Dodnes neexistuje žádná univerzálně přijímaná definice terorismu. Označení za teroristu s sebou nese silný morální odsudek. Proto je na straně vlád častá snaha každého politického soupeře zobrazovat jako teroristu stejně jako se různá hnutí snaží se označení za teroristy bránit.
I proto bohužel stále platí často opakované klišé, že kdo je pro jednoho teroristou, ten je pro druhého bojovníkem za svobodu.
Násilí a strach jako součást vládnutí
Začněme tím nejobecnějším pojetím. V něm lze terorismus považovat za použití násilí (nebo hrozby násilí) k vyvolání strachu a jeho prostřednictvím pak k dosažení politických cílů.
Strach vždy byl a dodnes je významným nástrojem vládnutí v jakékoliv společnosti. Například starověký Řím nejen užíval krutých a hromadných trestů k pacifikaci dobytých území, ale také dal moderním jazykům slovo decimace, které je odvozeno od trestu v podobně popravení každého desátého vojáka legie. Oběti byly vybrány losem a nemůže být pochybnosti o tom, že trest vyvolával strach a tedy poslušnost velmi úspěšně.
Samotné slovo ‚terorismus' se pak zrodilo, aby popsalo jakobínský teror v revoluční Francii. Byli to opět ti u vlády, kteří nastolovali atmosféru strachu.
Například starověký Řím nejen užíval krutých a hromadných trestů k pacifikaci dobytých území, ale také dal moderním jazykům slovo decimace, které je odvozeno od trestu v podobně popravení každého desátého vojáka legie.
I ve 20. století by bylo jednoduché najít další případy režimů, které uplatňovaly násilí vůči vlastním občanům, aby vyvolali strach a tedy poslušnost. Bombardování civilní populace během druhé světové války s cílem podlomit morálku obyvatelstva užívalo stejné logiky. Vyvrcholením pak bylo použití jaderných zbraní na sklonku války a následná studená válka, což představovalo permanentní ohrožení civilní populace na obou stranách.
Toto se v současnosti často označuje jako státní terorismus. Terorismus je od něj odlišován často právě na základě toho, kdo se jednání dopouští. Užití násilí ze strany státu (například k potrestání zločince a tedy i vyvolání strachu z porušování zákonů) se považuje ve většině případů za legitimní, dokud odpovídá konkrétním pravidlům (vnitrostátním zákonům a mezinárodním úmluvám chránícím lidská práva nebo regulujícím chování válčících stran).
Moderní terorismus
S notnou mírou odvahy a zjednodušení lze tvrdit, že se v současnosti terorismem chápe užití násilí nebo hrozba násilí nestátní skupinou na civilní cíle či mimo válku ve snaze způsobit především psychologický úder.
Za první „nestátní“ teroristy se někdy považují Zélóti v Judeji nebo Asasíni na Blízkém východě.
S nestátními skupinami se termín terorismus spojuje až od 19. století. Za první „nestátní“ teroristy se někdy považují Zélóti v Judeji nebo Asasíni na Blízkém východě.
Obecně se ale historie moderního terorismu vztahuje k anarchistickým hnutím devatenáctého století. Útočníci páchající atentáty na konkrétní osoby se hrdě identifikovali jako teroristé. Poněvadž zločinec vraždí kvůli sobě, ale terorista kvůli vyšším politickým ideálům...
4 vlny terorismu
Anarchistické teroristické skupiny na přelomu 19. a 20. století představovali první vlnu terorismu podle populární teorie Davida Rapoporta. Ten identifikoval celkem čtyři takové vlny:
- První byla výše zmiňovaná anarchistická vlna.
- Na přelomu století jí následovala vlna antikoloniálního terorismu bojujícího za národní sebeurčení. Teroristické skupiny druhé vlny často kombinovaly terorismus s guerillou a bránily se označení za teroristy, které již neslo negativní konotace. I vzhledem k tomu, že jimi prosazovaná antikoloniální agenda byla řadou lidí ve světě vnímána jako legitimní, se pro ně vžilo označení „bojovníci za svobodu“.
- Sedmdesátá léta přinesla třetí vlnu terorismu, kterou představovali levicové skupiny, jako byla RAF v západním Německu, Rudé brigády v Itálii nebo Organizace za osvobození Palestiny. Významným fenoménem třetí vlny byly únosy letadel a únosy obecně. Ať už za účelem vyjednávání o politických cílech, nebo získání financí na své další aktivity.
- V reakci na revoluci v Íránu nabírá na významu politický islám. V návaznosti na to začíná čtvrtá vlna terorismu označovaného za náboženský. Al-Káida nebo Islámský stát jsou ale spíše současností než historií terorismu, a proto také exkurz do historie ukončím s jejich vstupem na scénu.
Co stojí za vzestupem teroru
Po ohlédnutí za státním i nestátním terorismem se nabízí otázka, co se změnilo, že nestátní terorismus dnes – zdá se úspěšně – hýbe světem (což neznamená, že dosahuje svých cílů).
Jedním z důvodů pro vzestup nestátních teroristických skupin je pokrok v možnostech komunikace. Máte-li se bát terorismu (nebo na něj jinak reagovat), musíte se nejdříve dozvědět, že k nějakému útoku došlo, nebo jím někdo vyhrožoval, což je obtížně představitelné bez existence médií. Zvláště televize dokáže zprostředkovat strach z ataku i lidem velmi vzdáleným. 11. září 2001 by pravděpodobně nikdy nemělo takový dopad, kdyby nebylo zaznamenáno a živě přenášeno do domácností po celém světě.
Další důvodem je technologický pokrok v ničení. Vynález dynamitu do značné míry umožnil nebo usnadnil různorodé teroristické útoky. Tam, kde bylo k vyvolání strachu předtím zapotřebí rozzuřeného davu, najednou stačil nenápadný jednotlivec s bombou. A obavy ze schopnosti malého množství lidí napáchat velké škody přetrvávají do současnosti, především v podobě obav z použití zbraní hromadného ničení teroristy.
Římané po Spartakově povstání pro výstrahu ukřižovali podél cesty z Říma do Capui 6000 otroků účastnících se povstání. To je stále dvakrát více mrtvých, než si vyžádaly útoky al-Káidy 11. září o více než 2000 let později.
Dokud k tomu ale nedojde, je dobré si pamatovat, že schopnosti nestátních skupin rozpoutat teror stále blednou ve srovnání se státy. Římané po Spartakově povstání pro výstrahu ukřižovali podél cesty z Říma do Capui 6000 otroků účastnících se povstání. To je stále dvakrát více mrtvých, než si vyžádali útoky al-Káidy 11. září o více než 2000 let později.