"Chceme-li dosáhnout pokroku, musí se ekonomika důvěrně seznámit s moderním feminismem," uzavírá Victoria N. Batemanová svůj aktuální videovzkaz, jenž se v posledních dnech hodně šíří na sociálních sítích. Důvodem k jeho popularitě ale bude spíš než Batemanové názory fakt, že je pronáší úplně nahá.

V úvodu svého videovzkazu Batemanová vysvětluje, že se právě vrací z konference Britského národního statistického úřadu, nazvané "Feminismus se setkává s ekonomy". Dál dodává, že je "oblečená stejně jako na konferenci", tedy že si na sebe vzala ošacení zahrnující kusy v hodnotě 20 a pět liber. K tomuto kroku se prý rozhodla proto, že chtěla demonstrovat "sílu umění" a současně zkombinovat hnutí "Moje tělo, moje volba" se "symbolem ekonomiky", přičemž poukazuje na ironické umístění dvacetilibrových bankovek s tváří "otce ekonomie" Adama Smithe - tři tyto bankovky jí zakrývají rozkrok.

"Dokud se ekonomové nerozhodnou brát feminismus vážně, budou ohrožena práva žen na svobodné jednání, včetně těch, která se týkají žen poskytujících sexuální služby, a včetně práv žen po celém světě rozhodovat se svobodně o přístupu k antikoncepci," uvedla.

Batemanová je známá britská feministická ekonomka a akademička, která se specializuje na makroekonomii a britskou ekonomickou historii. Coby profesorka působí na cambridgské univerzitě, konkrétně na fakultě Gonville & Caius. Podstatně známější je ale právě tím, že se už několik let ve veřejném prostoru pravidelně svléká, což vždy spojuje s nějakým vzkazem okolní společnosti.

Nahá kvůli zobrazování nahoty

V roce 2014 tak cambridgeská pedagožka pózovala nahá pro obraz Anthonyho Connollyho. Podle jejích slov se k tomuto kroku rozhodla proto, aby si lidé uvědomili, že zobrazení nahého ženské těla nemusí být nutně spojováno jen se sexem, protože takový jednostranný pohled není zdravý – rozhodně ne pro ženy.

„Důvod je prostý: Ve veřejném prostoru se nahota zobrazuje nejčastěji zjevně sexuálně. Nepřekvapí potom, že muži hledí na ženy jen jako na sexuální objekty a že existuje riziko, že se ženy začnou vnímat ve stejném světle,“ uvedla tehdy Batemanová pro britský deník The Guardian.

Podle svých slov doufala, že její obraz namalovaný Anthony Connollyn nastolí otázky týkající se zobrazování žen, zpochybní úzkoprsé a omezené spojení mezi nahým tělem a sexem a ukáže, že ženské tělo je součástí každého okamžiku jejího života – a není tedy pouze sexuálním předmětem.

Pokud se na její akt dívají návštěvníci galerií, povšimnou si podle jejích slov většinou nejdřív toho, že se tento obraz liší od současného zobrazování nahých žen: nejsou na něm zachyceny žádné falešné implantáty, žádné umělé nehty, žádné nepravé opálení ani jakýkoli jiný druh estetických úprav – nic, co by se dodatečně přidalo ve Photoshopu za účelem uspokojit sexuální touhu.

Druhým překvapením pro návštěvníky může být podle Batemanové to, když si přečtou název plátna: "Dr. Victoria N Batemanová, spolupracovnice fakulty Gonville & Caius, Cambridge".

"Jak jsem v galerii sama viděla, lidi často šokuje, když si uvědomují, že na aktu před nimi je inteligentní žena. Možná to ukazuje na fakt, že lidé jednoduše nevědí, že za každým nahým tělem je myslící a dýchající lidská bytost. Je to chyba, kterou, jak doufám, už podruhé neudělají,“ uzavřela Batemanová zdůvodnění své první, a nikoli poslední, nahé demonstrace.

Nahá kvůli brexitu

V roce 2016 se Batemanová dostavila nahá na schůzi akademické rady své fakulty, podle svých slov tentokrát proto, aby protestovala proti výsledkům referenda o odchodu Británie z Evropské unie. Na prsa a břicho si proto napsala slogan: „Brexit zanechává Británii nahou.“

Batemanová proti vystoupení Británie z EU opakovaně veřejně vystupovala. Měsíc předtím, než nakráčela nahá na školní poradu, napsala v článku pro Bloomberg View: „(Ekonomický) dopad brexitu by byl značný. Pokud by se měl předpokládaný rozpočtový deficit korigovat pouze snížením sociálních dávek, pak by v roce 2020 dostávaly domácnosti s nízkými příjmy v závislosti na svých osobních poměrech o 1,861 až 5,542 liber ročně méně oproti roku 2014.“

Dvouhodinové jednání zhruba třiceti vedoucích kateder nicméně probíhalo i přes její nahotu stejně jako jindy a nikdo z ostatních pedagogů na její nahé tělo nijak nereagoval.

„Fakultě je dobře známo, že už dřív pózovala nahá, ale tohle bylo samozřejmě jiné. Jedna věc je stát modelem pro akt a jiná ukazovat se nahá na veřejnosti. Šlo o standardní schůzi, na níž jsme řešili výuku ekonomie, a tenhle výstup odváděl naši pozornost jinam. Ale mlčeli jsme k tomu a podařilo se nám agendu jednání udržet,“ sdělil tehdy webu Mail Online jeden z přítomných profesorů, který se nepřál být jmenován.

Nahá kvůli ženským právům

Opětovně se pak profesorka ve spojení s nahotou dostala do médií letos v červnu, když se na univerzitu dostavila jen ve zcela průhledném trikotu a botách s podpatky, přičemž si na nahé tělo pod trikotem napsala slogan „Moje tělo, moje volba“.

Podle jejích slov byl tento provokativní čin součástí boje proti „regresivnímu trendu v postojích vůči ženám“. „Pokud jde o svobodu žen, svět je na rozhraní, kdy hrozí, že se spíš zvrhne zpět, než aby směřoval kupředu. To zahrnuje i svobodu žen oblékat se tak, jak chtějí – na obou stranách spektra,“ citoval její vyjádření britský web Pluralist.

Batemanová podle svých slov protestovala svým gestem jak proti dánskému čerstvě přijatému zákazu nosit burky, tak proti saúdsko-arabským zákonům o cudnosti, jež naopak ženám takový způsob odívání přikazují.

„Jsem přesvědčena, že zásadně každá žena by měla být svobodná a určovat, jak naloží se svým tělem – zda ho bude zakrývat, či odkrývat, zda bude kontrolovat svou plodnost, či nikoli, zda zůstane v domácnosti, nebo se rozhodne dělat kariéru, či jestli se rozhodne vydělávat svým mozkem, nebo svým tělem,“ uvedla profesorka. „Moje tělo, moje volba – tohle by mělo být pravidlem pro všechny. Zní to jednoduše, ale stále častěji je to fráze, kterou se lidé snaží používat tak, aby na jejím základě mohli prosazovat ty aspekty, které jsou důležité pro ně samé, a ignorovali ty, jež jsou neméně důležité pro někoho jiného.“

Podle Batemanové je při boji proti tomuto trendu potřeba, aby společnost uznala jeho hlavní příčinu, a sice to, že „ženská těla jsou spojována s hříchem a hanbou“ a že „hodnota ženy je z velké části založena na tom, jak je žena cudná“.

Neochota společnosti přiznat si puritánství podle ní vede k řadě paradoxů. Například k tomu, že feministky volají po trestnosti sexuálních služeb. „Popírají, že by poskytování sexuálních služeb mohlo být dobrovolné,“ říká Batemanová.

"Zájmy a hlasy lidí, kteří působí v oblasti sexuálních služeb, jsou vylučovány z politických rozhodnutí, jež ovlivňují jejich živobytí," uvedla dál. "Nechat si platit za svůj mozek se považuje za přijatelné, ale o těle se to už pokaždé říct nedá - a to něco naznačuje!"

Svou "feministickou módní volbou" chce Batemanová podle svých slov vybídnout své kolegy, aby přemýšleli o "hluboce uloženém spojení mezi hanbou a hříchem".

Zatímco její akademičtí spolupracovníci přijali podle Pluralistu její prohlášení pozitivně a s povzbuzením, o ostatních lidech se to už tak moc říct nedá. Samotnou Batemanovou podle jejích slov znepokojila negativní reakce ze strany jiných žen. "Pokud byla ženská těla po staletí využívána i zneužívána za účelem prospěchu jiných lidí, proč by to moderní žena neměla podkopat?" ptá se Batemanová, již však údajně zmíněná negativní reakce nepřekvapila.

"Dalo by se říci, že to jen potvrzuje můj názor, že spousta lidí, ať už jakéhokoli pohlaví, si spojuje ženské tělo jen s hříchem a hanbou a posuzuje ženy podle toho. Není podivuhodné, že ženy usilují po staletí o to, aby dosáhly rovnosti, když se (některé) ženy samy snaží zdiskreditovat ty z nás, jež se svým rozhodováním liší od normy?"