Ministerstvo dopravy neovládá Dan Ťok, nýbrž čtveřice jeho podřízených – náměstci Jakub Kopřiva a Tomáš Čoček, šéf odboru strategie Luděk Sosna a šéf odboru fondů EU Marek Pastucha. Ťokovi to vyhovuje, nemusí nic dělat a ještě se může tvářit důležitě. Nevěříte? Jděte na ministerstvo, popovídejte si tam s pár lidmi. Situaci vám nejspíš popíšou právě takto.

Kdyby šéf hnutí ANO Andrej Babiš mluvil na veřejnosti tak, jak mluví i mezi svými spolupracovníky a spolustraníky, musel by přiznat, že s Ťokem také není spokojen a souhlasí s jeho vyhozením.

Jediný důvod, proč jej nyní v souboji s premiérem Sobotkou chrání, spočívá v tom, že si nemůže dovolit přiznat svou personální chybu. Pro Ťoka je to skvělá pozice – už dávno pochopil, že je neodvolatelný, a podle toho se chová.

Jediný důvod, proč jej nyní v souboji s premiérem Sobotkou chrání, spočívá v tom, že si nemůže dovolit přiznat svou personální chybu.

Když už se ale Andrej Babiš rozhodl dávat za nynějšího ministra dopravy ruku do ohně, neměl by v tom svém vládním „tokání" alespoň používat nepravdivé argumenty a nedělat ze sebe většího hlušce, než doopravdy je.

Babiš přebírá odpovědnost

Andrej Babiš totiž například tvrdí, že Ťok „vyřešil problém s mýtem". Ťok samozřejmě žádný problém nevyřešil, pouze jej odsunul o další tři roky, a to způsobem, za který by se jako někdejší předseda Platformy pro transparentní zakázky měl stydět do konce života. Vzhledem k tomu, jak se celá věc nyní vyvíjí a kolik zásadních otázek zůstává nevyřešeno (hlavně ohledně rozsahu zpoplatněné sítě), se nejspíš brzy ukáže, že i tříleté prodloužení stačit nebude.

Ťok samozřejmě žádný problém nevyřešil, pouze jej odsunul o další tři roky.

Kauza mýto není zdaleka u konce. Přiklepnutí více než pětimiliardové zakázky firmě Kapsch během jediného víkendu bez jakékoliv soutěže, v rámci evidentně zinscenovaného „jednacího řízení bez uveřejnění", bude mít ještě právní dohru. Možná i trestněprávní. Je Andrej Babiš připraven za to nést politickou odpovědnost? Vypadá to, že ano.

Připomeňme, že Ťok se v celé věci dopustil už mnoha nepravd a falešných slibů. To když například – v rozporu s tím, jak to nakonec dopadlo – tvrdil, že nepotřebuje žádného poradce, že zorganizuje otevřenou soutěž a že je připraven nový mýtný kontrakt osobně podepsat. Jak moc mu lze ještě v něčem věřit, když se tak nestalo?

Co Sobotka neřekne

Babiš teď vyzdvihuje Ťoka i v tom, že rozhýbal opravy dálnic a silnic. Celá tahle akce, kdy se na stovkách kilometrů mění svodidla a boří mosty, které by ještě mohly sloužit, má ale jediný cíl: utratit peníze, pro něž není jiné využití. A tak se peníze až bezhlavě dávají tam, kde není třeba složitých povolovacích procesů.

Až bizarní byla Babišova nedělní poznámka v České televizi o tom, že premiér Sobotka na Ťoka útočí, ale neopomene využít jediné příležitosti, kdy se může vedle něj blýsknout při otevírání nových úseků dálnic.

O čem to Babiš zase mluví? Pokud nás paměť neklame, taková situace nastala během fungování této vlády zatím jen jedinkrát. A to loni, když se otevíral sotva pětikilometrový úsek na R6 (nyní D6) mezi Bošovem a Lubencem. Jinak s Ťokem ani ťuk.

Sobotka s Ťokem při loňském otevírání úseku Lubenec-Bošilec. Další příležitost ke stříhání pásky na nové dálnici zatím současný ministr dopravy nynějšímu premiérovi neposkytl. Teď se čeká, zda bude v prosinci dokončena dálnice D8. Zatím to jisté není.Autor: www.vlada.cz

Kdyby nebyl Sobotka tak slabý premiér, tohle všechno by mohl Ťokovi (a Babišovi) vmést do tváře. On to však neudělá, protože je na to příliš slušný. Tím si ale sám pod sebou podřezává větev.