Inspirace

Češi zkusí "digitální detox". Cílem je upozornit na rostoucí online závislost

26. září 2018 četba na 5 minut
K projektu se připojila i dívčí hudební skupina Vesna s s Františkem Černým z kapely Čechomor

K projektu se připojila i dívčí hudební skupina Vesna s s Františkem Černým z kapely Čechomor

Foto: Flowee

Známé tváře z řad influencerů, politiků, sportovců a dalších oblastí se v sobotu 29. září odstřihnou na den od internetu a zkusí prožít sobotu bez digitálních médií. K témuž "digitálnímu detoxu" vybízejí i veřejnost. Cílem akce nazvané #denoffline je upozornit na stále vzrůstající závislost na sociálních sítích a internetu.  Akci pořádá magazín nového životního stylu s podporou Národního centra bezpečnějšího internetu.

FOTOGALERIE

Celý projekt je součástí komunikační strategie online magazínu Flowee, která má vzdělávat mladé lidi a poskytovat jim inspiraci pro život v digitální džungli. K iniciativě se podle magazínu Flowee postupně přidávají osobnosti online byznysu, blogeři a blogerky, podnikatelé, herci, zpěváci i někteří politici.

"Smyslem projektu je upozornit na stále vyšší závislost našeho života na internetu a sociálních sítích, tedy na nehmotném, neviditelném a stále expandujícím světě online, který má v posledních letech tendenci vyrovnat se světu reálnému. Chceme, aby si lidé uvědomili, že oba tyhle světy, online i offline, můžou spolu koexistovat v dokonalé harmonii, aniž by se člověk musel vzdávat svého volného času," uvedl magazín Flowee.

K projektu se mohou připojit i běžní uživatelé internetu a sociálních sítí, a to tím, že se vvyfotí s listem papíru, na němž bude napsáno  #denoffline, a fotku nasdílejí na svém instagramovém, facebookovém nebo twitterovém profilu. 

Buďte offline, žádají známé tváře

Projekt už podpořily známé osobnosti ze světa politiky, kultury i současného českého byznysu. "Víte, čeho se nemůžu dočkat? Až si dáme očistu od internetu. Najednou začnu zase vidět svět kolem sebe, oči si odpočinou od počítače, budu si prostě povídat s těma, co potkám,“ napsala Flowee například zpěvačka Ewa Farna. 

"Den offline? Proč ne. Zkusím se odpojit a půjdu ven," komentovala iniciativu eurokomisařka Věra Jourová, která se problematikou sociálních sítí zabývá i v rámci Evropské komise, kde jinak působí coby komisařka pro spravedlnost, ochranu spotřebitelů a otázky rovnosti pohlaví.

"Už jsem si ho párkrát zažil – nechtíc. Chtíc bude ještě slastnější," napsal na podporu #denoffline herec Tomáš Hanák.

"Moderní technologie jsou úžasná věc, ale skrz ně se člověk nemůže s druhým setkat," uvádí biskup Václav Malý.

"Být offline vyžaduje odvahu setkat se sám se sebou, bez společenských masek a oděvů. Nebojte se své nahoty," napsal na adresu projektu Tomáš Studeník, pořadatel Smart Health Hackatonu a FuckUp Nights, který svůj příspěvek doprovodil fotkou, na níž je opravdu nahý.

Zkusí to i byznysmani a youtubeři

Do akce se zapojili i někteří představitelé obchodního světa, například zakladatel Slevomat a Rohlíku.cz Tomáš Čupr. "Občas si dám den offline, protože mám děti a chci je k tomu také vést. Tentokrát si dám ale #denoffline s velkou chutí."

Podobně reagují  i zakladatel Partners Petr Borkovec nebo ředitel společnosti Cleverlance Petr Štross. Offline bude v sobotu také bývalý manažer Microsoftu Václav Mach, dnes výkonný ředitel Unie Vydavatelů, která akci rovněž podpořila.

"Pokud si chci přečíst článek, je mi jedno, zda je online nebo offline. Dát si ale digitální detox, neřešit dobíjení baterky, prolistovat si časopis, či na rozečtené noviny postavit šálek ranní kávy. To jsou zážitky, které vám svítící displeje nenabídnou," konstatuje Václav Mach.

Mezi další osobnosti, které se do akce #denoffline zapojily, patří i řada mladých influencerů jako Kovy nebo Shopaholic Nicol. Do úterního večera se k iniciativě připojilo víc než sto "signatářů", jejichž vzkazy ke Dni offline se postupně zveřejňují na stránce www.denoffline.cz.

Kromě osobností z nejrůznějších odborných oblastí i společenského života podporují projekt #denoffline i některé nadnárodní i české IT firmy, neziskové organizace a veřejné instituce včetně škol. ""Ve školce do telefonu nekoukáme. Věnujeme se dětem… a tak to bez mobilu hravě zvládneme i o víkendu," uvedly například učitelky a majitelky rodinné školky Sedmikvítek Natálie Zbyňková a Lucie Maurová.

Za starými dobrými časy

Smyslem akce #denoffline je ukázat, že moderní technologie jsou dobrý sluha, ale zlý pán. „Offline sobota je připomínkou starých dobrých pomalejších časů, kdy mobil ještě nebyl člen rodiny,“ říká ředitel Flowee Jan Müller.

Magazín Flowee má slogan „médium nového světa“ a zabývá se fenomény spojenými s prudkým rozvojem technologií. Magazín založil imo jiné web Dítě v síti a připravuje na toto téma na prosinec konferenci. V rámci edice Flowee vyjde v listopadu kniha "Jak si užít globální krizi: optimistický průvodce 21. stoletím".

Akční letáky