Sociální sítě

Facebooku všichni vyčítají data, věcnější problém jsou ale spíš daně

27. březen 2018 četba na 11 minut
Facebook, ilustrační foto

Facebook, ilustrační foto

Foto: Foto ČTK

Ze dvou stran pod palbou se ocitla v uplynulých dnech sociální síť Facebook. Viditelnější je ostřelování kvůli údajné nedostatečné ochraně dat, které "odhalila" kauza Cambridge Analytica. Trochu ve stínu zůstala zpráva o tom, že Evropská komise chce nově zdanit velké technologické firmy včetně Facebooku. Zatímco v první věci se navzdory mediálnímu poprasku nic moc nestalo, v té druhé si síť pozornost opravdu zaslouží.

Nadále ale zůstane ve hře ten problém, že uživatelé Facebooku při vyplňování nejrůznějších kvízů a při lajkování tolik nepřemýšlejí, komu a co tím o sobě sdělují. Osvojit si kritické myšlení bude na nich.

Jak dostat giganty na berňák

Data však nejsou jediný problém, s nímž se Facebook potýká. Možná podstatně závažnější je to, že Evropské komisi se dlouhodobě nelíbí, jakým způsobem velké technologické firmy (typu Google, Apple, Amazonu nebo právě Facebooku) vyvádějí z Evropy peníze, aby zde nemusely platit vysoké daně. Známý je třeba příklad Googlu, který v roce 2016 převedl 15,9 miliardy eur na firmu na Bermudách, aby tím ušetřil minimálně 3,7 miliardy dolarů na daních.

Google použil dvě metody, které se proslavily pod přezdívkou "nizozemský sendvič s dvojitou irskou". Jde o kombinaci využití různých daňových kódů irského a amerického práva tak, aby firma mohla přesouvat své zisky do jurisdikce s nižší daňovou sazbou, a to přes nizozemskou prázdnou schránku, aby se vyhnula placení srážkové daně. 

Jde o to, že využívá v Irsku dvě společnosti: Google Ireland Limited a Google Ireland Holdings. Holding má formálně ředitelství v daňovém ráji na Bermudách, kde se neplatí daň z příjmů právnických osob, funguje jen jako schránka bez zaměstnanců, ale vlastní společnost s ručením omezeným Google Ireland Limited, které zaměstnává dvě tisícovky lidí v Dublinu a prodává inzerci a služby v Evropě, Africe a na Blízkém východě. Sám je přitom vlastněn společností Google Bermuda Unlimited, přičemž ono slovíčko „Unlimited“ (neomezené ručení) znamená, že nemusí poskytovat účetní výkazy.

Google Ireland Limited shromažďuje většinu mezinárodních příjmů z reklamy a převádí je na nizozemskou dceřinou společnost Google Netherlands Holdings BV, což je další prázdná schránka. Ta je pak posílá bermudskému holdingu Google Ireland Holdings Unlimited. Důvodem tohoto postupu je to, že kdyby irské eseróčko poslalo platbu na Bermudy rovnou, Irové by si z ní vzali srážkovou daň. Google proto peníze vloží do "holandského sendviče", protože z plateb do zemí Evropské unie Irsko nic nesráží.

Toto odklánění peněz by regulační orgány po celém světě rády zarazily. Irská vláda možnost "dvojité irské" pod tlakem evropských zemí v roce 2015 zrušila, tento zákaz ale platí jen pro nově příchozí firmy. Podniky, které tuto metodu užívají z dřívějška, tak mohou činit až do konce roku 2020.

Evropská komise nyní jako možné řešení navrhla zavedení plošné daně z obratu pro velké technologické společnosti, které spočívá v tom, že velké společnosti, dosahující globálních tržeb přes 750 milionů eur (19 miliard korun) a na území EU tržeb nad 50 milionů eur (1,27 miliardy korun) budou v zemích EU platit tři procenta z příjmů, které tu získají z prodeje online služeb, například z prodeje internetové reklamy nebo z poplatků za zprostředkování prodeje po síti. 

Brusel vede v této věci s několika firmami právní spory, například s firmou Apple se pře o doplatek ve výši 13 miliard eur (330 miliard korun), který má tato společnost podle Evropské komise doplatit Irsku (jak Irsko, tak Apple toto vyměření odmítá). 

Konkrétní výše daně se v jednotlivých zemích nevyměřuje snadno. Konkrétně Google má sice v Česku pobočku, společnost s ručením omezeným Google ČR. Podobně tak další mezinárodní firmy mají v Česku svá zastoupení a identifikační čísla, neboli zde musí platit daně. Otázka ale je, co přesně daní, neboť mohou argumentovat, že jejich výkon není z českého trhu.

"Zdanění velkých mezinárodních firem je problematické v tom, že by mělo odpovídat místně příslušným výkonům. Pokud se ale velká část kampaní, které zde na Google běží, nakupuje třeba ve Velké Británii, pak vzniká výkaznický problém," uvedl k tomu pro Dotyk.cz odborník na online marketing, který si nepřál být jmenován. 

Google ČR poskytl prostřednictvím své mluvčí Alžběty Houzarové k věci jen stručné prohlášení, že Google ve všech zemích, kde působí, dodržuje platnou legislativu a bude tak činit i nadále, a to i v případě, bude-li tato legislativa změněna.

Podle nizozemského europoslance Paula Tanga mohly země EU přijít v letech 2013 až 2015 na daních od gigantů Facebook a Google až o 5,4 miliardy eur (137 miliard korun). Daň z obratu by tomu měla zabránit, přičemž docílit jejího placení jde různými cestami: například donutit velké firmy dělat paušální výkaznictví, v němž budou muset identifikovat obrat dosažený v Evropské unii, který se pak podle nějakého klíče rozpočítá mezi jednotlivé členské země. 

Uvalení nové daně však musí schválit členské státy a evropští zákonodárci, jejichž podpora je nejistá. "Ani trochu se mi nelíbí nejnovější nápad EU, která chce zdanit velké digitální firmy v Evropě (Facebook, Google, Apple). Jen tím vytváří nerovnost – je to jasný diskriminační záměr zdanit jen ty velké a úspěšné. Evropská komise se vydává špatným směrem. Jestli chce jít dopředu, tak musí zavést stejné podmínky, jaké má online byznys, pro kamenné obchody. Ale ona se místo toho vrací do doby kamenné," uvedl na svém Facebooku například český europoslanec Jiří Tomáš Payne (Strana svobodných občanů). 

PŘEDCHOZÍ ČÁST
Část 2/2
DALŠÍ ČÁST

Akční letáky