Sociální sítě se baví: Nejvtipnější parodie na Trikolóru Václava Klause ml.

12. červen 2019 četba na 3 minuty
Jiné reagovaly na mocenské ambice

Jiné reagovaly na mocenské ambice

Foto: Repro Facebook

Václav Klaus ml. představil v pondělí 10. června své nové politické hnutí, které pojmenoval Trikolóra - hnutí občanů, a současně s tím ukázal veřejnosti i jeho nové logo. To okamžitě vzbudilo smích v sociálních sítích a vyneslo novému politickému uskupení řadu parodií.

FOTOGALERIE

Vedle humorných připomínek čelí název a logo nové Klausovy politické iniciativy i vážněji míněným výtkám, s nimiž se možná bude muset ještě vypořádat. Například podle některých kritiků je slovo "Trikolóra" nevhodný název pro politickou stranu, protože jde o symbol, který náleží všem občanům. Z toho důvodu se na internetu poměrně záhy po ohlášení názvu nového hnutí objevila petice, která žádá kompetentní orgány, aby zvážily, zda v případě použití trikolóry jako symbolu a názvu hnutí nejde o její zneužití.

Několik internetových uživatelů také poukázalo na podobnost použití slova "Trikolóra" s využitím slova "Vlajka" pro název československého nacionalistického a částečně i fašistického hnutí, které během existence Protektorátu Čechy a Morava za druhé světové války fungovalo jako kolaborantská organizace.

Řada internetových vtipů si také utahovala z toho, že politické názory a kroky Václava Klause ml. nahrávají politice současného Ruska - například jím navrhovaný (a zamítnutý) návrh zákona o "zákazu mazání" internetových příspěvků by výrazně napomohl šíření fake news, včetně těch, které cíleně rozšiřují Ruskem placení internetoví trollové. Klausův požadavek, aby okupace Československa v roce 1968 armádami států Varšavské smlouvy pod vedením Sovětského svazu nebyla žádným způsobem spojována se současným Ruskem, zase opomíjel, že politika současného ruského prezidenta Vladimira Putina se v mnoha ohledech k Sovětskému svazu hlásí.

Internetoví uživatelé proto začali přepisovat logo Trikolóry v azbuce, popřípadě vytvářeli koláže, zdůrazňující, že mezi Klausem mladším a Ruskem existují vazby.

Reklamní a grafičtí profesionálové si zase všimli toho, že logo Trikolóry nápadně připomíná už dříve použité logo prezidentského kandidáta Marka Hilšera použité v jeho volební kampani a ironicky se dotazovali, zda je tato podobnost pouze náhodná, popřípadě rovnou psali o krádeži nápadu.

Slovo "krádež" zaznělo i v souvislosti s Klausovým prohlášením "Přišel čas vzít si naši zemi zpátky", jímž politik uvedl tiskovou konferenci, kde nové uskupení představil. Jde totiž o heslo, které v Británii používal jeden z vůdců kampaně za brexit Nigel Farage. Klaus mladší použitím téhož sloganu navíc inspiroval tvůrce internetových memů k vytvoření vtipu, v němž se coby "vetřelec" přibližuje k astronautce Ripleyové, což provázela poznámka, že zřejmě právě takto si ji chce vzít zpět.

Hodně vtipů si utahovalo i z potenciálních politikových mocenských ambicí. V každém případě však platí, že Klaus mladší vyvolal svou iniciativou v sociálních sítích mimořádnou pozornost, aspoň částečně srovnatelnou se zájmem, jakého se dostává dění kolem premiéra Andreje Babiše a protestů proti němu - což představuje další vděčný zdroj inspirace pro internetový humor. 

Akční letáky