Kde se bez aut neobejdou? Nejvíce jich mají Středočeši, nejméně na Ústecku

Aleš Vojíř, Barbora Janauerová | 7. 3. 2017

Třetina českých domácností nemá vlastní osobní vůz, nejčastěji ty z Prahy.

Přes pětatřicet miliard kilometrů najezdí tuzemské domácnosti auty v součtu za rok. Průměrný rodinný vůz tak zvládne přes osm tisíc kilometrů.

Jednoznačnými premianty v cestování po českých silnicích jsou Středočeši, kteří nacestují skoro deset tisíc kilometrů ročně.

Tamní domácnosti zároveň dominují i v počtu aut. A to nejen prvních, ale i druhých. Dva vozy má skoro pětina rodin.

Přejezdy zabíjejí. Stát jich desítky ročně ruší, víc než stovku letos opraví
Byznys

Přejezdy zabíjejí. Stát jich desítky ročně ruší, víc než stovku letos opraví

Není se co divit. Mnoho Středočechů si postavilo domy v satelitech, kam autobusy veřejné dopravy zajíždějí jen sporadicky, chybějí v nich školy, školky i obchody.

Rodiče tak nejenže denně dojíždějí do metropole či bližších okresních měst za prací, ale musejí rozvážet po kraji i děti do škol a na kroužky.

„Nutno přihlédnout i k tomu, že mnohými občany je preferován vyšší komfort cestování poskytovaný automobilem," podotýká nezávislý analytik automobilového trhu Antonín Šípek.

Pražané bez aut

Středočeskou zálibu v cestování po tuzemských silnicích lze pozorovat každé ráno na příjezdových cestách do metropole i v jejích ulicích, kde se dá jen stěží najít místo k zaparkování.

Z čísel Českého statistického úřadu přitom – možná překvapivě – vyplývá, že samotní Pražané po autech až tolik netouží.

Zatímco v Česku používá osobní vůz v průměru 66 procent rodin, v Praze je to jen 56 procent – nejméně ze všech krajů. „Ve městech je výrazně vyšší koncentrace dopravních služeb (síť MHD, cyklostezky) a zároveň se v nich cestuje na kratší vzdálenosti," komentuje to Marek Tögl z Centra dopravního výzkumu. „Proto si domácnosti mohou dovolit nevlastnit vozidlo."

Festival populismu odstartoval: Jak nenaletět politikům na plané sliby?
Publicistika

Festival populismu odstartoval: Jak nenaletět politikům na plané sliby?

Kdo nemá na benzín

Málo auta využívají i rodiny na Ústecku a Karlovarsku. Ostatně v druhém jmenovaném regionu se lidem cestování vlastním vozem nejvíce prodraží, vyplývá z „Benzín indexu", který spočítal Deník a server Dotyk.cz.

Ten srovnává, kolik si řidiči v jednotlivých krajích mohou koupit litrů paliva za tamní průměrnou mzdu.
Právě lidem na Karlovarsku plat vystačí jen na necelých osm set litrů benzínu měsíčně. Naopak například zmínění Středočeši si mohou u pump načerpat o sto litrů víc.

Cena naturalu je přitom pro většinu domácností, které vlastní vozy, zásadní. „Z téměř 64 procent u nich převládají auta na benzin," říká Zbyněk Štech z oddělení statistiky energetiky Českého statistického úřadu.

Nejméně po republice najezdí lidé z Ústecka, Zlínska a Moravskoslezského kraje, zjistili statistici. Jak se ale ukazuje, dá se i na „málu" postavit celkem výdělečný byznys.

Nebezpečné bakterie v českých nemocnicích:Kvůli nákaze zemřou tisíce lidí ročně
Události

Nebezpečné bakterie v českých nemocnicích:Kvůli nákaze zemřou tisíce lidí ročně

Na majitele vozů, kteří neřídí často, se loni jako první zaměřila pojišťovna Allianz, která začala účtovat autopojištění na základě naježděných kilometrů.

V pondělí oznámila, že se jí i díky tomu podařilo v druhém pololetí loňského roku přilákat čtyřicet tisíc nových klientů.

Tagy Allianz automobil benzín cestování Česko Český statistický úřad Karlovarský kraj Moravskoslezský kraj osobní vůz Praha