Úsměvné retro: Přístroje, co jsme běžně používali v devadesátkách. Jsou zpět!

13. červenec 2019 četba na 3 minuty
I přes tutéž funkci v mobilu nedá řada lidí dopustit na staré budíky

I přes tutéž funkci v mobilu nedá řada lidí dopustit na staré budíky

Foto: Wikimedia Commons

Trh s retro technologiemi je neobyčejně živý a slaví úspěch. Světové prodeje vinylových gramofonových desek dosahují v posledních čtyřech letech podle mezinárodního portálu Statista průměrného prodeje 400 milionů ročně. Videokamery, klasické telefony, tranzistorová rádia i budíky také bodují. Důvod? Lidí, co nechtějí být neustále online, přibývá.

Co vede lidi, aby ve velkém množství nakupovali retro přístroje, jejichž největší sláva dávno pominula? Podle CNN je za tím fakt, že tyto zastaralé technické hračky umožňují lidem "odpojit se" od neustálého tlaku online chytrých telefonů a tabletů - a právě o to stále větší počet lidí stojí.

"Roste segment spotřebitelů, kteří chtějí být odpojeni, ale přitom stále mají přístup k věcem, o které mají zájem. Retro spotřebiče tak vyplnily díru na trhu," uvedl pro CNN Ryan Reith, viceprezident mobilních zařízení společnosti International Data Corporation. 

Hodně historických výrobků předurčuje k úspěšnému pokračování také jejich kultovní status, který mezi svými uživateli mají. Například milovníci původního iPodu od společnosti Apple neustále diskutují na sociálních sítích a online fórech, jakým směrem Apple v budoucnu zamíří, přičemž je zajímá zejména to, jak se bude dál vyvíjetjejich oblíbený iPod. 

"Vypadá to, že Apple se ve svém marketingu pro iPod zaměřuje i na děti. Značky si začínají na jednoduchých retro produktech budovat mladou spotřebitelskou základnu a jak jejich zákazníci rostou, snaží se je převádět na dražší výrobky," uvádí Paul Gagnon, výkonný ředitel výzkumu a analýzy společnosti IHS Markit.

Podle CNN slaví mezi mladými spotřebiteli úspěch například retro fotoaparáty a kamery s okamžitě vyvolatelným filmem podobné někdejšímu Polaroidu. Společnost Fujifilm, která je vyrábí, si chválí jejich stabilní prodeje. V loňském fiskálním roce prodala těchto přístrojů víc než deset milionů. Podle zástupců Fujifilmu přitahuje klasický film fotografy všech generací. 

Velkou roli hraje také nostalgie starších lidí, kteří ještě slávu starých technologií pamatují. Původní přístroje jim připomínají dětství, popřípadě jim oživují konkrétní vzpomínky na důležité okamžiky jejich životů. "Tempo firem chrlících stále nová zařízení způsobuje, že určitý způsob technologie je spojen s určitým obdobím našich dějin," vysvětluje to Michael Connor, umělecký ředitel organizace digitálního umění společnosti Rhizome.

Klasické pomůcky navíc lidem dávají pocit spojení se skutečným světem, zatímco smartphony často působí opačně. To je důvod, proč lidé stále kupují klasické budíky a kalkulačky, byť mají všechny tyto funkce i ve svém chytrém telefonu. "Smartphone je trochu jako švýcarský armádní nůž, má v sobě téměř všechny funkce, ale stále tu zbývá dost lidí, kteří ho buď nemají, nebo pro ně není jednoduché jím všechny starší přístroje nahradit. Tito lidé jim dají vždycky přednost," říká Paul Gagnon.

Hodně lidí má navíc staré přístroje jednoduše rádo a líbí se jim i jejich chyby - fotky z Polaroidu jsou často rozmazanější než digitální, vinylové desky bývají poškrábané a kvalita jejich zvuku se nevyrovná "empétrojkám", ale právě díky tomu působí na lidi "syrověji" a jsou pro ně víc cítit skutečným životem, věří Amanda Brennanová, šéfka obsahové tvorby sociální sítě Tumblr. Některé chyby starších přístrojů jsou navíc umělecky přitažlivé a způsobují, že každé jejich použití představuje jedinečnou zkušenost.