Zabil svou ženu i pětiletého syna. Druhého syna – tříletého – do nemocnice transportoval vrtulník, otce sanitka. Nehoda, při níž řidič s alkoholem v krvi naboural do stromu u Skřípova na Opavsku, patří k loňským nejtragičtějším.

Při více než čtyřech tisících podobných nehod zaviněných pod vlivem alkoholu zahynulo loni celkem 52 lidí. Další více než dvě tisícovky byly zraněny.

I když to může znít cynicky, tyto ztráty se dají vyčíslit v penězích.

Cena zmařeného života se dle Centra dopravních výzkumů dá ohodnotit zhruba dvaceti miliony korun. Těžké zranění vyjde společnost na pět milionů, lehké zhruba na 650 tisíc korun.

Když Deník tato čísla vynásobil počtem obětí loňských nehod způsobených alkoholem, dopočítal se ke zdravotní újmě ve výši 3,5 miliardy korun.

Mrtvý daně neplatí

Částka zahrnuje jak přímé náklady na zdravotní péči, záchranku, policii či soudy, tak ty nepřímé. „Stát přichází o hospodářský přínos zraněné osoby a naopak musí vynakládat výdaje na její zdravotní a sociální zabezpečení," uvedl před nedávnem Ondřej Valach, specialista na výpočet ztrát z nehodovosti z Centra dopravních výzkumů.

„Představme si tragickou nehodu právě dospělého člověka. Do doby, než se stala, mu stát hradil veškerou zdravotní péči, školní docházku a další sociální výhody. Pokud by nastoupil do zaměstnání, podílel by se na tvorbě hrubého domácího produktu, platil by daň z příjmu, odváděl peníze do sociálního a zdravotního systému a vychoval by také další generaci plátců," poznamenal Vlach.

Jak upozornila nezávislá expertka v oblasti zdravotnictví Ivana Minarčíková, kdyby se jen polovina částky, na kterou ročně vyjdou nehody pod vlivem alkoholu, vynaložila na léčbu závislých, zaplatila by se ambulantní péče pro zhruba 150 tisíc pacientů.

I ministr zdravotnictví Miloslav Ludvík by rád peníze, které stát na alkoholu vydělává, nasměroval do léčby. „Chci, aby část spotřební daně z alkoholu a z tabákových výrobků směřovala na investice v nemocnicích," řekl Deníku.

Řidičák sebrat na doživotí

Jednu pozitivní zprávu ze statistiky nehod způsobených pod vlivem alkoholu lze vyčíst: loni při nich bylo zraněno nejméně lidí za poslední minimálně tři desítky let. Ve srovnání s devadesátými lety se počet takových bouraček snížil o polovinu, umírá při nich zhruba čtvrtina lidí.

A během prvních dvou měsíců letošního roku mají „jen" jednu oběť, tedy o šest méně než loni.

Experti jsou ale nadále vůči řidičům, kteří usednou za volant pod vlivem, nekompromisní.

„U řidičů, kteří mají ve svém životě s alkoholem problém, bych se nerozpakoval sáhnout i k vyslovení doživotního zákazu řízení," říká bývalý šéf Besipu Roman Budský z Týmu dopravní bezpečnosti. „Je třeba ovšem jednat včas, nečekat, až někoho připraví o život."

Zabijáci na jihu

Srovná-li se se Česko se zahraničím, kupodivu nepatří mezi nejhorší. Ze všech obětí dopravních nehod může opilý řidič za každou desátou. V zemích jako Portugalsko, Slovinsko či Francie je to skoro každá třetí.

Co se týče samotného Česka, nejvíc bourají a zabíjejí řidiči pod vlivem alkoholu ve Středočeském, Moravskoslezském a Jihomoravském kraji.