiky z roku 2014 je právě tento faktor nejčastější technickou příčinou bouraček nákladních aut, a z toho důvodu představuje na silnici skutečné nebezpečí.

FOTOGALERIE

Nepřipoutaný řidič těžkého nákladního vozu řídí jen jednou rukou, druhou telefonuje. A to reklama Emka teprve začíná Mercedes-Benz propaguje jízdu v protisměru do zatáčky Užijte si víno za volantem, jakoby říkaly České dráhy

Ne tak v reklamě Emka - z náklaďáku se totiž vysypou velké kusy čokolády, což je podle marketingového oddělení naopak důvod k radosti. K autu se proto ze všech stran sbíhají rozesmáté děti z okolních pískovišť (což mimochodem činí předchozí telefonování za jízdy ještě nebezpečnější, protože řidič si tak očividně počínal v místě se zvýšeným výskytem dětí), nadšeně sbírají čokoládu, a přestože ji právě sebrali ze silnice, rovnou ji také jedí, čemuž řidič přihlíží se shovívavým úsměvem. Že je reklama nezvládnutá i produkčně a na kusech "čokolády" je jasně vidět, že byly vyrobeny z polystyrenu, je už jen detail.

Firma Emco, jež se za tuto reklamu setkala s kritikou jak na Youtube, tak na svých facebookových stránkách, se konkrétně na Facebooku hájí tím, že jde o nadsázku a že v reálu prý řidiči jeho firmy používají handsfree. Soudě podle reakcí uživatelů Facebooku však nikoho příliš nepřesvědčila.

"Jako nadsázku beru hodně věcí, ale záměrné porušování silničních pravidel v reklamě podle mě nemá co dělat," uvedla na facebookových stránkách Emka internetová uživatelka Beáta Teršlová.

"Váš řidič telefonuje za jízdy, když projíždí čtvrtí plnou dětí. Vysype se mu náklad na zem, děti to olížou, a on to naloží a odveze to do výroby, aby to naše děti jedly. Chápu… Nadsázka, zkratka. Asi to v nějakým bodě vypadalo jako dobrej nápad. Já si ale budu pamatovat, že když prošlo tohle vaší kontrolou, tak nechci ani vědět, co prochází vaší výrobou," konstatoval další uživatel Jura Ibl.

PŘEDCHOZÍ ČÁST
Část 1/2
DALŠÍ ČÁST