Před 41 lety se Zlaté piesky zalily krví. Došlo k nejhorší letecké havárii u nás

28. červenec 2017 četba na 6 minut
Místo pádu letounu Il-18B do jezera Zlaté piesky v Bratislavě

Místo pádu letounu Il-18B do jezera Zlaté piesky v Bratislavě

Foto: Archiv

/VIDEO/ Pavol Hammel měl krušnou noc, slavilo se, pilo. Teď je kolem osmé ráno a on vláčně klimbá v odbavovací hale pražské Ruzyně. Pár kolemjdoucích ho poznává, je to frontman bigbítové kapely Prúdy, v roce 1976 dost populární. V 8:27 se zvedá dopravní letoun Iljušin Il 18-B z ruzyňské rampy, bez rockera na palubě. Alkoholové koma mu právě zachránilo život.

V čase 9:36:35 piloti konečně zjišťují, že něco nehraje, evidentně jsou už takřka nad Bratislavou a mají na vybranou – buď zvolí hodně střemhlavý přistávací manévr anebo to vezmou pozvolnou zatáčkou. Bude to strmý manévr, rozhoduje kapitán.

Během 100 sekund by již Boženka měla dosedat na rampě bratislavského letiště. Posádka je ve stresu, musí totiž odpojit autopilota a přejít na manuální ovládání.

To sice klapne, jenže zároveň s tím, jak letoun nabírá rychlost, zhasne vnitřní pravý motor č.3. V čase 9:36:55 okamžitě přidá ruku k dílu bezpečnostní mechanik, který měl za úkol haprující motor sledovat. Jenže to šlo o vedlejší motor č.4! Vystresovaný technik, fixovaný na „svůj“ motor, nepochopitelně vypne ten nesprávný. Najednou letadlo táhnou jen dva motory na levé straně, stroji teď reálně hrozí, že padne do vývrtky.

V 9:37:20 Iljušin pluje v zanedbatelné výšce 100 metrů a jen těsně míjí řídící věž bratislavského letiště. Bratislavané, kteří se v té době pomalu scházejí na pláž jezera Zlaté piesky, nevěří svým očím. Od letiště, které s rekreačním areálem přímo sousedí, se na ně se na ně řítí letoun, přecházející do vývrtky. Na útěk není čas. Poslední, co z komunikace v letadle odešlo, bylo zděšené: "Ona to byla čtyřka, ano?“

V 9:37:30 škrtne o hladinu jezera křídlo, které se rázem odlomí, trupem letadla otřese mocný náraz – v tu ránu je už odhadem dvacet pasažérů mrtvých.

Další rychle přibývají, tonou – letoun se totiž noří pod hladinu jezera. 

Na pláži ani v modravé vodě Zlatých piesků jen šťastnou náhodou nezahyne žádný z rekreantů. Desítky z nich posléze pohnutě vylíčí, jak se z vnitřku trupu ozývala bouchání a volání, která postupně utichala, jak se stroj nořil pod hladinu a plnil se vodou.

Zachránili se jen tři šťastlivci, kteří seděli na samém chvostu letounu, kde se vytvořila vzduchová bublina. Víc podrobností známo není, režim vydal na neštěstí informační embargo.

Jistá jsou jen dvě následná fakta: Zlaté piesky byly až do roku 1979 uzavřeny pro veřejnost, údajně proto, že bylo třeba odčerpat 6,5 tuny leteckého benzínu. Další, skrznaskrz dobrou okolností havárie pak bylo zpřísnění letové bezpečnosti – od 28. července 1976 nespadne na území Československa a později Česka žádné dopravní letadlo.

PŘEDCHOZÍ ČÁST
Část 2/2
DALŠÍ ČÁST

Akční letáky