Celou věc nejdříve projednávala pracovní skupina RVIS, která u obdobných technologických projektů zkoumá oprávněnost využití nestandardního jednací řízení bez uveřejnění (JŘBU). A ta vydala k Ťokovu záměru negativní stanovisko.

„Na základě předložených informací dospěla pracovní skupina pro jednací řízení bez uveřejnění k názoru, že nebylo dostatečně prokázáno splnění podmínek pro využití JŘBU a z toho důvodu realizaci veřejné zakázky nedoporučila," potvrdila na dotaz týdeníku Dotyk mluvčí ministerstva vnitra Klára Pěknicová.

Zároveň připomněla, že JŘBU může zadavatel zakázky využít pouze v případě, „pokud veřejná zakázka může být splněna z technických či uměleckých důvodů, z důvodu ochrany výhradních práv nebo z důvodů vyplývajících ze zvláštního právního předpisu pouze určitým dodavatelem".

A tato podmínka podle pracovní skupiny u elektronického mýta splněna není, byť ministerstvo dopravy vše „hraje" na technickou výlučnost v Česku už desátým rokem využívaného mýtného systému firmy Kapsch.

Vláda nemusí stanoviska respektovat

Je třeba ale dodat, že názor pracovní skupiny není závazný, ostatně v minulosti se stalo, že byl následně i změněn. Důležitější je, jak se k celé věci staví předsednictvo RVIS, v jehož čele je jako předseda dle statutu rady ministr vnitra (Milan Chovanec z ČSSD), místopředsedy jsou pak ministr financí (Andrej Babiš z ANO), místopředseda vlády pro vědu, výzkum a inovace (Pavel Bělobrádek z KDU-ČSL), ministr průmyslu a obchodu (Jan Mládek z ČSSD) a ministryně pro místní rozvoj (Karla Šlechtová z ANO). Mluvčí ministerstva vnitra přitom uvedla, že předsednictvo RVIS se na včerejším jednání (30. června) přiklonilo k názoru pracovní skupiny a s takto koncipovanou zakázkou taktéž nesouhlasí.

Nelze rozhodně vyloučit, že celý problém vyústí v další koaliční roztržku, zejména mezi ANO a ČSSD, jak už se stalo v minulých měsících.

Otázkou je, co teď bude následovat. I Rada vlády pro informační společnost je „pouze" stálým odborným poradním a koordinačním orgánem vlády pro oblast oblast informačních technologií atd. Její názor má sice vyšší váhu než pracovní skupiny, ale kabinet jej taktéž nemusí respektovat.

Každopádně Sobotkova vláda teď dostane stanoviska pracovní skupiny i předsednictva RVIS k projednání. A bude záležet jen na ní, jak se s celou věcí vypořádá, zda se Ťokovu záměru ještě na poslední chvíli postaví.

Nelze rozhodně vyloučit, že celý problém vyústí v další koaliční roztržku, zejména mezi ANO a ČSSD, jak už se stalo v minulých měsících. A to za situace, kdy vážně hrozí, že kamiony budou od příštího roku jezdit po českých dálnicích zdarma.

Jsme v kleci, klíče má Kapsch

Ministr dopravy Dan Ťok zadání zakázky firmě Kapsch obhajuje tím, že za současné situace už nemá žádnou jinou možnost. Odpovědnost za nynější stav podle něj mají jeho předchůdci. „Tento stav je důsledkem smlouvy uzavřené v roce 2006 tehdejší vládou. Špatně nastavená smlouva zavřela stát do klece a dala od ní klíč dodavateli. Mýto představuje 10 miliard korun ročně a je mojí odpovědností najít spolehlivé a co nejlevnější řešení pro jeho výběr od ledna příštího roku," uvedl Ťok v květnu.

Kritici mu ale vyčítají, že celý problém eskaloval i kvůli jeho mnohaměsíčnímu tápání a nečinnosti. Je velmi pravděpodobné, že přímé zadání zakázky firmě Kapsch může vyústit i v žaloby a arbitráže od konkurenčních firem, stejně tak v trestní řízení vůči odpovědným vládním úředníkům.