„Eurovia je s Metrostavem dohodnutá, že pokud ŘSD tu miliardu nezaplatí, nedají souhlas s předčasným užíváním stavby," řekl magazínu Dotyk vysoce postavený a velmi dobře informovaný manažer jedné ze zhotovitelských firem. To by znamenalo, že po dálnici se nebude smět jezdit.

O předčasném užívání stavby rozhoduje ministerstvo dopravy, které plní roli speciálního stavebního úřadu. Je to přitom celkem běžný postup (netýká se zdaleka jen dálnice D8) jak zprovoznit novou komunikaci co možná nejdříve, přičemž některé nedodělky se řeší až ex post.

Eurovia je s Metrostavem dohodnutá, že pokud tu miliardu ŘSD nezaplatí, nedají souhlas s předčasným užíváním stavby.

Spor s ŘSD o peníze za D8 nikdo ze stavařů komentovat nechce, byť informaci o vymáhané miliardě a možných následcích výslovně nevylučují. „Obchodní jednání mezi námi a investorem do jejich uzavření principiálně nekomentujeme, a ani v případě stavby D8 tak činit nebudeme," reagovala mluvčí společnosti Eurovia Iveta Štočková. Právě firma Eurovia hraje v celém konsorciu na D8 vůdčí roli.

Magazín Dotyk oslovil i vedení ŘSD. To jistý spor o peníze připouští, zásadní význam mu ale nepřikládá. „Nevím, zda se dá mluvit přímo o dluhu. Každá taková stavba s sebou nese nějaké finanční vypořádání z hlediska vícenákladů a méněnákladů, to je celkem běžné. My nepředpokládáme, že by kvůli tomu byl ohrožen termín slavnostního otevření," uvádí Jan Rýdl, mluvčí ŘSD.

Jen pokud bude monitoring

Asi tisícovka lidí a zhruba desítka řečníků nejen z Česka, ale i z Německa. V takové atmosféře by se slavnostní otevření dálnice D8 mělo odehrávat. Akt, jehož se má zúčastnit i prezident Zeman a premiér Sobotka, je ale nyní ohrožen zejména kvůli obavám, že by se v geologicky nestabilní oblasti mohla opakovat situace z roku 2013, kdy sesuv půdy zavalil část stavby. Některé sesuvy zde vznikly i v minulosti – odborníci celou trasu přes České středohoří hodnotí v tomto směru za vysoce rizikovou či dokonce zcela nevhodnou.

Otázkou je, kdo bude ochoten nést za všechna rizika odpovědnost. Jak už bylo v úvodu naznačeno, ministerstvo dopravy musí na základě různých podkladů a stanovisek rozhodnout o předčasném užívání stavby. Předpokládá se, že se bude chtít opřít o stanovisko České geologické služby.

„Nás zatím v tomto směru nikdo o žádné stanovisko nepožádal, ani v minulosti jsme se v rámci kolaudačního řízení k žádné takové stavbě nevyjadřovali. Pokud bychom ale o to požádáni byli, naše vyjádření by s velkou jistotou bylo takové, že kolem té dálnice musí být zabezpečen permanentní monitoring, aby bylo možné v případě nějakého ohrožení dálnici okamžitě uzavřít," uvedl pro Dotyk Zdeněk Venera, ředitel České geologické služby.

Naše vyjádření by s velkou jistotou bylo takové, že kolem té dálnice musí být zabezpečen permanentní monitoring, aby bylo možné v případě nějakého ohrožení dálnici okamžitě uzavřít.

Otázkou je, zda by se odborníci spokojili s nynějším geotechnickým monitoringem, který snímá pohyby stavebního díla i jeho okolí a slouží víceméně jen pro stavaře. Podle některých názorů je takový monitoring naprosto nedostatečný.