Mladý režisér Jan Švejkar dobývá světový reklamní trh

Jan Švejkar

Jan Švejkar

Foto: Savage

Jak na nedávném mezinárodním festivalu reklamy Cannes Lions, tak třeba na velkém svátku americké reklamy, jímž je finále Národní ligy v americkém fotbalu Super Bowl, zabodovaly filmové reklamy na Playstation, vytvořené v Česku. Režíroval je Čech. Jmenuje se Jan Švejkar.

Jak se nedávno vyznal v rozhovoru pro nadaci Dobrý anděl, pro niž také točí, vyrostl Jan Švejkar na filmech Oldřicha Lipského a už jako dítě dokázal přeříkat většinu replik Limonádového Joea. Možná právě z tohoto filmu si odnesl lásku k detailu a k vycizelování určitého prostředí, které projevil i v reklamách Playstationu. Jedna z nich získala koncem června v Cannes Lions bronzového lva.

Zdroj: Youtube

V raném dětství se chtěl stát florbalovou hvězdou. Když ale dostal první kameru Hi-8, jeho ambice se okamžitě přesměrovaly na filmovou tvorbu. Florbalovou hůl tak nahradil kamerový jeřáb, hráčský deník storyboard a spoluhráče filmový štáb a herci. Nějakou dobu hltavě analyzoval všechny filmy, které viděl, posléze získal i formální akademické vzdělání v oblasti režie, nejdřív na katedře filmových studií Univerzity Karlovy, později klasicky na FAMU. 

Slavná trofej pro vítěze Super Bowlu.

Super reklama, Super byznys. Super Bowl po jednapadesáté

Ještě coby student začal spolupracovat s produkční společností Savage, kterou zhruba před sedmi lety založila v Praze producentka Pavla Burgetová Callegari, jež dřív působila jako působila jako generální manažerka produkce Stillking Films, v níž měla na starosti evropský, jihoamerický, africký a asijský region. Savage se od začátku soustředila nejen na český, ale i na mezinárodní trh a Švejkar díky tomu získal přístup k zajímavým zakázkám od předních značek. Vedle Playstationu tak má za sebou například reklamy pro Budweiser, ČSOB Pojišťovnu, Raiffeisen stavební spořitelnu, Komerční banku, Pilsner Urquell, IBM a řadu dalších.

Zdroj: Youtube

Také pro už zmiňovaného Dobrého anděla, na něhož vzpomínal jako na nejpříjemnější natáčení, které kdy zažil. "Vždycky, když natáčím, čekám na moment, který všechny uklidní a nasměruje natáčení tou správnou cestou. V ideálním případě to je jeden z prvních povedených záběrů, od kterého se můžete odrazit, dodá vám jistotu a všechno se pak dělá s trochu klidnější hlavou. Tady pro mě přišel ten moment hned ve chvíli, kdy Anička přijela poprvé na plac. V šest hodin ráno s vědomím, že půjde do bazénu, rozesmátá od ucha k uchu, plná energie. Poprvé v životě jsem věděl, že to bude dobrý, ještě dřív, než jsme vůbec zapnuli kameru," vzpomínal Švejkar. (Osmiletá Anička, která byla protagonistkou spotu, bojovala úspěšně s akutní leukémií.)

Zdroj: Youtube

Díky svému současnému úspěchu v Cannes tak Švejkar rozšířil nepříliš početné řady českých režisérů, kteří si dokázali odvézt z tohoto festivalu některou z hlavních cen.

Kampaň festivalu Prague Pride 2017 od agentury Made by Vaculik

Zbytečný festival, propaguje sám sebe projekt Prague Pride

Nejúspěšnějším mezi nimi je jednoznačně Ivan Zachariáš, který už lvy z Cannes ani nepočítá (jejich počet jde do desítek). Současný čtyřicátník Zachariáš se začal reklamě věnovat podobně jako Švejkar ještě jako student v polovině 90. let pod křídly společnosti Stillking Films a brzy se dostal na naprostou světovou špičku. Mezinárodně žádaný je také režisér Martin Krejčí, mimo jiné držitel stříbrného lva z festivalu Cannes Lions za reklamu pro Lurpak. Oba tyto tvůrce dnes zastupuje produkce Stink, která je mezinárodním partnerem Stillking Films.  

Akční letáky