Americký producent Harvey Weinstein se stal po provalení sexuálního skandálu v Hollywoodu nepřítelem číslo jedna. Byl odvolán z čela firmy, kterou sám založil, přišel o členství v americké Akademii filmového umění a věd udílející Oscary i v Britském filmovém institutu spravující britský filmový archív. Další a další herečky se hlásí s obviněním, že je mocný producent obtěžoval nebo i přímo znásilnil.

Weinsteinův případ inspiroval také vznik mezinárodní kampaně #MeToo (Já taky), kterou 15. října zahájila herečka Alyssa Milanová. Kampaň vyzvala všechny ženy, které se staly terčem sexuálního obtěžování, aby o tom daly pod tímto hashtagem vědět.

O tom, že to tak v Hollywoodu "opravdu chodí", pak v Česku promluvila v rozhovoru pro DVTV i herečka Alena Doláková, která strávila v Los Angeles rok a půl a psala o tom pro Lidovky.cz blogy pod názvem "Zrzka v Hollywoodu". Podle jejích slov ji nepřekvapilo, že se "Harvey ukázal jako "zákeřný predátor". Ona sama se prý se sexuálním obtěžováním v Hollywoodu nesetkala ("Myslím, že díky tomu, že mám určité hranice a jela jsem tam v pětadvaceti, nebylo mi osmnáct," uvedla v rozhovoru), ale spousta jejích kamarádek a známých ano. Podle jejích slov k tomu dochází většinou mimo casting, když mladé herečky přijmou pozvání na oběd nebo do hotelu. Konkrétní příklad však nezmínila.

Další česká herečka a spisovatelka Tereza Šefrnová, která ve Spojených státech zpracovávala svou dizertační práci na téma srovnání českého a amerického herectví, má na věc ale odlišný pohled. "Probírají se Weinsteinovy hříchy z minulosti. Dnes to funguje spíš obráceně," uvedla pro Dotyk.cz Tereza Šefrnová.

"Souvisí to s legislativou, která je v tomto směru ve Spojených státech funkční až moc. Zatímco v 90. letech pochopitelně nic takového nebylo a zkoušel to každý, dnes se řadoví režiséři ze studií většinou bojí i třeba jen oslovit herečku," popisuje současnou praxi Šefrnová.

Herecké castingy proto podle ní v současnosti probíhají striktně pod dohledem většího počtu osob. "Naopak, pokud herečka ´svede´ například režiséra, je lepší jí tu roli radši dát, aby měli klid. Hrozil by jim soud. Pravděpodobně úspěšný. To je zásadní rozdíl od 90. let. Funkční legislativa," konstatuje herečka.

Podle ní to dobře ilustruje i jedna ze scén poslední série komediálního seriálu Californication s Davidem Duchovnym v roli opileckého spisovatele Hanka Moodyho. "Hanka Moodyho na castingu ´svede´ herečka, on situaci vůbec nepochopí a režisér je z něj pak na mrtvici, protože tu holku musí obsadit," přibližuje danou scénu Tereza Šefrnová.

Herečky by si tak měly dávat pozor spíš v Česku, kde jsou prý "americké devadesátky stále v kurzu".

"Pánové to zkrátka zkouší. Pak už je jen na charakteru či ambicích té dotyčné, jak daleko zajde. Naprosto totožně pak vychází sexuální bártrování za role v případě homosexuálních mužů. Ti nejen v Česku, ale i v USA vesele a veřejně spojují příjemné s užitečným," uzavírá Tereza Šefrnová.

Tereza Šefrnová

Vystudovala herectví, novinařinu a Fakultu humanitních studií Univerzity Karlovy. Od svých dvanácti let hostovala na pražských i oblastních divadelních scénách. Stala se moderátorkou Zlaté prahy/Fajn radia a televizní seznamovací reality show Balírna.

Byla hlavní scenáristkou populárně-vědeckého pořadu Odhalení, který vznikal ve spolupráci Českého rozhlasu, České televize a Zoo Praha a jehož DVD verze získala na festivalu Wildscreen v Bristolu cenu Panda Award za rok 2006. Je autorkou a režisérkou seriálu krátkých pohádek Mojánky a scenáristkou pořadu věnovaného českému jazyku O češtině. Jako kreativní producentka se věnuje vývoji nových televizních formátů. Pro edici recenzovaného časopisu Disk psala během stipendia v New Yorku studie o podmínkách herectví. Vyšlo jí několik knih: pohádkové knížky Pohádky ze zoologické zahrádky, Moja a páv - gorilí pohádky a Moja, Tatu a tiplící, a dále román Holka drzá. Herecky, režijně i překladatelsky spolupracuje převážně se zahraničím.