Budoucnost médií

Dojetí z Prahy: Apple natočil světovou vánoční reklamu v české metropoli

23. listopad 2017 četba na 5 minut
Mezinárodní předvánoční reklama Apple vznikla v Praze

Mezinárodní předvánoční reklama Apple vznikla v Praze

Foto: Repro Youtube

/VIDEO/ Mezinárodní firmy proslulé dojemnými vánočními spoty nezůstaly ani letos nic dlužny své pověsti a snaží se získat zákazníky na minipříběhy plné emocí. Letos se k nim přidal i Apple, který navíc svou světovou vánoční reklamu natočil v Praze. 

Existují značky, které na dojemných vánočních spotech založily svou image a jejich vánoční reklama je každoročně mezinárodně očekávanou událostí. Asi nejproslulejší firmou v tomto směru je řetězec britských obchodních domů John Lewis, jemuž ale v posledních letech stále víc šlape na paty Sainsbury´s a nyní i Marks & Spencer.

Letos se však s emotivními a romantickými reklamami přihlásily i společnosti, které v minulosti tento zvyk tolik nezastávaly - třeba globální e-shop Amazon nebo vynálezce osobních počítačů a iPhonů Apple. A právě poslední jmenovaný natočil svůj letošní předvánoční spot v Praze.

Apple v české zimní metropoli

První ze série videí Apple určených pro letošní Vánoce propaguje bezdrátová sluchátka AirPods. Příběh o setkání dvou tanečníků v kulisách zasněžené Prahy (k vidění je například Staré město, Železniční most pod Vyšehradem nebo horská dráha na pražském Výstavišti) upozorňuje v druhém plánu na to, že tato sluchátka drží i při prudkém pohybu. Tanečnímu páru, který se ke své vánoční kreaci nechává inspirovat písní Palace od Sama Smitha, tak nespadnou, byť si sluchátka vzájemně půjčuje.

Nejde o první video této firmy natočené v Česku. Už loňskou vánoční reklamu točil Apple na náměstí v Žatci a další reklamní spot lákající na tehdy nový iPhone 7 Plus pořídil na státním zámku Libochovice. Podle serveru Letem světem s Applem je navíc pravděpodobné, že i další letošní předvánoční reklamy Applu budou zachycovat některé české lokace.

Řetězce jdou po slzách dojetí

John Christmas, jenž ve svých vánočních reklamách nejčastěji akcentuje myšlenku lidské pospolitosti a toho, aby nikdo nezůstal na svátky sám a neobdarovaný (ať už jde o starého muže na Měsíci nebo o sněhuláka), pokračuje i letos ve stejné linii. Spot od agentury adam&eve DDB vypráví příběh o postupném sbližování malého chlapce s plyšovou příšerou, která se mu usídlila pod postelí. Plyšovou hračku inspirovanou reklamou John Christmas také začal prodávat.

Řetězec Marks & Spencer zase využil v předvánoční reklamě velké popularity, jaké se na britských ostrovech těší osiřelý medvídek Paddington - ten je pro britské děti něčím jako pro ty české Krteček od Zdeňka Milera.

Ve vánočním spotu medvídek, jehož probudí vůně jeho oblíbených marmeládových sendvičů, vyruší bytového zloděje při nočním lupu, a protože ho omylem pokládá za Santu, podaří se mu ho zcela mimoděčně a nevědomky napravit. Reklamu vytvořila agentura Grey London.

Obchodní dům Debenhams zvolil pro adventní čas variaci na pohádku o Popelce, přenesl ji do současné doby a v duchu moderních trendů použil pro "prince" a "Popelku" herce a herečku různých etnik, jež nejsou nijak na překážku tomu, aby si od první chvíle padli do oka. Tato reklama pochází z dílny agentury JWT.

V hodnocení editora a koordinátora tvorby digitálního obsahu časopisu Advertising Week Europe Jacka Hershmana se však zatím nejemotivnější reklamou upozorňující na blížící se Vánoce stal spot obchodního řetězce Asda spadajícího pod Walmart. Nostalgická reklama odkazuje svou poetikou k dětské knížce Roalda Dahla Karlík a továrna na čokoládu.

Reklama je ale zajímavá i tím, že Asda při jejím nasazení využila takzvané Trueview video, které Google nabízí ke zhlédnutí tehdy, pokud na základě předchozího uživatelského vyhledávání dojde k závěru, že by daného uživatele mohlo konkrétně toto video zajímat. Inzerenti navíc platí až za zhlédnutí aspoň třiceti sekund obsahu reklamy, ne za její pouhé zobrazení.

Fond na ochranu přírody je ostřejší

Vánoční reklamu spustil i Světový fond na ochranu přírody. Oproti předcházejícím spotům je však toto video daleko ostřejší a divácky méně vstřícné, protože upozorňuje na vyvražďování slonů afrických.

Minutový film, nazvaný "Prostě jako my", ukazuje, jakou ztrátu pociťuje slon, pokud mu pytláci v honbě za slonovinou vybijí stádo. Film, který vytvořila agentura All Mighty Pictures, používá technologii optických efektů CGI k tomu, aby tragický osud sloního stáda ztvárnila v oku jediného slona, který přežil vraždění.

"Sloni jsou stejně jako my schopni cíti a prožívat hluboké a složité emoce. Stejně jako my cítí ztrátu," tvrdí reklama, která žádá světovou veřejnost, aby nezůstala lhostejná k tomuto problému.