Ministr dopravy Dan Ťok (ve funkci za hnutí ANO) připouští, že prodloužení kontraktu s rakouskou firmou Kapsch ve věci dalšího výběru mýta na českých dálnicích je právně velmi riskantní operací. Je prý ale připraven za ni nést odpovědnost. „Mně nezbývá nic jiného než tu zodpovědnost nést. Mohl jsem sice říct, že s tím nic dělat nelze, ale tak bych se dostal do ještě mnohem většího problému. Možná mě bude někdo vyšetřovat, zda jsem tu zakázku zadal správně, ale pořád je to lepší než čelit obvinění, že jsem způsobil škodu velkého rozsahu," uvedl ministr v rozhovoru pro týdeník Dotyk.

Osvětluje tím, proč se nakonec rozhodl miliardovou zakázku na výběr mýta zadat současnému dodavateli bez řádného tendru v rámci tzv. jednacího řízení bez uveřejnění (JŘBU). Je to podle něj poslední možnost jak zabránit, aby po českých dálnicích od příštího roku jezdily kamiony zcela zdarma a stát tak každý měsíc přicházel zhruba o 800 milionů korun (současná desetiletá smlouva končí poslední den roku 2016).

Zmíněný instrument JŘBU chce Ťok využít s odkazem na „technologickou nedostatečnost", kdy aktuální smlouva s firmou Kapsch a její dodatky prý prakticky neumožňují přechod na jinou dodavatelskou firmu. Přitom ale připouští i časovou tíseň, do níž se ministerstvo dopravy dostalo mnohaletou nečinností. Nebyl by prý ani proti, kdyby byl kvůli mýtu navržen speciální zákon, jak doporučují i někteří opoziční poslanci. Sám si ale není jistý, zda by celá věc nakonec neskončila u Ústavního soudu. Proto prý dává přednost zmíněnému JŘBU.

„Bude záležet, jak se k tomu postaví Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, zda vezme v úvahu i možné celospolečenské dopady, které nevýběr mýta může mít. Jde přece o deset miliard korun ročně," přenáší nyní Ťok spoluzodpovědnost i na brněnskou instituci, v jejímž čele stojí bývalý sociálnědemokratický politik Petr Rafaj. S ním má ministr – jak sám připouští – extrémně špatné vztahy. „Ale já jsme se rozhodl, že už nebudu kroky pana Rafaje jakýmkoliv způsobem komentovat, nemám zájem s ním bojovat. Pokud on má, je to jeho věc," naordinoval si Ťok bobříka mlčení.

Polibek smrti od Zemana

Týdeník Dotyk se též zajímal, zda je ministr připraven prodloužení kontraktu s firmou Kapsch osobně podepsat, nebo zda tento právní akt – s možnými neblahými důsledky – ponechá na svých podřízených. „Možná budu mít tu čest já. Předpokládám, že to pan premiér podepisovat chtít nebude," dodává ironicky Dan Ťok v narážce na fakt, že i předseda vlády Bohuslav Sobotka (ČSSD) se s ním ve věci mýta už několikrát střetl. A je možné, že výměna názorů bude pokračovat i na jednání kabinetu 17. února, kde se má o mýtu opět hovořit.Přestože se začalo spekulovat i o možnosti Ťokova odvolání, na stranu ministra dopravy se nečekaně postavil i prezident Miloš Zeman.

V minulých dnech prohlásil, že by jej odvolal pouze v případě, kdyby s tím souhlasil šéf hnutí ANO Andrej Babiš. „Za současné politické situace je to trošku jako polibek smrti," glosuje Ťok s úsměvem vyjádření hlavy státu. „Pokud bych měl být odvolán kvůli mýtu, považoval bych to vlastně za čest. Nevěřím, že by to někdo jiný na mém místě dokázal dělat výrazně lépe," je si jistý v kramflecích.

Mezi zástupci Babišova hnutí ANO a ČSSD je dosti odlišný názor i na možnost rozšiřování sítě zpoplatněných komunikací. Zatímco „babišovci" mýto na silnicích nižších tříd nechtějí, tvrdí, že by to zatížilo regionální podnikatele, kteří rozvážejí zboží po republice, sociální demokraté, ovládající nyní kraje, možnost další expanze poplatků vesměs podporují.

A tím víceméně nahrávají i satelitnímu způsobu výběru mýta, za které v Česku nyní „kope" především slovensko-česká firma SkyToll. Ta má majetkové vazby na nejbohatšího Čecha Petra Kellnera a je velmi dobře zapsaná u slovenského sociálnědemokratického premiéra Roberta Fica. Ťok by prý do budoucna za nejlepší model považoval, kdyby výběr mýta stát zabezpečoval vlastními silami, po vzoru rakouské státní dálniční firmy Asfinag, a nebyl už odkázán na soukromé firmy. „Ale zatím jsem pro tuto myšlenku nezískal v koalici dostatečnou podporu," tvrdí též.

Popel na hlavě

Ministr zároveň připouští, že s mýtem udělal zásadní chybu loni v březnu, když si prý důsledně nestál za svým původním názorem, že „je nutné si od firmy Kapsch koupit čas", a souhlasil nakonec s tím, že se pokusí jít cestou řádného mýtného tendru. „Dostal jsem tehdy ve vládě lekci politické korektnosti, dnes už bych takto nepostupoval," prohlašuje.

Také připouští, že od něj nebylo úplně moudré, když na začátku loňského listopadu v televizních Otázkách Václava Moravce před celým národem slíbil, že tendr do konce roku 2015 skutečně vypíše. „Určitě to ale z mé strany nebyla žádná vědomá lež, jenom se mi to nepodařilo splnit. Je to pro mě i taková zpětná vazba. Musím příště v debatách více vážit slova, protože za ně mohu být později popotahován," sype si ministr popel na hlavu.