Úřad však nevidí důvod, proč by se měl těmito podněty vážněji zabývat, když žádné zneužití soukromých dat zatím zjištěno nebylo.

„Dotyční byli informováni o svém právu požádat správce nebo zpracovatele dat o vysvětlení, jak jim to umožňuje zákon o ochraně osobních údajů. Nový systém regulace se ale jeví jako strojové nahrazení původního manuálního zpracování," nespatřuje podle mluvčího Pavláta úřad zásadní rozdíl mezi původním systémem, kdy vozidla neoprávněně parkující v zónách „odhalovali" městští strážníci, a inovovaným, kdy tuto práci zabezpečují moderní technologie.

Přenášíme anonymní data

Jeden významný rozdíl zde ale je. Nově je totiž odhalování „černých pasažérů" svěřeno soukromým firmám. Jednak firmě Eltodo, která působí jako dodavatel zajišťující provoz zón (včetně zmíněného mobilního monitoringu v ulicích, dodávek a provozu parkovacích automatů, dopravního značení a dohledového centra), a dále firmě Altron, která zase zajišťuje dodávku a provoz centrálního informačního systému pro zóny placeného stání. Obě firmy jsou v pozici smluvního partnera pražské městské firmy Technická správa komunikací (TSK).

Monitorovací auto firmy Eltodo, jak jej zachytila šéfredaktorka magazínu Dotyk.Autor: Eva Hanáková

Její zástupci jsou si jisti, že systém je proti zneužití zabezpečen na maximální možnou míru. „Zabezpečení je na takové úrovni, že proti němu neměl Úřad na ochranu osobních údajů při registraci žádných námitek. Pokud se nejedná o podezření na spáchání přestupku, jsou data anonymizována nebo mazána," uvádí mluvčí TSK Barbora Lišková.

Pokud se nejedná o podezření na spáchání přestupku, jsou data anonymizována nebo mazána.

Ochranu dat garantuje i firma Eltodo. „Ze strany Eltoda je ochrana osobních údajů systémově zajištěna tak, že monitorující auta data sbírají a do centrální databáze je zasílají šifrovaná. Eltodo data nijak neskladuje ani nezpracovává – jedná se o přímý přenos," uvádí k novému systému výkonný ředitel Eltoda pro oblast obchodu a marketingu Marat Saber.

I proto přijde žaloba

Strach z dalšího mocného nástroje „Velkého bratra" však přetrvává. Obavy ze zneužívání privátních údajů vyslovil například Václav Jirovský z Dopravní fakulty ČVUT. „I já rizika vidím. Určitě bych to nebral na lehkou váhu," říká.

Hromadná žaloba bude ovšem primárně postavena na „nezákonnosti" celého systému, který „reguluje parkování i tam, kde nikdy žádné problémy s parkováním nebyly".

Podobné obavy jsou jedním z motivů, proč se jménem „stovek občanů" chystá nový způsob regulace parkování u správního soudu zažalovat pražský advokát Ondřej Pecák. Jak řekl magazínu Dotyk, hromadná žaloba bude primárně postavena na „nezákonnosti" celého systému, který podle něj „reguluje parkování i tam, kde žádné problémy s parkováním nikdy nebyly".

Nový systém zatím funguje jen na Praze 5, 6 a 8. V příštích letech má expandovat i do dalších částí hlavního města. Také do samého centra (Praha 1, 2, 3 a 7), kde modré zóny sice jsou už několik let, ale bez mobilního monitoringu a s jinými provozovateli.