Nejlepší snímek

Na hlavní cenu bylo letos nominováno devět filmů. Kdo se přiblíží zlaté sošce se dá odvodit už podle nominací. Fences, Hell or High Water, Lion a Skrytá čísla bychom tak mohli z boje vyřadit protože nemají nominovaného režiséra. Místo u moře postrádá důležitou nominaci za střih. Zrození hrdiny zase můžeme vyřadit, jelikož se neobjevuje ani v jedné scenáristické kategorii a Příchozím chybí herecké nominace. Boj by se tak mohl zúžit na dvojici Moonlight a La La Land. Tedy oba snímky oceněné na Zlatých glóbech.

Zdroj: Youtube

Populární glóby ale jinak jsou jen minimálním ukazatelem vývoje. Přeci jen těžko lze porovnávat přibližnou stovku zahraničních kritiků s téměř šesti tisíci akademiky. Mnohem větší roli hrají filmařské cechy. A ty se přiklánějí na stranu La La Landu. Úspěšný muzikál nejenže získal rekordních 14 nominací, vyhrál Zlatý glóbus, Cenu kritiků i britskou BAFTA, krom toho vyhrál i hlavní ocenění producentského cechu PGA. Producenti navíc hlasují stejným způsobem jako akademici, tedy pomocí takzvaných preferenčních hlasů. Vítězem tedy není film s největším počtem prvních míst, ale ten, který má nejvíc bodů v součtu za první, druhá a další. Velkou váhu má také vítězství režiséra La La Landu na cenách režisérského cechu DGA.

Zdroj: Youtube

Pokud ale La La Land vyhraje, stane se tak prvním filmem od roku 1995, kdy vyhrálo Statečné srdce, který by vyhrál, přestože nebyl ani nominován na cenu hereckého cechu SAG pro nejlepší herecký ansámbl. Právě ta loni například rozhodla o tom, že Oscara nakonec vyhrál film Spotlight. Letos si tuto cenu odnesla Skrytá čísla. Jejich výhra by ale byl velkým překvapením. La La Land na cenu SAG totiž pravděpodobně nebyl nominován nikoliv proto, že by se hercům nelíbil, ale spíš čistě z faktu že se dvojice hlavních hrdinů nedá považovat za velký ansámbl (ve snímku prakticky nejsou žádné výrazné vedlejší role).


La La Land si tak pravděpodobně dojde pro cenu za nejlepší snímek. Moonlight ovšem může těžit z faktu, že americká akademie v posledních letech opomíjela černošské herce. Pokud se bude chtít komunitě omluvit, drama o homosexuálním černošském drogovém dealerovi bude ideální volba.

Nejlepší režisér


Nominace Mela Gibsona za Hacksaw Ridge značí jeho návrat do Hollywoodu a zpětné přijetí mezi sebe. Gibson je držitelem sošky za režii Statečného srdce, zbytek startovního pole je nominován poprvé. Stejně tak i pro Kennetha Lonergana a Denise Villeneuvea je oceněním už samotná nominace. Souboj se tak zúžit na dvě jména. A často kritizovaná konzervativní akademie bude muset učinit jedno zásadní rozhodnutí. Buď si pro sošku dojde první režisér černé pleti Barry Jenkins za Moonlight, nebo se Damien Chazelle stane nejmladším oceněným režisérem. Vsadit bychom si ale spíše měli na druhou variantu.


Téměř všechny ceny zatím totiž posbíral právě dvaatřicetiletý režisér La La Landu. Během posledních měsíců si došel pro Zlatý glóbus, Cenu kritiků, cenu BAFTA a především pro cenu režisérského cechu DGA. Za 68 let, co se tato cena uděluje, se pouze sedmkrát neshodovala s Oscarem oceněným režisérem. Naposled v roce 2012, kdy Ben Affleck ani nebyl nominován na Oscara za režii Arga, a před tím v roce 2002, kdy Oscara vyhrál Roman Polanski. Pokud navíc vyhraje Chazelle, překoná tak Normana Tauroga, který si titul nejmladšího oceněného režiséra drží už od roku 1931.

Nejlepší herec


Kromě filmu pravděpodobně každoročně nejsledovanější kategorie. A také ta s největší konkurencí. Viggo Mortensen (Tohle je náš svět) se mezi nominované dostal už podruhé, Andrew Garfield (Hacksaw Ridge) je úplným nováčkem. Ani u jednoho se cena neočekává. Šance Ryana Goslinga nejsou o moc větší, ale hraje mu do noty, že hraje hlavní roli v největším oscarovém favoritovi. Přesto, ze všech 14 nominací pro La La Land, je právě u Goslinga nejmenší šance, že si pro sošku dojde.


I zde se jedná o souboj dvou mužů. Dlouho to vypadalo, že vše je jasné a hercem roku bude Casey Affleck. Mladší bratr o něco slavnějšího Bena (taktéž držitele dvou Oscarů, nikoliv hereckých) za svou brilantní roli v dramatu Místo u moře sklízel všechny důležité ceny. Zlatý glóbus, Cena kritiků i BAFTA. Tu nejdůležitější mu ale vyfoukl Denzel Washington, který sám sebe režíroval ve filmu Fences. Washingtona ocenili přímo herci cenou svého cechu SAG. Posledních 13 let jsou ocenění totožná. Kdo vyhraje cenu cechu, vyhraje Oscara. Poslední neshoda proběhla v roce 2003, kdy cech ocenil Johnnyho Deppa za první Piráty z Karibiku, zatímco akademie zvolila Seana Penna za roli v Tajemné řece.


Denzel by se tak třetí hereckou soškou dotáhl na Daniela Day-Lewise, Jacka Nicholsona a Waltera Brennana, kteří taktéž mají po třech soškách. Nikdo z mužů nemá víc. Zajímavostí ale je, že Washington svého druhého Oscara vyhrál v roce 2001 za Training Day aniž by bral cenu SAG.

Zdroj: Youtube


Nejlepší herečka


Ruth Negga z filmu Loving byla už překvapením nominace, naopak Maryl Streepová se za Florence Foster Jenkins dostala až ke své dvacáté nominaci. Ceny se ale u nich nečekají. Od toho tu jsou jiné tři ženy. Isabelle Huppertová za svou roli v dramatu Elle už dostala Zlatý glóbus. Herečky v cizojazyčných snímcích to mají na Oscarech vždy těší, její ocenění zahraničními kritiky ale i tak není třeba brát na lehkou váhu, především proto, že akademie se v posledních letech rozrostla o hodně cizinců, kterým by její role mohla imponovat.


Už od ohlášení role se do nominace prakticky počítalo s Natalií Portmanovou, která v biografické Jackie ztvárnila bývalou první dámu USA v době krátce po atentátu na JFK. Portmanová si už odnesla Cenu kritiků. Nakonec se ale často musela sklonit před Emmou Stoneovou, která si kromě Glóbu za muzikál došla i pro BAFTA a především SAG cenu. Ta sice nemá tak dlouhou šňůru shody jako v mužské kategorii, i tak se ale jedná o jasný vzkaz. Stoneová je největší favoritka. Za 22 let, kdy se cena SAG uděluje se jen šestkrát neshodla s Oscarem pro nejlepší herečku. Poslední rozkol ovšem nastal, když v roce 2011 Violu Davisovou přebyla Maryl Streepová za roli Železné lady Margaret Thatcherové. I letos by tak teoreticky akademici mohli ukázat směrem k portrétu velké dámy z historie ztvárněné oblíbenou herečkou (Portmanová už má doma sošku za Černou labuť). Přesto i tak je zatím nejpravděpodobnější vítězství Stoneové.


Herec ve vedlejší roli


Ve vedlejších rolích se situace zdá být o něco zapeklitější. Zpočátku byl favoritem veterán Jeff Bridges za roli ve filmu Hell or High Water, na Zlatých glóbech se ale radoval Aaron Taylor-Johnson, aby později ani nebyl nominován na Oscara. Místo něj se o sošku bude ucházet jeho spoluhráč z Nočních zvířat Michael Shannon. Kritikou byl hodně chválen i Lucas Hedges z Místa u moře. A britkou cenu BAFTA si odnesl Dev Patel za Lion. Byla to přitom právě britská cena, která loni předpověděla výhru Marka Rylance za Most Špiónů.


Jako favorit ale během slavnostního večera bude vystupovat Mahershala Ali, který za svou roli v první třetině filmu Moonlight získal jako Cenu kritiků, tak především hereckou cenu SAG. A opět. V historii se ceny na Oscarech a SAG cenách neshodly jen devětkrát ze 22 případů. Alimu pomáhá i to, že na rozdíl od kolegů hraje ve filmu, který má větší šanci na úspěch.

Zdroj: Youtube


Herečka ve vedlejší roli


Naopak u ženských vedlejších rolí situace vypadá zcela jasně. Cenu si převezme Viola Davisová. V minulosti několikrát nominovaná herečka za svůj part ve filmu Fences dostala postupně všechny možné ceny: Zlatý glóbus, Cenu kritiků, SAG cenu i BAFTA. Davisová přitom stejnou roli hrála i na Broadwayi, a i zde si odnesla cenu Tony, tedy divadelní obdobu Oscarů. Jasná favoritka. Před Davisovou se tak pravděpodobně budou muset sklonit i Nicole Kidmanová z filmu Lion, Naomie Harrisová z Moonlightu, Octavia Spencerová ze Skrytých čísel i Michelle Williamsová z Místa u moře. Zajímavostí této kategorie je fakt, že poprvé v historii jsou v jedné kategorii nominovány tři herečky černé pleti (Davisová, Harrisová a Spencerová).


Nejlepší kamera


Tři roky po sobě se nejlepším kameramanem stal Emmanuel Lubezki. Letos si ale dal pauzu a vyhrát tak může někdo jiný. Nominován není ani nestor této kategorie Roger Deakins (13 nominací, žádná soška), takže prostor dostane pravděpodobně nastupující generace. Sami američtí kameramani si sice zvolili za nejlepší kameru Greiga Frasera za film Lion. Kritici a Britové ale hlasovali pro kameru Linuse Sandgrena a i ten pravděpodobně získá Oscara za své nasnímání La La Landu.


Nejlepší hudba


I u kategorie nejlepší hudby se dá mluvit o nástupu mladší generace. Alespoň relativně. Loni si totiž pro cenu došel více jak osmdesátiletý Ennio Morricone. Letos by se ale měl radovat Justin Hurwitz za zkomponování hudby k La La Landu. Muzikály často v této kategorii ani nebývají nominovány, jelikož místo hudby často sázejí spíše na písně. La La Land ale bude tvořit výjimku, i proto že hudba k filmu už byla oceněna na Glóbech, Cenách kritiků i cenách BAFTA.


Nejlepší originální píseň


Hned dvě písně má v nominaci La La Land. A právě skladba City of Stars by se podle všeho měla stát tou nejlepší. Uškodit by ji ale mohla právě svá vlastní konkurence v podobě skladby Audition (The Fools Who Dream). Kategorie je jinak nabita zajímavými písněmi, za kterými stojí vcelku zvučná jména. Mezi nominované patří píseň z filmu Trollové Can't Stop the Feeling od Justina Timberlakea, Stingovo The Empty Chair napsaná pro dokument Jim: The James Foley Story nebo z animované Moany pocházející How Far I'll Go, za kterou stojí v současné době populární Lin-Manuel Miranda (autor divadelního muzikálového hitu Hamilton. V případě výhry by se stal jedním z mála lidí, kteří mají nejdůležitější sošky z hudebního, divadelního, televizního a filmového prostředí. Miranda už má doma Grammy, Tony i Emmy.) A ačkoliv stojí za ostatními skladbami slavnější jména, nakonec rozhoduje pouze film samotný. Právě ten je napsaný na hlasovacím lístku, nikoliv samotní autoři, tudíž mají hlasující tendenci volit film, který lépe znají. I takto slavil loni lehce překvapivé vítězství Sam Smith s písní k bondovce Spectre.


Nejlepší scénáře


Americká akademie rozděluje scénáře na originální a adaptované. Rozdělení ale může být dost zavádějící. Například scénář k Moonlightu je řazen mezi adaptovanými, ale scénáristický cech WAG jej zařadil mezi ty originální. Kategorie scénářů jsou každopádně ideální kategorií pro cenu útěchy. Loni si zde pro ceny (společně se svými spolu-scénáristy) došli Tom McCarthy za Spotlight a Adam McKey za Sázku na nejistotu. Oba byli režiséry favorizovaných filmů, ale jelikož nedostali cenu za režii, spokojili se s cenou útěchy za scénář. To by se letos mohlo opakovat.


Mezi originálními scénáři je sice nominován i Damien Chazelle za napsání La La Landu, jelikož si ale pravděpodobně dojde pro cenu za režii, scénáristický Oscar se dá očekávat v rukou Kennetha Lonergana, autora Místa u moře. V této kategorii muzikál navíc nevyhrál už 61 let. A scénář Místa u moře už ocenili i kritici nebo britská akademie. Nedostane se tak například na Taylora Sheridena, jehož scénář k Hell or High Water je taktéž velmi precizní a v Hollywoodu dlouho koloval na tzv blacklistu, tedy seznamu nejlepších nerealizovaných scénářů.
Mezi scénáři adaptovanými se dá předpokládat vítězství Moonlightu. Berry Jenkins a Tarell Alvin McCraney už mají cenu scenáristického cechu a prestižní cenu USC Scripter, kterou získalo i posledních šest držitelů sošek. Šanci ale mají i scénáře Příchozích (cena cechu WAG) nebo Lionu (ceny BAFTA), kteří v této kategorii těžily, když byl na určitých cenách scénář Moonlightu klasifikován jako originální tvorba.


Nejlepší dokument


Na posledních televizních cenách Emmy dominovala show o soudním procesu s bývalým hráčem amerického fotbalu O. J. Simpsonem. O pár měsíců později se dá čekat, že O. J. vyhraje znovu. Přestože Netflix produkoval silný dokument 13th a režisérka Ava DuVernay natočila dokument I Am Not Your Negro, cena by neměla minout celovečerní dokument produkovaný televizí ESPN s názvem O.J.: Made in America. Ne všichni hlasující vidí všechny snímky, i proto se dávají šance právě dokumentu o slavném muži americké historie, stejně jako prostředí kolem něj. Tedy Los Angeles, kulturu celebrit a vlastně i samotný Hollywood. A jen tak mimochodem se jedná o nejdelší celovečerní film, který byl kdy nominován. Celý film má totiž 7,5 hodiny. Televize ESPN jej také sama (po premiéře v kinech na festivalu Sundance) později vysílala rozdělený na pět částí.


Nejlepší cizojazyčný film


Německo, Írán, Austrálie, Švédsko a Dánsko. Těchto pět zemí se utká o cenu pro nejlepší neanglicky mluvený film. Na Zlatých glóbech uspěl francouzský film Elle holandského režiséra Paula Verhoevena, ta ale není nominována. Mezi favority se dlouho řadil německý Toni Erdmann, který posbíral několik evropských cen, a kterému navíc v poslední době přilepšil i plánovaný americký remake s Jackem Nicholsonem. Radovat by se ovšem nakonec ale mohl spíše íránský film The Salesman u nás promítaný jako Klient. Režisér Asghar Farhadi totiž už dříve řekl, že bude Oscary bojkotovat z důvodů protiimigračního příkazu prezidenta Donalda Trumpa. Akademici tak mohou svým hlasem vyjádřit jeho podporu a vzdor vůči Trumpovi. Pokud by Farhadi vyhrál, stal by se po Fellinim, Bergmanovi a Suaraovi teorve čtvrtým filmařem, který režíroval více oceněných neanglických filmů. Před pěti lety totiž získal sošku za snímek Rozchod Nadera a Simin.


Nejlepší animovaný film


Když je nominován Disney, dá se očekávat, že vyhraje Disney. Právě to favorizuje snímek Zootopia, ačkoliv Disney si sám sobě konkuruje i v podobě dalšího filmu Moana. Zootopia ale vydělala více peněz, je o něco nápaditější, a především už posbírala nějaké ceny. Kromě ceny producentů především i cenu Annie, která rozdává ceny nejlepším animovaným počinům. Cena pro nejlepší celovečerní animovaný film se uděluje od roku 2001 a od té doby se Annie s Oscary lišila v šesti případech. Když nevyhraje zvířecí disneyovka, mohlo by se štěstí usmát na film Kubo a kouzelný meč, který slavil vítězství na britských cenách BAFTA. Nominovány jsou ještě francouzský Můj život Cuketky a japonská Červená želva.

Zdroj: Youtube

Zajímá vás vyhlašování Oscarů? Budeme ho sledovat online, přidejte se!