Facebook má v Česku před ostatními sociálními sítěmi v aktivitě uživatelů pořád náskok, ten se ale postupně zmenšuje. Zatímco loni přidávalo své příspěvky na Facebook každý den 21 procent jeho českých uživatelů, letos to dělá zhruba 18 procent z nich. O šest procentních bodů poklesl také počet těch, kteří přispívají alespoň jednou týdně. V současnosti jich je 42 procent. Vyplývá to z průzkumu Ami Digital Index, který realizovala společnost AMI Digital ve spolupráci s agenturou Stem/Mark.

"Preference uživatelů sociálních sítí se postupně mění. Většina z nich nyní dělí svou pozornost mezi více sítí. Zřejmě proto u Facebooku aktivita uživatelů postupně klesá. Na jeho úkor si tedy polepšují ostatní sociální média," domnívá se ředitel Ami Digital Vladan Crha.

Podle průzkumu nyní aktivně přispívá na Facebook alespoň někdy celkem 92 procent jeho uživatelů v Česku, zatímco každý den zveřejní příspěvek 18 procent Čechů. Facebook tak sice stále sociálním sítím dominuje, ale jeho odstup pd ostatních se zmenšuje. Nejvýrazněji se to týká Instagramu, který se v poslední době těší značné oblibě a rychle roste: každý den přidá na tuto síť nový příspěvek 11 procent uživatelů a alespoň občas 74 procent.

"Může se to zdát pořád málo, ale jenom za rok je to výrazný nárůst. Ještě loni totiž na Instagram denně přispívalo pouze asi sedm procent uživatelů,“ upozorňuje Crha.

Aktivita uživatelů od loňska narostla i u Linkedinu a Twitteru. Na LinkedIn nedával minulý rok příspěvky každý den téměř žádný Čech a na Twitter jen dvě procenta, letos jsou to na Linkedinu tři procenta, a v případě Twitteru dokonce sedm procent uživatelů.

Výzkum také ukázal, že častějšími návštěvníky sociálních sítí jsou ženy, které na nich také tráví více času a celkově je považují za důležitější. Každý den je navštěvuje 72 procent žen, tedy o sedm procentních bodů víc než mužů. Největší procento žen navíc stráví sledováním sociálních sítí mezi jednou až čtyřmi hodinami denně, nejvíc mužů se přitom vejde pod 30 minut denně.

Obecně pak platí, že sociální sítě nejvíc navštěvují mladší uživatelé a že víc jsou zastoupeny kategorie s nejnižším vzděláním. Z této statistiky se vymykají pouze Twitter a Linkedin. Na Twitteru jsou z hlediska věku a úrovně vzdělání zastoupeni všichni uživatelé rovnoměrně, u Linkedinu odpovídá demografický profil uživatelů zaměření této sítě, takže největší zastoupení zde mají vysokoškolsky vzdělání lidé ve středním věku.