Americkým spotřebitelům, kteří donedávna pili zpravidla hlavně ležák, nabízí vítanou alternativu takzvaný craft beer. Za oceánem tento druh piv v roce 2014 dokonce dosáhl jedenáctiprocentního podílu na trhu, objem produkce stoupl o 18 procent a zisk o 22 procent.

Do roku 2020 chtějí minipivovary dosáhnout tržního podílu dokonce kolem dvaceti procent. „Stabilní růst tohoto hnutí jen ukazuje, že jde o zásadní změnu v americké pivní kultuře," míní Bart Watson, hlavní ekonom americké asociace výrobců craft piv Brewers Association.

Když je nouze na trhu

Původ craft piva přitom pramení z jisté nouze na trhu. Ještě v 80. letech zhruba 90 procent produkce pocházelo od tří firem (Anheuser-Busch, InBev, SABMiller), které trhu dominovaly.

Autor: Archiv

Zatímco v Německu v 80. letech existovalo na 1415 pivovarů, v USA jich bylo jen 90. Postupně začaly vznikat malé pivovary, které zákazníkům chtěly nabídnout více než jen klasický „Bud". V polovině roku 2015 jich na trhu bylo již téměř 3740. Podle deníku Financial Times tak v USA otevírá své brány nový pivovar každých 16 hodin. Zpravidla se jedná buď o restaurace, které vaří pivo jen pro sebe, či o tzv. mikropivovary s produkcí do 200 000 hektolitrů ročně.

Kromě toho, že nejde o průmyslově vyrobený nápoj, craft piva vynikají i svou chutí. Mnohdy jsou výrazně silnější, sládci navíc (jelikož se nemusí řídit žádnými pravidly) rádi experimentují s různými příchutěmi. Klasikem je například druh IPA (India Pale Ale) s výraznou příchutí chmelu.

Přesná definice výrazu „craft" neexistuje, samotná asociace Brewers Association tyto výrobce označuje za „malé, nezávislé a tradiční". Pojmem „malý" má na mysli podniky s výčepem maximálně 7 milionů hektolitrů ročně.

Nezávislé ve chvíli, když maximálně 25 procent podílu patří velkému koncernu, a tradiční ve smyslu toho, že pro vaření piva používá klasické ingredience, jako je voda, slad, chmel a kvasnice.

Autor: Dotyk.cz

„Craft je více než jen rukodělná výroba. Spíše by se to dalo přeložit jako ‚moderní‛ pivovarnické styly," míní Hermann-Josef Boerger, šéf distribuce německého pivovaru Maisel. „Craft znamená experimentovat," dodává v rozhovoru pro deník Die Welt.

Koncerny se vzpamatovaly

O skutečnosti, že nejde o žádný krátkodobý módní výstřelek, svědčí i fakt, že výrobce craft piva stále více sledují i velké koncerny. „Na tyto malé hráče jsme zareagovali příliš pomalu," přiznává Alan Clark, šéf koncernu SABMiller, který zatím vlastní mimo jiné Plzeňský Prazdroj.

„Žili jsme v domnění, že změna chuti zákazníků bude krátkodobá. Nyní se však snažíme svoji pozici přehodnotit, trh craft piv máme pod drobnohledem a směřujeme tam i investice," dodal v rozhovoru pro Financial Times. V červnu 2015 SABMiller například převzal britskou Meantime Brewing Company (její roční produkce činí 120 000 hektolitrů).

O skutečnosti, že nejde o žádný krátkodobý módní výstřelek, svědčí i fakt, že výrobce craft piva stále více sledují i velké koncerny.

Právě Velká Británie patří v Evropě k jednomu z největších trhů s craft pivy. Největším tamním craft pivovarem je BrewDog, založený v roce 2007 ve skotském Aberdeenu. V roce 2014 BrewDog vyrobil na 90 tisíc hektolitrů piva a vlastní již 26 vlastních výčepů, mimo jiné v Brazílii a Japonsku. Jeho motto zní: „Experimentation is our art. Revolution is our weapon. Walk tall, kick ass and learn to speak craft beer." Jeho piva nesou názvy jako například „Dead Pony Pale Ale", „Punk IPA" či „Cocoa Psycho".

Martin Dickie a James Watt – dva pivní nadšenci, kteří si v roce 2007 ve Skotsku založili vlastní pivovar. Dnes je BrewDog největším craft pivovarem ve Velké Británii.Autor: Archiv

Článek vyšel v tabletovém týdeníku Dotyk 7. listopadu 2015.