Práce hrou? Generace Z má jasno

Generace Z má zelenou

Generace Z má zelenou

Foto: Campus of excelence, CC BY-ND 2.0, flickr

Nezávislost, lidský přístup, zábava – to jsou silná témata nastupující generace Z, narozené v 90. letech. Zaměstnavatelům nezbývá, než mladým vycházet vstříc.

Naši rodiče měli jednu práci celý život, my už jsme mnohdy vystřídali šest zaměstnání a naše děti? Ty jich mohou mít šest současně. „Přichází nová generace absolventů, a ta chce dělat, co ji baví. Na což ale starý svět korporací není příliš připravený," všímá si inovační lídr Jan Mašek.

Nároky generace Z podporuje situace na trhu práce

Zatím platí, že spousta z nás odděluje, jak působí v práci a jak se přirozeně a uvolněně projevuje doma. „To je ale energeticky velmi náročné," upozorňuje psycholožka Radka Marešová, „zaděláváme si tím na syndrom vyhoření a další zdravotní strasti." Právě tomu se dnešní dvacetiletí, odkojení interaktivními a zábavními technologiemi, intuitivně vyhýbají.

Ilustrační foto.

Prokleté dluhy: zbankrotovalo už 100 tisíc lidí. Čeká je pět let živoření

Mají potřebu svobody a nezávislosti „Pro 60 procent z nich je must-have podmínkou možnost sem tam pracovat z domova nebo si rozvrhnout čas po svém," podotýká analytik pracovního trhu Tomáš Ervín Dombrovský. „30 procent chce částečné úvazky a dokonce výrazná část – zhruba 20 procent – by dala přednost projektové práci pro více zadavatelů."

Nároky generace Z podporuje situace na trhu práce, spojená s nízkou nezaměstnaností – o experty v IT nebo na sociální sítě je skutečná nouze, příznivé klima však panuje ve většině oborů. Mnozí zaměstnavatelé přesto žijí v minulosti. „Setkávám se s řadou firem, které brečí, že nemají lidi, ale zároveň nejsou ochotné udělat vůbec nic pro to, aby je dokázaly přilákat," podivuje se Dombrovský.

Ilustrační foto.

Češi nebezpečně tloustnou. Na cukrovku umírá 3,5 tisíce lidí ročně

Možnosti home-office, chill-out zóny, ale také in-house vzdělávání, či přímá účast na realizaci projektu. To jsou benefity, o něž je zájem. Kdo si tuto poptávku uvědomí, dostane ty nejšikovnější mladé zaměstnance.
„ Prosím, zapomínejme na pojem ´uchazeč o práci´. Ucházet se totiž budou firmy," shodují se Mašek s Dombrovským.

Akční letáky