Miss Amerika končí s promenádou v plavkách a dívky už nemusí být hezké

6. červen 2018 četba na 6 minut
Gretchen Carlsonová

Gretchen Carlsonová

Foto: ČTK/AP/Andy Kropa

"Už nejsme soutěž krásy. Miss Amerika představí novou generaci ženských vůdkyň, zaměřených na vzdělání, sociální vliv, talent a posílení postavení," prohlásila Gretchen Carlsonová, nová šéfka organizace pořádající Miss Amerika a bývalá moderátorka stanice Fox News. Nové pojetí bylo podle ní ovlivněno i hnutím Metoo. Téměř stoletá soutěž tak zásadně mění pravidla a už v ní vůbec nebude rozhodovat fyzický vzhled.

Zrušením promenády v plavkách nyní soutěž následuje stále silnější trend v západní společnosti: promenády v plavkách se už v roce 2014 zbavila Miss World a v roce 2016 udělala totéž i soutěž Miss Teen USA.

Podle koučky Valerie Hayesové, která pomáhala připravovat soutěžící dívky, diskutovalo vedení Miss Amerika o vyškrtnutí plavek několik let. Výměna vedoucích manažerů pak k tomu podle ní poskytla "perfektní příležitost" - hlavně proto, že teď se v řídícím týmu soutěže objevilo i několik bývalých účastnic, které chápou tlak, jemuž jsou soutěžící dívky vystaveny, když se objeví v televizi v plavkách. "Myslím, že právě jejich osobní zkušenost ovlivňuje směr, kterým se soutěž vydává," uvedla Hayesová.

Nově zavedenou změnu označila jako "skvělou", přičemž zmínila dva hlavní důvody: za prvé proto, že počet dívek hlásících se do soutěže v posledních letech klesal, podle Hayesové především proto, že v době sociálních médií, kdy se každá fotka okamžitě sdílí a široce komentuje, jich je stále méně ochotných svléknout se do plavek. Druhým důvodem jsou podle ní peníze - stále víc sponzorů se totiž obávalo spojit své jméno se soutěží, kde se dívky promenují v plavkách.

"Teď mohou manažeři soutěže oslovit firmy a říct: náš program je zaměřen na vzdělávání a vůdčí schopnosti a to je v souladu s posláním a hodnotami vaší společnosti," prohlásila Hayesová. Nová podoba soutěže podle ní může inspirovat k účasti více žen, byť nemají stereotypní míry někdejších vítězek soutěží krásy. "Tím se otevírají dveře řadě dalších soutěžící."

Organizátoři se tím navíc zbaví kritiky, která v souvislosti s kampaní MeToo zaznívala stále ostřeji a podle níž je ukazování dívek v plavkách zastaralé a ponižující. "Je těžké si představit, že by se to stalo, kdyby nenastal právě tento kulturní okamžik. Myslím, že by bylo historicky náročné, aby se Miss Amerika zaměřila na vzdělání - když si k tomu musíte obléct plavky a promenádovat se na vysokých podpatcích," prohlásila Hilary Levey Friedmanová, profesorka na Brownově univerzitě a odbornice na kulturu.

PŘEDCHOZÍ ČÁST
Část 2/2
DALŠÍ ČÁST

Akční letáky