Ukazatel nevyzvednutých mrtvol
Vzhledem k vysokým nákladům na pohřeb si rodinní příslušníci v době ekonomické recese nevyzvedávají těla zemřelých, takže náklady na pohřeb musí hradit stát. S tímto problémem se potýkal například americký Michigan. Výdaje státu na pohřby se během října a listopadu roku 2009 ve srovnání s obdobím o rok dříve téměř zdvojnásobily.
Ani v Česku není situace jiná. Na vzrůstající počet takzvaných sociálních pohřbů upozornil v říjnu i ombudsman Pavel Varvařovský. Zatímco v roce 2007 ministerstvo pro místní rozvoj platilo sociální pohřeb pro 140 zesnulých, loni už to bylo 900 nebožtíků.
Index spotřeby piva
Tento ukazatel neměří celkovou spotřebu piva, ale sleduje, kde se pije. Podle hypotézy totiž lidé pod tlakem úsporných opatření omezují konzumaci v hospodách a barech a raději si koupí levnější pivo s sebou domů.
Češi tento trend naplňují již několik let. V tuzemském prostředí byl rekordním rok 2007, od té doby se výstav pivovarů propadl až o 15 procent (znovu začal růst až předloni). Spolu s krizí se na tom podepsala i vyšší spotřební daň. „Než by šli do hospody nebo si objednali soudek a vzali si ho na party na zahradu, lidé si radši koupí šest PET lahví a mají to jako basu piva,“ soudí ředitel Svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý.
Ukazatel komářích štípanců
Stagnace či růst hospodářství sekundárně ovlivňují i dění v přírodě. V ekonomicky špatných dobách totiž roste množství neudržovaných zahrad, bazénů a pozemků, což jsou ideální podmínky pro množení komárů. Zdá se vám, že jste letos utržili víc štípanců než kdy jindy?
Tento indikátor však může být věrohodnější pro odhad situace v Americe, kde je bazén u domu považován za standard a kde mnohem větší silou udeřila hypoteční krize předcházející té hospodářské. V Česku mají na velikost populace komárů mimo jiné vliv i místní povodně.
Index slova recese
Autorem indexu (oficiálně označovaného za R-word index) je britský týdeník The Economist. Jeho redaktoři došli k závěru, že vyšší četnost slova „recese" v článcích Washington Post a New York Times se shoduje s nástupem recese v letech 1981, 1990 i 2001. Index ale není neomylný – pokles ekonomiky signalizoval i v roce 1991, kdy už několik čtvrtletí rostla.
V českém prostředí podobný průzkum chybí, drobné paralely by se ale daly vysledovat. Například na začátku krize v roce 2008 publikovaly Hospodářské noviny v měsíci září 58 článků se slovem „krize“, letos to bylo jen 47.
Index přitažlivých servírek a číšníků
Čím atraktivnější servírka nebo číšník vás včera obsluhovali v restauraci, tím rychleji byste se měli připravit na další ekonomický propad. Podle jedné z teorií by totiž tito lidé v době konjunkce měli získávat zakázky v modelingu nebo jako hostesky na firemních party. Recese a s ní spojená nouze o práci je donutí vzít i hůře placené profese v gastronomii. Také provozovatelé restaurací se v horších časech snaží atraktivním personálem nalákat více zákazníků.
Tohoto indexu si poprvé všiml Hugo Lindgren z New York Magazine. Prozatím nebyl vědecky prověřen.
Olympijský index
Během letních olympijských her by trhy měly růst, jelikož sportovní zábava odvádí pozornost investorů od pesimistických článků v novinách. Společnost Bespoke Investment Group se na závěr posledních her v Londýně podívala do historie a srovnala, jak si vedl index Dow Jones během her od roku 1900. Pouze v osmi případech si připsal za sledované období ztrátu.
Zpráva se bohužel nezmiňuje, zda podobná korelace platí i pro zimní olympiádu, ale lze to důvodně očekávat. Únor příštího roku, kdy se uskuteční hry v ruském Soči, by tedy měli vyhlížet nejen sportovní fanoušci, ale s nadějí i burzovní makléři.
Ukazatel plastické chirurgie
Je logické, že vylepšení poprsí nebo nový nos jsou zbytné věci v době, kdy lidé ze všech stran jako ozvěnu slyší jen slovo „krize". Pokles zájmu o výkony plastických chirurgů je dán také tím, že lidé si v ekonomicky těžkých periodách netroufají požádat svého zaměstnavatele o několikatýdenní dovolenou nebo neplacené volno na podstoupení zákroku a následnou rekonvalescenci. Příjmy plastických chirurgů v USA v roce 2008 v souvislosti s upadající ekonomikou poklesly o devět procent.
České kliniky jsou však výjimkou. „Žádnou krizi nepociťuji, zájem klientů naopak roste. Mám tolik lidí, že jsem z toho až nešťastný a uvažuji, že budu muset operovat i o sobotách,“ uvedl loni pro týdeník Ekonom docent Jan Měšťák, vedoucí lékař pražské soukromé kliniky Esthé a přednosta Kliniky plastické chirurgie v nemocnici Na Bulovce.
Ukazatel boomu mrakodrapů
Recesi podle magazínu Business Insider předchází stavební boom, obzvláště pokud je v plánu vztyčování nové nejvyšší budovy – čím vyšší, tím delší recese. Důkazů nabízí hned několik: slavná Empire State Building se začala stavět v roce 1930, krátce po kolapsu americké burzy; nejvyšší budovou světa byly několik let i Petronas Twin Towers otevřené v roce 1999, jen několik měsíců po hospodářském otřesu v Asii.
Současný rekordman – dubajský mrakodrap Burdž Chalífa – byl pro změnu otevřen v roce 2010 ve stínu dosud poslední hospodářské krize z roku 2008. Tento indikátor ale neplatí bezvýhradně pro všechny nejvyšší budovy v minulosti.
Ukazatel dívky v plavkách
Ženy jsou mocné a mohou ovlivňovat i vývoj finančních trhů. Pokud věříte teorii, kterou publikoval například portál The Fiscal Times, pak podle národnosti dívky na titulní straně magazínu Sports Illustrated spolehlivě odhadnete vývoj indexu S&P 500. Američanka na obálce jednou ročně vydávaného čísla o nové kolekci plavek znamená překonání rekordních hodnot, Neameričanka pak věští pád do červených čísel. Chcete důkaz? Loni byla na titulní stránce Kate Uptonová z Michiganu a index S&P překročil svůj historický průměr. V letošním roce je Uptonová na titulní stránce opět.
Portál Daily Finance tuto teorii rozšířil na všechny byznysové magazíny. Zprávy se podle něj na titulní stranu dostávají s velkým zpožděním, takže realita už je v té době úplně opačná. Pokud časopis napíše, že recese skončila, pravděpodobně se blíží další sešup.
Index pánského oblečení
Vývoj ekonomiky lze údajně predikovat také pomocí atributů z pánského šatníku. Viditelným indikátorem jsou kravaty. Pokud si je muži houfně kupují (a navíc preferují úzké), není to dobře, protože tím pouze chtějí dát najevo, že i v ekonomicky těžkých časech usilovně pracují. Dobu oživení naopak poznáte podle jasných barev na hrudi. Otázkou je, jak moc do toho promlouvají aktuální módní trendy.
Méně viditelným ukazatelem pak je pánské spodní prádlo. V recesi se šetří i na něm, jak tvrdí mimo jiné i Alan Greenspan, bývalý předseda Federálního rezervního systému USA. Podle odhadů výzkumné firmy Mintel, jak ho cituje Business Insider, klesl prodej mužského spodního prádla v roce 2009 o 2,3 procenta, poprvé od roku 2003.
Ukazatel trendů podle Googlu
Google denně obslouží stamiliony dotazů na vyhledávání klíčových slov. Ukázalo se, že frekvence vyhledávání slov silně koreluje s vývojem na finančních trzích. Opět je to ale bez záruky. Letos na jaře sice trojice ekonomů (Preis, Susannah, Stanley) podle Googlu dokázala dobře tipnout denní vývoj akcií dílčího indexu Dow Jones, jenže v roce 2010 profesor Tobias Preis z Warwick Business School s podobným pokusem neuspěl. Teď argumentuje, že se doba změnila a Google vylepšil svůj algoritmus, takže poskytuje lepší data.
(Mimochodem u běžných výrazů nabízí internetový vyhledávač i možnost zobrazit si předpověď, jak se objem dotazů na klíčové slovo bude vyvíjet v budoucnu, u slova „recese“ tuto funkci nenabízí.)
Odpadkový ukazatel
Magazín Business Insider tento index vysvětluje prozaicky – pokud má ekonomika růst a tvořit nové hodnoty, zboží a produkty, musí se ty staré vyhodit. Čím víc odpadků, tím vyšší růst HDP. Autorství indexu je přisuzováno ekonomovi Michaelu McDonoughovi.
Ze všech kategorií materiálů přepravovaných po železnici nemá žádná tak úzkou korelaci s růstem ekonomiky jako odpad. V článku zveřejněném v roce 2010 na serveru Bloomberg.com ji odhadli ekonomové Michael McDonough a Carl Riccadonna až na 82 procent.