Příští úterý, 5. prosince, uplyne na den přesně sedm let od chvíle, kdy byla v Egyptě spuštěna na moře česká replika námořní brigy z 18. století La Grace, kterou s přáteli postavil její kapitán a majitel Josef Dvorský.

Loď, jež si navenek zachovává věrný vzhled historické plachetnice a "uvnitř" je vybavena moderními nautickými přístroji, dostala v listopadu ke svým sedmým narozeninám předčasně jeden dárek: její snímek zvítězil v mezinárodní fotografické soutěži, kterou vyhlásila britská organizace National Historic Ships UK, sdružující provozovatele a stavitele historických plavidel. Fotografie se objeví i v kalendáři této organizace pro rok 2018.

Vítězná fotografie zachycuje lodní delegátku a "restaurátorku" Romanu "Romču" Bezděkovou při obnově nátěru lodi, konkrétně při práci na galionové figuře zdobící příď. Snímek pořídil fotograf a cestovatel Paul Lenz.

"Myslím, že moje fotka není tak úžasná... Vlastně jsem sám se sebou dost bojoval, jestli nemám odstranit to černé lano za Romčinou hlavou, ale pak jsem na to byl moc líný," podotkl k vítěznému snímku skromně Lenz.

Romana Bezděková, partnerka kapitána Josefa Dvorského, se na lodi plaví od roku 2014 a tráví na ní svůj veškerý volný čas. V současnosti je jedinou ženou, která je stálou členkou lodní posádky.

Josef Dvorský vystudoval elektromechaniku, ale už v osmnácti si udělal kapitánské zkoušky a od roku 1982 se plaví po mořích. Od roku 1991 se živí jako kapitán a námořní instruktor s oprávněním udělovat kapitánské licence. Do stavby repliky korzárské brigy se pustil v roce 2009 spolu se společníkem Danielem Roseckým.

Brigu z druhé poloviny 18. století si vybrali proto, že spadá do období největší slávy pirátů, která zanechala svůj otisk ve spoustě romantických filmů i literárních děl. Briga byla navíc nejobvyklejším typem obchodní lodě té doby, protože nevyžadovala velkou posádku.

Konstrukce lodi navazuje podle jejích tvůrců na plány, které v roce 1768 v knize Architectura navalis mercatoria vydal švédský admirál Fredrik Henrik af Chapman, což byl lodní konstruktér, jenž položil základ moderní stavbě lodí podle přesných plánů.

Chapman zavedl dávno před Fordem "pásovou" stavbu lodí z předem připravených dílů, což mu umožnilo desetkrát zkrátit dobu jejich stavby. Podle jeho plánů byla postavena řada válečných i obchodní lodí a vycházejí z nich i všechny konstrukce replik historických plachetnic z 15. až 18. století.

Jméno La Grace (Půvabná) získala česká replika této plachetnice podle starší lodi skutečného českého korzára, šlechtice Augustina Heřmana, který Čechy opustil po bitvě na Bílé hoře a přes tehdejší Nizozemsko se dostal až do Ameriky, kam přišel pravděpodobně v roce 1633.

Loď La Grace Heřman používal při svých obchodních cestách kolem Evropy, Ameriky a po ostrovech Karibského moře. Údajně se z ní stala nejslavnější korzárská loď z raných dob kolonizace Ameriky, protože s guvernérovým svolením přepadala v Karibském moři nepřátelské koráby. Pověstným bylo třeba její vítězství u pobřeží Guatemaly nad dvěma španělskými loděmi naloženými cukrem, tabákem a vínem. V archivech se bohužel namísto její přesné podoby zachovaly spíše účetní záznamy o tom, kolik ze své kořisti odváděla každoročně guvernérovi, její vzhled je tedy neznámý.

Také Dvorského replika zhruba o sto let mladší brigy si už dobyla během sedmi let svého pobytu na světových mořích a oceánech nejeden úspěch. Pozoruhodné bylo zejména její vítězství v závodu Tall Ship Race po Středozemním moři v říjnu roku 2013, kterého dosáhla jen rok poté, co u španělských břehů uvízla na mělčině a několik dlouhých týdnů ležela na boku napůl zahrabaná v písku, přičemž ji vážně poškodila mořská bouře, která se prohnala přes její palubu. Spojeným úsilím řady nadšenců se ji však nakonec podařilo zachránit, opravit a vlastně i znovu vskřísit.