Benátky, Itálie

Nejznámějším příkladem města, kde se autem neprojedete, jsou italské Benátky. V úzkých uličkách to ani jinak nejde. Auta jsou zakázána v celém městě s výjimkou jediného autobusového nádraží. V Benátkách se prostě místní i turisté musí pohybovat pěšky nebo po vodě. Slavné kanály brázdí pověstné gondoly.

Benátky, ItálieAutor: Shutterstock

Zermatt, Švýcarsko

Zermatt je městečko v oblasti Vispu ve Švýcarsku. Nachází se ve výšce 1620 m n. m. pod dominantou Alp – Matterhornem. Místní oblastní správa brání znečištění ovzduší v poměrně malém cípu údolí, a proto zde vyhlásila zákaz používání spalovacích motorů. Trvalá výjimka platí pro požární vozy, sanitky a městské služby. Elektrická vozidla jsou povolena pouze pro místní obchodní činnost a služby. To vše zaručuje turistům poklidný výhled na Matterhorn.

Zermatt, ŠvýcarskoAutor: Winds/Shutterstock.com

Mackinac Island, Michigan

Ostrov Mackinac se nachází v Huronském jezeře u hranic Spojených států a Kanady. Na ostrově jsou motorová vozidla zakázána dokonce už od roku 1989. Dnes je oblíbeným letoviskem, které láká rodiny, milovníky přírody a fanoušky historie. Dopravu na místě zaručují pouze kola, kterých je na ostrově k zapůjčení přes 1400, a koňské povozy. Celý ostrov má díky tomu nádech historického obrazu.

Mackinac Island, MichiganAutor: ehrlif/Shutterstock.com

Hydra, Řecko

Hydra je řecký ostrov v Egejském moři patřící do Argosarónského souostroví a je obydlený příbuznými Řeků – Arvanity. Od Peloponésu je oddělen úzkým průlivem. Striktní omezení dopravy je typické pro všechny ostrovy v Sarónském zálivu, ale pouze na Hydře je motorová doprava zakázána úplně. Dopravu na ostrově o rozloze přibližně 50 čtverečních kilometrů zajišťují osli a mezci.

Hydra, ŘeckoAutor: Shutterstock

Fes el-Bali, Maroko

Fes el-Bali je nejstarší část marockého města Fes, založena byla mezi lety 789 a 808 našeho letopočtu. Celá středověká čtvrť byla v roce 1981 zapsána na seznam světového dědictví UNESCO. Středověké ulice nejsou pro cestu autem vůbec uzpůsobeny, některé byly pouze upraveny pro záchrannou službu. Populace čtvrti čítá okolo 156 000 obyvatel, což z ní činí nejobydlenější oblast bez aut na světě.

Fes el-Bali, MarokoAutor: Alvaro German Vilela/Shutterstock.com

Města výhledově bez aut

Oslo, Norsko

Hlavní město Norska plánuje zakázat auta ve svém centru v roce 2019. Město hodlá široce investovat do hromadné dopravy a více než 40 km silnic chce nahradit cestami pro cyklisty.

Oslo, NorskoAutor: EQRoy/Shutterstock.com

Londýn, Velká Británie

Londýn chce zakázat v centru motorová vozidla do roku 2020. V současné době město odrazuje řidiče od používání dieselových motorů v některých oblastech při dopravní špičce poplatkem ve výši 12,50 libry za den.

Londýn, Velká BritánieAutor: elenaburn/Shutterstock.com

Kodaň, Dánsko

Do práce dnes jezdí na kole téměř polovina populace hlavního dánského města. Může za to městská politika, která už od šedesátých let investuje do pěších zón. Dánské hlavní město má jedno z nejnižších procent vlastnictví aut v Evropě a může se chlubit více než 200 mil cyklostezek. Kodaň chce jít ale ještě dál a hodlá vytvořit jakousi „cyklistickou dálnici", díky které by se na kole mohli do centra dostat i lidé z předměstí. Do roku 2025 by se město mělo obejít bez aut.

Kodaň, DánskoAutor: jolly/Shutterstock.com

Hamburk, Německo

Německé hanzovní město Hamburk se chystá omezit pohyb automobilů během příštích dvou dekád. V centru hodlá vytvořit zóny pouze pro pěší turisty nebo cyklisty. Cyklistika by se zde měla stát dominantním způsobem dopravy. Podle projektu by město chtělo vytvořit „zelenou síť" spojených míst v centru, které nebudou přístupná autem. Mělo by se jednat o parky nebo hřiště a do roku 2035 by tato síť měla zabírat 40 % města.

Hamburk, NěmeckoAutor: SN-Photography/Shutterstock.com

Mexico City, Mexiko

V dubnu 2016 rozhodli zastupitelé města Mexico City o zákazu vjezdu určitých vozidel do centra vždy dva pracovní dny v týdnu a dvě soboty v měsíci. Kdy a které auto může do centra vjet, určuje rotační systém založený na poznávacích značkách. Podle agentury AP se tato zásada dotkla až dvou milionů aut a napomáhá snížit vysokou hladinu smogu ve městě.

Mexico City, MexikoAutor: Kartinkin77/Shutterstock.com