Německá města musí řešit naléhavý problém. Při překročení limitů pevných částic a oxidů dusíku budou muset radnice přikročit k zákazu vjezdu aut s naftovými motory. Takto znečištěných metropolí v Německu podle tamního svazu měst stoupá.

Pokud se nic nestane, budou města brzy donucena soudy, aby přijala zákaz vjezdu do měst.

„Pokud se nic nestane, budou města brzy donucena soudy, aby přijala zákaz vjezdu do měst," varoval šéf svazu Helmut Dedy. To hrozí asi osmi desítkám měst v Německu.

Až 80 měst

Tolik německých měst má problém s dodržováním limitů oxidu dusíku. Zdroj: FAZ

Regionální centra mají problém s limitními hodnotami oxidu dusíku, za něž jsou odpovědné především právě vznětové motory.

Proto jsou také automobilky tlačeny k tomu, aby emise byly co nejnižší. Rovněž městské samosprávy musí řešit místní hromadnou přepravu, aby byla z pohledu emisí co nejčistší.

Hodně se také mluví o širším využití autobusů na elektrický pohon. Průkopníkem v této oblasti je například Hamburk. Po Berlínu druhé největší německé město s 1,7 milionu obyvatel chce být do roku 2020 „zelené". Všechny autobusy, které město provozuje, tak budou bez emisí. Před dvěma lety proto začaly v německém přístavu jezdit první elektrobusy. Výdrž baterií mají na sto kilometrů, připomíná Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ).

Modrá plaketa u ledu

Ministryně životního prostředí Barbara Hendricsová (SPD) se už v dubnu tohoto roku dohodla s ministry z německých spolkových zemí, že nízkoemisní vozidla dostanou modrý odznak, který umožní vjezd těmto „ekovozům" i do center německých měst. Starší vozidla s dieselovým motorem budou mít smůlu.

Začít s autobusy a taxíky

Tento nápad zatím ministr dopravy Alexander Dobrindt (CSU) nepodpořil, obává se přílišné regulace mobility, ale trend je jasný.

Do několika let typický dieselový motor s emisemi dusíku nebude ve městech „sexy". Nejprve budou na „odstřel" městské autobusy, taxíky a vládní vozy, které mají přejít na čistší alternativní pohon.

„Toto opatření sníží emise oxidů dusíku výrazněji než zákaz vjezdu (starších dieselových aut) do měst," prohlásil.

A na to reagují i firmy. Německá pošta chce začít jezdit s dodávkami na elektrický pohon, automobilka Daimler, která vyrábí značku Mercedes-Benz, vyvíjí zase elektrické autobusy i nákladní auta na elektrické dobíjecí baterie.

Daimler má recept

Zmiňovaný Daimler na masovější nasazení autobusů čistě na elektrický pohon hodně sází. Šéf výroby autobusů Hartmut Schick oznámil, že v roce 2025 budou ekobusy německé automobilky schopny dojet na jedno dobití už 300 kilometrů.
„Pro většinu autobusových linek to bude stačit," vysvětlil Schick v místních novinách Stuttgarter Nachrichten (StN).

Daimler má největší zisky

Automobilka Daimler AG se loni stala nejlepší evropskou firmou podle provozního zisku ze společností obchodovaných na burze.
Podle analýzy Ernst & Young dosáhla v roce 2015 automobilka největší zisk před odečtením úroků a zdaněním (EBIT) 13,2 miliardy eur. Na šestém místě se umístila další německá automobilka, tentokrát mnichovská značka BMW. Zdroj: DPA

V roce 2018 automobilka slíbila představit elektrobus, který má mít srovnatelné náklady na provoz s autobusem s dieselovým motorem. Autonomní autobusy, které by uměly reagovat na chodce a semafory, jsou však podle Schicka hudbou vzdálenější budoucnosti.

Nicméně podle časopisu Automobilwoche v letech 2018 až 2024 Daimler uvede na trh více než šest modelů aut na elektrický pohon. Podrobnosti by měla automobilka ze Stuttgartu oznámit v říjnu na pařížském autosalonu.

Pilotní projekty

V současné době už třicet měst v Německu zkouší pilotní projekty s elektroautobusy. Finanční nákladnost ale bude až dvojnásobná než koupě konvenčních autobusů s naftovými motory, uvedl Svaz německých dopravců (VDV).

Náklady na jeden e-bus se tak šplhají až na 700 tisíc eur (18,9 milionu korun). Daimler chce mít svůj EvoBus připravený k sériové výrobě v roce 2020.