Programový šéf Serial Killer: Seriály už nejsou jednorázové spotřební zboží

Jiří Flígl (*1981) vystudoval Vyšší odbornou školu publicistiky a během následného studia filmové historie a teorie se skrze svůj tehdejší a dodnes přetrvávající zájem o asijské kinematografie dostal k práci pro filmové festivaly.

Jiří Flígl (*1981) vystudoval Vyšší odbornou školu publicistiky a během následného studia filmové historie a teorie se skrze svůj tehdejší a dodnes přetrvávající zájem o asijské kinematografie dostal k práci pro filmové festivaly.

Foto: Jiří Flígl

/ROZHOVOR/ V Brně startuje první ročník nezvyklého festivalu. Podobná akce u nás nemá obdoby. Jmenuje se Serial Killer a předmětem jejího zájmu jsou televizní seriály, jeden z velkých fenoménů zábavy moderního věku. Proč si ambiciózní přehlídka nejlepší evropské seriálové tvorby vybrala právě Brno? Jak se seriály staly celospolečenským konverzačním tématem? Nejen na tyto otázky odpověděl bývalý dramaturg České televize a programový ředitel Serial Killer Jiří Flígl.

Pokud ale mají seriály podobnou celospolečenskou moc a natolik velký a masový zásah na diváka, proč se koná tak málo festivalů a přehlídek, které by se na ně zaměřovaly?

V našem prostředí je Seriál Killer prvním festivalem se zaměřením pouze na seriály. V průběhu posledních mnoha roků sílící seriály postupně pronikaly na filmové festivaly a dělo se to i u nás. První byl v tomto ohledu tuším Fresh Film Fest, záhy se přidaly Karlovy Vary a další. Festival seriálové tvorby tu ale doposud chyběl. Oproti tomu ve světě už na podobné akce narazit jde. Pořád se ale jedná o pole, kde lze zakládat nové akce, které mají ambice dosáhnout věhlasu, vysoké úrovně a důležité role v rámci celého mediálního průmyslu.

Tereza Svěráková

Královna české reklamy Tereza Svěráková: Rovné šance vnímám jako přirozené

Například letos v Cannes při tamějším televizním trhu byl založen seriálový festival, ve Francii už několikátým rokem probíhá Series Mania, v Americe je několik festivalů, které za sebou mají tak tři čtyři ročníky, takže ano, ve světě podobné festivaly jsou. Každopádně ale platí, že všechny již existující akce tohoto typu jsou mladé přehlídky, stojící podobně jako Serial Killer teprve na začátku, nebo nedaleko za ním.

Serial Killer jako takový nebude pouze přehlídkou současné evropské seriálové tvorby, ale má též ambici stát se důležitou akcí pro profesionální návštěvníky. Mělo by se jednat o místo, kde se budou setkávat tvůrci, producenti, ale třeba i nákupčí jednotlivých titulů pro zahraniční trhy. Bylo složité upoutat pozornost těchto profesionálů?

Televizní tvorba seriálového charakteru se sice už několik let těší enormnímu, až rekordnímu zájmu veřejnosti, nicméně jelikož podobných akcí zatím ještě není tolik, je každá obdobná událost pro seriálové tvůrce a lidi kolem seriálů příjemným zpestřením jejich profesionálního života. Pozvánka na ni je pak zároveň potvrzením, že něčeho dosáhli a že mají být na co hrdí. V tomto ohledu Serial Killer nepůsobí jinak. Nemuseli jsme se nijak bít o pozice. V mnoha případech stačilo oslovit produkce a ony s nadšením souhlasily s tím, že přijedou a že jsou rády za možnost prezentovat svoji práci.

Pokud bychom měli shrnout očekávání od Serial Killera: jaký je jeho cíl a jaký výsledek prvního ročníku budete považovat za dobrý?

Pokud se budeme bavit o absolutních cílech celého projektu s výhledem na další ročníky, má festival touhu stát se, řekněme, ekvivalentem Karlových Varů, co do významu v rámci regionu. Bezesporu bychom si přáli se seriály dosáhnout toho, čeho oni dosáhli s filmy.

Pierce Brosnan a producent Aldabry Petr Keller

Anglický komentář k českému dokumentu o ostrovu Aldabra namluví Pierce Brosnan

Tyto ambice, kterak je nastavila zakladatelka festivalu Kamila Zlatušková, sice nejsou úplně skromné, ale to je na druhé straně v pořádku a dobře. Jsme si vědomi, že v pilotním ročníku nedosáhneme na sto procent. Já říkám, že dosáhneme tak maximálně na dvacet, třicet procent. I takový výsledek ale bude hodně dobrý. Dokonce vynikající. Žádná upachtěnost. Oněch dvacet, třicet procent by znamenalo velkou úspěšnou akci s enormním dopadem. A navíc skrze zbylá procenta vznikne prostor, do nějž budeme moci dorůst v dalších letech. Už to motivuje člověka se o něco snažit.

Popravdě, ještě k těm ambicím, Kamila Zlatušková říká, že by si přála, aby Serial Killer jednou představoval seriálové Berlinále anebo festival Sundance. A momentálně vlastně probíhá debata, kam chceme Serial Killer do budoucna směřovat.

První ročník pak napoví, na co tenhle festival má. Vím každopádně jedno – osobně bych si nepřál, aby se jednalo o „market“, tedy o jakousi uzavřenou veletržní přehlídku, industry akci, kde se jen prodávají seriály jednotlivým televizím a kde se dělá byznys. Naší silou je podle mě spíš možnost přilákat zapálené návštěvníky, laiky a nadšence, kteří se budou na jednom místě proplétat s odborníky, s profesionály a s akademickou veřejností.

◀ PŘEDCHOZÍ ČÁST
Část 2/4
DALŠÍ ČÁST ▶