Vědci objevili v Mongolsku nového dinosaura. Gobiraptor vypadá jako obří kuře

Gobiraptor minutus

Foto: Twitter/pantheo27705718

V mongolském údolí Nemegt, které se nachází na jihu země, objevili vědci dosud neznámého dinosaura. Ten žil v oblasti přibližně před 100 miliony let, tedy v období svrchní křídy. O nálezu nekompletní kostry nového druhu informoval odborný časopis Plos One.

Nově objevený dinosaurus, který patří mezi oviraptosaury, dostal jméno Gobiraptor minutus. A to podle místa svého pravděpodobného výskytu – pouště Gobi, jež se rozkládá na severu Číny a jihu Mongolska. Do češtiny lze toto jméno přeložit jako "lupič z Gobi".

Dinosaurus, který ze všeho nejvíc připomíná „obří kuře“, žil v oblasti před více než 100 miliony let. Podle vědců se od ostatních příslušníků svého rodu nápadně odlišuje extrémně silnou bezzubou čelistí, která naznačuje, že svou potravu - zejména vejce, měkkýše a semena pravěkých rostlin – drtil.

Antarctanaxe shackletoni byl velký jako leguán. Antarktida, která měla v té době mírné podnebí, byla pokryta lesy.

Antarktidě vládl před 250 miliony let. Vědci objevili předchůdce dinosaurů

„Gobiraptora minutus jsme popsali na základě jediného kosterního nálezu, který navíc není úplný. Unikátní stavba dolní čelisti a z ní odvozená zvláštní strava Gobiraptora ale naznačuje, že právě různé způsoby stravování mohou být klíčovým faktorem způsobujícím velkou rozmanitost oviraptosaurů v pánvi Nemegt, která se nachází na jihu Mongolska,“ řekl paleontolog Yuong-Nam Lee, který působí na univerzitě v jihokorejském Soulu.

Zatím není jasné, do jaké velikosti mohl Gobiraptor minutus vyrůst. Z analýzy stehenní kosti totiž vyplývá, že nalezené pozůstatky patří „velmi mladému jedinci“, informoval britský deník Daily Mail. Vědci však předpokládají, že dospělí dinosauři dosahovali výšky až tří metrů a vážili přibližně 225 kilogramů.

Primitivní nelétaví ptáci

Oviraptosauři byli velmi početnou skupinou dravých dinosaurů, která žila v období křídy (od 145 do 66 milionů let před současností). Obývali zejména oblasti dnešní Asie a severní Ameriky. Až do počátku třetího tisíciletí byla tato skupina zastoupena především menšími druhy, které v průměru nepřesahovaly délku dvou metrů a hmotnost čtyřiceti kilogramů.

Fotografie Merkuru ve skutečných barvách, kterou v roce 2008 pořídila americká sonda Messenger.

Tajemství Merkuru odhaleno. I žhavá planeta může mít své ledovce

V roce 2007 však byly v Číně objeveny pozůstatky obrovského Giganraptora erlianensis, který dosahoval délky osmi metrů a hmotnosti jedné tuny a čtyři sta kilogramů.

Společným znakem všech oviraptosaurů je přítomnost zkrácené předočnicové části lebky, zpravidla bezzubý zobák a obecně „papouščí“ tvar hlavy. Část vědců proto zastává názor, že se ve skutečnosti jednalo o primitivní nelétavé ptáky. Výzkumy hnízd s fosilními vejci navíc dokládají, že oviraptosauři seděli na svých snůškách a zahřívali je.

Za jejich blízké příbuzné jsou považováni therezinosauři, bezpochyby jedni z nejpodivnějších dinosaurů, kteří byli dosud objeveni.

Srovnání lebky neandertálce s lebkou moderního člověka