Skoro půl miliardy korun nalily evropské fondy do českých pivovarů během minulého programového období. Dotyk spočítal, že v období 2007–2013, které se protáhlo až do loňska, poslal Brusel do českého pivovarnictví více než 470 milionů korun. Další desítky milionů přidal český rozpočet jako povinnou spoluúčast.

K tomu si můžeme připočíst 211 milionů korun, které šly z evropských fondů na žatecký Chrám chmele a piva, svatostánek pro milovníky pivního moku. Další desítky milionů korun dává EU na reklamu evropsky chráněné značky České pivo, propagované spolu s dalšími tradičními tuzemskými specialitami.

Svijany vítězí

Nejčiperněji se k čerpání unijních zdrojů postavil Pivovar Svijany. Na 13 projektů získal celkem 126 milionů korun. Kromě jednoho projektu byly všechny podpory z operačního programu Podnikání a inovace. Pivovar s pomocí eurodotací investoval do nových technologií a do rekonstrukce objektů. Největší sumu – 15,6 milionu korun – dostal na zvyšování energetické účinnosti a využívání obnovitelných zdrojů při výrobě piva.

Majitelem Pivovaru Svijany je Liberecký investiční fond (LIF) rodiny Kučerových. LIF stojí také za pivovary Rohozec a náchodským Primátorem, dalšími zdatnými příjemci evropských dotací. Dohromady tak trojice regionálních pivovarů obdržela 188 milionů korun.


Autor: Dotyk

Tuzemská jednička, Plzeňský Prazdroj, inkasovala z evropských fondů během uplynulé sedmiletky na desítku projektů celkem 48 milionů korun. Peníze šly hlavně na ekologizaci provozů, ale i na školení zaměstnanců. Dvojka na trhu, Pivovary Staropramen, brala dotace pouze na vzdělávání zaměstnanců ve výši 5,4 milionu korun.

Ždibec i pro minipivovary

Přerovská skupina PMS podnikatele Karla Kuropaty získala na dotacích přes 45 milionů pro své pivovary Holba, Zubr a Litovel. V dotacích bodoval hlavně Zubr s 23 miliony korun. Do Holby přiteklo necelých 19 milionů.

Na modernizaci menších regionálních pivovarů ze skupiny Lobkowicz, kterou vloni majetkově ovládli Číňané, přispěly unijní fondy téměř 40 miliony korun. Nejvíc – přes 50 milionů – pobrala Černá Hora. Na první pohled možná nesrovnalost vyplývá z toho, že tamní pivovar dostal od regionálního operačního programu Jihovýchod 41 milionů korun na hotel Sladovna. Ten si ale ponechal syn bývalého majitele Jiřího Fuska, takže nepřešel spolu s černohorským pivovarem pod křídla Pivovarů Lobkowicz (tehdy K Brewery Group).

Unijní dotace pomáhají zejména větším průmyslovým pivovarům. Dosáhnou na ně ale i malé řemeslné pivovárky. Kupříkladu 1. Selský pivovárek z Kroměříže a Křinický pivovar Falkenštejn z Krásné Lípy dostaly po necelých 4 milionech.

Unijní dotace pomáhají zejména větším průmyslovým pivovarům.

Minipivovary okrajově podporuje i zemědělský Program rozvoje venkova. Za loňský rok tak přispěl 4,6 milionu na rozjezd Pivovaru Zbraslavice na Kutnohorsku a milionem pro pivovar Heřman ve Vladislavi na Vysočině. Pár set tisíc dostaly pivovary Lobeč a varnsdorfský Kocour na „realizaci místní rozvojové strategie“.

Na evropskou podporu, jaká se dostává českému národnímu nápoji, zdaleka nedosáhnou výrobci vína. Přehled ministerstva pro místní rozvoj o příjemcích dotací ze strukturálních fondů zahrnuje ani ne desítku vinařských firem, které dostaly dohromady zhruba 10 milionů korun. Do vinařství proudí peníze hlavně ze zemědělských fondů EU, zejména do jejich vinohradů.

Autor: Dotyk.cz

Lihovarníci vytáhli z unijních fondů něco málo přes desetinu sumy, jaká pomohla pivovarníkům. Zasloužila se o to hlavně vizovická likérka Rudolf Jelínek, která si sáhla na 33 milionů korun. Deset milionů použila na rekonstrukci výrobního objektu, 15 milionů na rekonstrukci lesního penzionu Bunč.

Přes 18 milionů korun získala z evropských dotací likérka Granette. Becherovka dostala necelé dva miliony na vzdělávání zaměstnanců.

Výrobcům alkoholu pomáhají v investicích unijní fondy. O dotace z českého rozpočtu, kterými zpracovatele obdarovává ministerstvo zemědělství, si umí říct pouze Bohemia Sekt. Za poslední tři roky dostal výrobce sektů, vín a lihovin 6 milionů na modernizaci.

Výrobě piva se týdeník Dotyk venoval i v článcích Vzpoura pivařů, Craft Beer – transatlantický trend či Značka, která netáhne.