Otázka, komu prospívají a komu škodí nové nové parkovací zóny v Praze, se přetřásá od konce prázdnin. Málokoho by asi napadlo, že mezi těmi, kteří na nich s vysokou mírou pravděpodobnosti vydělají, budou například silničáři ze západorumunského Temešváru.

Jako subdodavatel pro zóny placeného stání je totiž překvapivě uvedena i firma Societatea Drumuri Municipale Timisoara. Jde o komunální podnik zabývající se výstavbou a údržbou temešvárských silnic.

Jeho internetová prezentace nijak nenasvědčuje tomu, že by disponoval zkušenostmi se sofistikovanými způsoby regulace „dopravy v klidu", jak dopravní experti eufemisticky nazývají parkování. Navzdory tomu má v Praze při zavádění zón působit jako konzultant a poradce s předpokládanou hodnotou kontraktu 5 milionů korun.

Magazín Dotyk se dotazoval u hlavního dodavatele projektu, pražské firmy Eltodo, v čem konkrétně zmíněná firma radí. Ani po urgenci se odpovědi nedočkal. Lze ale odhadnout, že určitý podíl na vzniku tohoto subkontraktu může mít současná předsedkyně představenstva Eltoda Harlicia Mona Sandescu, původem z Rumunska.

Čím více čar, tím více peněz

Jisté je, že za zónami, tolik dráždícími nejen Pražany, ale i návštěvníky hlavního města, se skrývá velmi lukrativní byznys. A právě to může být i jedním z hlavních důvodů, proč se zóny placeného stání v Praze až bezhlavě budují. I tam, kde žádná regulace nutná není.

Je třeba podotknout, že pro Eltodo jakožto hlavní dodavatelskou firmu – nyní už plně ve vlastnictví někdejšího „ostrého hocha" z finanční skupiny Motoinvest Libora Sadílka – platí jednoduchá úměra: čím více regulovaných parkovacích míst, čím více namalovaných čar a čím více parkovacích automatů, tím vyšší bude celková odměna. Vyplývá to ze smlouvy a smluvních dodatků, které magazín Dotyk analyzoval. Pokud jde o odchytávání neplatičů a výběr pokut, v tomto směru pro dodavatele žádná finanční motivace neexistuje.

Byznys může dále bobtnat, až se do projektu, v němž magistrát hraje roli integrátora s právem veta, zapojí i další městské části.

Celková hodnota tohoto parkovacího byznysu – i se zakázkou na Centrální informační systém, který získala firma Altron Business Solutions – má během příštích pěti let přesáhnout hranici půl miliardy korun (viz Hlavní dodavatelé a hodnota jejich zakázek).

A může dále bobtnat, až se do projektu, v němž magistrát hraje roli integrátora s právem veta, zapojí i další městské části.

Hlavní dodavatelé a hodnota jejich zakázek (ceny bez DPH)

Eltodo – 488 milionů Kč
Firma má v nových zónách na starosti dodávku a pětiletý provoz dopravního značení, parkovacích automatů, dohledového centra a mobilního monitoringu. Výsledná cena se může výrazně lišit, bude záležet na tom, které další městské části se do projektu nakonec zapojí, kolik tam bude vytvořeno parkovacích míst a kolik osazeno automatů.
Kalkulovaná cena počítá zatím s tím, že po Praze 5, 6, 8 a části Prahy 3 přibere Eltodo příští rok v říjnu „staré modré zóny" na Praze 1 a 2 a v únoru 2018 také zóny na Praze 3 a 7. Za dodávku jednoho automatu platí město firmě asi 105 tisíc korun, za jeho provoz tisícovku měsíčně. Za monitoring jednoho parkovacího místa dostane Eltodo 15 korun měsíčně. Už dnes jde přitom o desítky tisíc míst.

Altron Business Solutions – 35 milionů Kč

Firma získala zakázku na vybudování a provoz Centrálního informačního systému, který je propojen s dohledovým centrem firmy Eltodo. Jedná se o dodávku hardwaru i softwaru. Součástí zakázky je i příslušné vybavení výdejen parkovacích karet, pracovišť městské policie a přestupkových pracovišť. Altron skrze subdodavatelskou firmu MPLA zajišťuje i dodávku platební technologie včetně technologie pro tzv. virtuální parkovací hodiny.

Když si soukromník najímá městskou firmu

Jak už bylo v úvodu naznačeno, jde o byznys, který se zdaleka netýká jen dvou hlavních dodavatelských firem, Eltoda a Altronu, mimochodem formálně na sobě zcela nezávislých, ale sídlících shodně v pražské Novodvorské ulici. Navíc mezi nimi došlo loni, v době kdy zadávací řízení vrcholilo, k zajímavé personální výměně. Generální ředitel Eltoda Stanislav Stejskal se tehdy stal finančním ředitelem Altronu.

Na soupisce subdodavatelů Eltoda, jak ji sama firma v tendru prezentovala, najdeme kromě zmíněných Rumunů i čtyři další subjekty (viz Subdodavatelé firmy Eltodo). Největší, s téměř třetinovým podílem na kontraktu Eltoda, jsou Pražské služby, což je firma, kterou z téměř 80 % vlastní hlavní město Praha.

Pražské služby dostaly na starost veškeré dopravní značení, za což mají dostat 126 milionů korun.
Česká metropole tedy zřejmě není schopna využít svých vlastních kapacit, místo toho si tuto v zásadě městskou firmu musel najmout soukromý subjekt. Podobná absurdita, jako když se pražští silničáři z TSK spoléhají na know-how kolegů z Temešváru.

Subdodavatelé firmy Eltodo

Parkeon (Francie) – 102 milionů Kč
Dodávka parkovacích automatů a souvisejících služeb

Societatea Drumuri Municipale Timisoara (Rumunsko) – 5 milionů Kč
Konzultační a poradenská činnost při zavádění zón placeného stání

Camea Brno – 9 milionů Kč
Dodávka technologie pro automatické rozpoznávání registračních značek z jedoucího vozidla

Pražské služby – 126 milionů Kč
Dodávka a provedení vodorovného a svislého dopravního značení

Cortec Praha – 60 milionů Kč
Spolupráce při zabezpečení mobilního monitoringu

CELKEM VŠECHNY FIRMY – 302 milionů Kč ze zakázky v hodnotě 488 milionů Kč (zhruba 62 %)

Je zásadní otázkou, proč vlastně Technická správa komunikací nezrealizovala celý projekt ve vlastní režii, proč si vše kupuje jako službu od externích firem. Mluvčí pražského komunálního podniku Barbora Lišková přitom do budoucna nevylučuje, že parkovací zóny kompletně převezmou, až nynější smlouvy vyprší.

„Za pět let bude třeba služby poskytované dnes Eltodem poskytovat TSK," uvádí mluvčí, přičemž technicky by prý převzetí nemělo nic bránit. Veškerá infrastruktura (parkovací automaty, dopravní značení, monitorovací automobily, dohledové centrum, centrální informační systém, veškerý hardware, software i softwarové licence) totiž přechází už teď do majetku hlavního města.

Klíčové ale bude, zda se lidé z TSK naučí tuto infrastrukturu i obsluhovat, což je obvykle kardinální problém všech podobných projektů postavených na bázi „totálního outsourcingu", kde se státní úřady i komunální sféra často posléze potýkají s fenoménem „uzamčení zákazníka" (vendor lock-in).
Bývá pak nesmírně těžké se z takového uzamčení vymanit, když veškeré know-how drží jeden jediný externí subjekt.

Jako když udá soused souseda

Tomu, že hlavní město přenechalo celou kontrolu parkování soukromým firmám, se diví i bývalý dlouholetý šéf pražské městské policie a někdejší náměstek primátora za ODS Rudolf Blažek. Jeho výtky ale směřují hlavně k tomu, že systém, jenž v zónách odhaluje „černé pasažéry" s pomocí technologie rozpoznávající registrační značky z jedoucího auta, bude pracovat podstatně méně efektivněji, než by mohl.

Monitorovací auto firmy Eltodo, jak jej zachytila šéfredaktorka magazínu Dotyk.Autor: Eva Hanáková

„Mně se to celé na jednu stranu líbí – je to sofistikovaná technologie, policistům určitě ubude práce v ulicích. Když ale v těch monitorujících automobilech jezdí zaměstnanec soukromé firmy, nikdy nemůže ten přestupek okamžitě začít řešit a třeba vůz notorického přestupkáře nechat hned odtáhnout. Také nikdy nemůže zjištěné údaje propojit třeba s databází kradených aut, což by jistě bylo užitečné," vysvětluje pro Dotyk Blažek, že výsledek práce soukromých „špehovacích aut" má ve výsledku stejnou právní hodnotu, jako když soused udá souseda.

Stejně se přestupkem nakonec musí – ovšem s časovým zpožděním – zabývat městská policie a následně i příslušný odbor magistrátu v rámci přestupkového řízení.

Blažek proto nechápe, proč město taková monitorovací auta nekoupilo přímo policistům, kteří mají nyní při kontrole parkování v nových zónách jen – jak sami uvádějí – „doplňkovou roli". „Ať tak, nebo tak, určitě by celý ten systém bylo možné nějakým způsobem zjednodušit," je přesvědčen bývalý vrcholný pražský politik Blažek.

60 milionů pro „garážovou" firmu?

Zjednodušení a vyhození některých zbytných mezičlánků by ale mohlo způsobit, že některé firmy přijdou o své zisky.

Když magazín Dotyk prověřoval subdodavatele projektu, narazil i na malou pražskou firmu Cortec ve vlastnictví podnikatele Daniela Zemana. Společnost sídlí v bytovém domě v pražské Hostivaři. Kontaktní telefon, na který se redakce opakovaně snažila v minulých dnech dovolat, byl stále hluchý. Firma Cortec má přitom s Eltodem spolupracovat právě na mobilním monitoringu parkujících aut, přičemž její subdodávka má hodnotu úctyhodných 60 milionů korun.

Tato firma ve své poslední účetní závěrce uvádí, že má dva zaměstnance a roční výkony ve výši asi 2,5 milionu korun. Není tedy zřejmé, jak by s plněním velké městské zakázky mohla tak významnou měrou napomoci, byť se ve své internetové prezentaci zároveň chlubí i jistými blíže nespecifikovanými referencemi z budování českého mýtného systému a třeba i z měření intenzity dopravy.

Není tedy zřejmé, jak by s plněním obří městské zakázky mohla tak významnou měrou napomoci.

Magazín Dotyk se zajímal u firmy Eltodo, v čem by ona spolupráce na monitoringu s firmou Cortec měla spočívat. Marat Saber, výkonný ředitel Eltoda pro oblast obchodu a marketingu, jenž předtím s redakcí komunikoval, se ale i v souvislosti s touto otázkou odmlčel a nereagoval ani po urgenci. Že by odpověď nikdo neznal ani v Eltodu?