Super Bowl je sportovní, kulturní a společenská událost. O fotbal jde přitom až v druhé řadě. V té první jde opět o peníze. Každoročně se jedná o nejsledovanější show roku, z čehož profitují kromě fotbalové ligy i televizní stanice, filmová studia, obchodní řetězce, Las Vegas, hospody a restaurace a v neposlední řadě celé hostitelské město.

Americký fotbal patří společně s baseballem, basketbalem a ledním hokejem k nejpopulárnějším a nejsledovanějším zámořským sportům. Zatímco ostatní populární americké ligy MLB, NBA i NHL hrají svá finále na série čtyř vítězných utkání, liga amerického fotbalu se rozhoduje pouze v jednom jediném superzápase – Super Bowlu. Letos se ve finále utkají celky Atlanta Falcons a New England Patriots.

Miliony u obrazovek

Hostitelem loňského Super Bowlu 50 (je tradicí, že se Super Bowl označuje římskou číslovkou, loni se jednalo o jubilejní výjimku) se stalo město Santa Clara v aglomeraci San Francisco Bay Area. Místní stadion nazvaný Levi's Stadium je domovem týmu San Francisco 49ers. Na utkání se tu vměstnalo 71 088 diváků. Téměř stejná návštěvnost se očekává i na letošním finále, které hostí domácí stadion Houston Texans NRG Staduim.

Mnohem více diváku si fotbalové utkání ale najde u televizní obrazovky. Podle agentury Nielsen měl zápas průměrnou sledovanost 111,9 milionů diváků. Vrchol sledovanosti přišel během poločasové pauzy, kdy se sledovanost vyšplhala 115,5 milionů lidí. Větší sledovanost měly v americké televizní historii jenom předloňský rekordní Super Bowl XLIX s průměrnou sledovaností 114,4 milionů a finále z roku 2014, které sledovalo 112,2 milionů.

Na internetovém portálu ligy NFL se připojilo ještě 1,4 milionů sledujících. Lidé v té době díky tabletům, mobilům, notebookům i stolním počítačům zhlédli na streamu celkem 315 milionů minut materiálu. V řeči celkových čísel alespoň šest minut zápasu vidělo celých 167 milionů lidí. V tomto případě se jedná o nový rekord.

Sledovaný Super Bowl má navíc velký dopad i na pořad, který přenosu následuje. Loni to byla noční The Late Show Stephena Colberta, sledovalo ji 21,1 milionů. Pro porovnání doposud největším úspěchem show byla sledovanost přes šest milionů.

Na vysílání Super Bowlu nemá monopol žádná z amerických stanic, ale jeho vysílání se přesouvá každý rok na jednu ze tří televizí NBC, CBS a Fox. Letos přišla řada právě na poslední jmenovanou televizi. Ta hodlá do lukrativního časového slotu po finále nasadit start nové série 24: Legacy.

Samozřejmostí je také ohlas na sociálních sítích. Na Facebooku se do fotbalové konverzace zapojilo přes šedesát milionů uživatelů, kteří do světa poslali přes 200 milionů komentářů, liků a postů. Během 24 hodin se na Twitteru navíc objevilo 13,65 milionů tweetů zmiňujících Super Bowl.

Reklamy a trailery

Velká sledovanost akce je tak jedním z důvodů drahého vysílací času. To ale neodrazuje společnosti, aby si reklamu během zápasu zaplatily. Naposledy se za třicet vteřin spotu platilo rovných pět milionů dolarů. Letos se cena může vyšplhat až o půl milionu výš. Ještě před dvaceti lety přitom inzerenti za půl minuty zaplatili pouze něco přes milion. I tak se ale během zápasu vysílá okolo 50 reklam od společností jako Budweiser nebo Amazon.

Reklamy na Super Bowlu tak jsou zkrátka dost drahé. A aby toho nebylo málo, společnosti se navíc přetahují, kdo vyrobí reklamu zábavnější a originálnější. Často se do hlavních rolí hledají známé filmové nebo televizní hvězdy. Už teď například koluje po internetu reklama na Mercedes, kterou režírovali známí bratři Coenové a Pater Fonda v ní dá vzpomenout na film Bezstarostná jízda.

Zdroj: Youtube

Zaznívají tak dokonce ohlasy, že Super Bowl je jednou dlouhou reklamní akcí, kterou jen občas přeruší sport. V roce 2010 dokonce agentura Nielsen přišla s průzkumem, podle kterého se 51 % diváků sleduje show především kvůli zajímavým reklamám. Stejné pravidlo jako u reklam se týká i filmových trailerů. I ty během utkání vnadí na nejočekávanější filmy. Dá se tak očekávat, že se filmová studia opět vytasí se spoty na nejočekávanější filmy letošního roku.

Poločasové nebe

Kromě reklam a samotného sportu je jedním z taháků Super Bowlu také poločasová show. Právě v tento moment většinou vrcholí sledovanost. Plus minus čtvrthodinovou show totiž dostávají na starost největší hvězdy současné pop music a většinou předvedou něco velkého. A to i přesto, že žádná z hvězd za vystoupení neinkasuje honorář. Na Super Bowlu se vystupuje zadarmo.

V posledních letech se tak stalo například u Katy Perry, Madonny nebo The Black Eyed Peas. Loni přišli na řadu britští Coldplay, které podpořili Bruno Mars a Beyoncé. Letos se úkolu zmocní Lady Gaga.

Umělcům ale nulový honorář za vystoupení vadit nemusí. Není obvyklé vystupovat před stomilionovým publikem, to se neodmítá. A zisk je navíc obvykle dost velký, jen se projeví později. U zpěvačky Katy Perry se prodeje alb zvedli o 211% týden po poločasové show. Bruno Mars před tím zaznamenal 352% nárůst a Madonna v roce 2012 dokonce 591%.

Hlavně se dobře najíst

Během neděle, kdy se hraje Super Bowl, si na své přijdou také sázkaři a jedlíci. Například město Las Vegas na Super Bowlu prodělalo jenom dvakrát za posledních 26 let. Pouze ve Vegas Američané prosází přes sto milionu. Americká asociace hazardu předpovídá, že po celé zemi padnou sázky o celkové sumě 4,2 miliardy, 97 procent z nich bude nelegálních.

Co se týká jídla, sní se toho v USA o Super Bowlu více než na jakýkoliv jiný den kromě díkuvzdání. Pro pizzerie i různé fastfoody je fotbalová neděle jedním z nejrušnějších dní v roce. Mezi nejpopulárnější pokrmy patří především pizza, která podle odhadů zabere až 60 procent všech objednávek. Podle výzkumu WPDE z roku 2011 se zkonzumuje 14,5 tisíců tun brambůrků, 90 milionů kuřecích křidýlek a 8 milionů liber avokádové omáčky. Volno v práci si následující pondělí vezme šest procent Američanů.

Na Super Bowlu vydělá i hostitelské město a stát. Například v roce 2015 událost hostilo arizonské město Glendale, s podpůrnými akcemi ve Phoenixu a Scottsdale. Podle výzkumu Seidman Research Institutu a School of Business na Arizona State University byl hrubý zisk 719,4 milionů dolarů pro celý stát. Letos se dočká texaský Houston a podle Forbesu se jen během zápasu ve městě otočí 190 milionů dolarů.

No a největším výhercem je nakonec samozřejmě NFL. Časopis Forbes vypočítal, že Americká fotbalová liga pouze z finále utržila loni 630 milionů dolarů. Tím se zisk ligy vyšplhal až na neuvěřitelný 12,4 miliard amerických dolarů za sezonu. Super Bowl je zkrátka nejhodnotnější sportovní značkou. A to už je dobrý byznys.