V druhé polovině listopadu se opět zopakovala situace, kdy globální značky jako například Adidas, Deutsche Bank, eBay, Amazon nebo Mars oznámily, že stahují svoji inzerci z Youtube, protože se objevila vedle nevhodného obsahu. V letošním roce se to stalo už podruhé, poprvé k tomuto kroku přistoupily na jaře.

Reklamy velkých značek se zobrazovaly před uživatelskými videi, ve kterých se mladé dívky pohybovaly ve spodním prádle, dělaly rozštěp, převalovaly se v posteli nebo si čistily zuby. Většina videí byla nahrána samotnými dětmi. Pedofilové, jak bylo patrné z komentářů pod videy, se k takovému obsahu dostali vyhledáním klíčových slov například v azbuce. Algoritmus Youtube jim pak navrhoval podobné klipy včetně například nahých batolat při koupání.

Podle šetření BBC News a Times existují na internetu desítky tisíc "predátorských účtů", které obcházejí obranné mechanismy, aby mohly u dětských videí publikovat neslušné komentáře. Řada komentářů je podle firem sexuálně explicitní, jiné zase povzbuzují děti, aby videa, na kterých se chovají sexuálně, zveřejňovaly dál.

Ačkoli Youtube slibuje, že proti tomuto negativnímu trendu přijme ještě tvrdší opatření než dosud, vlnu odchodů velkých značek zatím nezastavil. Píše o tom britský levicový titul The Guardian.

Jsme v šoku, chceme pryč, tvrdí značky

"Šokuje nás a děsí nás, když vidíme naše reklamy vedle takového vykořisťujícího a nevhodného obsahu. Proto jsme se rozhodli okamžitě globálně pozastavit veškerou naši inzerci na Youtube a Google. Dokud nebudeme mít jistotu, že příslušná ochrana funguje, nebudeme na těchto serverech inzerovat," konstatoval mluvčí společnosti Mars.

Podle zástupců Lidlu je zcela nepřijatelné, aby byl na internetu podobný obsah dostupný. "Je zřejmé, že ony přísné pojistky, které, jak nás společnost Google ujišťovala, se dokážou vypořádat s urážlivým obsahem, vůbec nefungují. Všechny reklamy na Youtube jsme okamžitě pozastavili," uvedl ve svém prohlášení Lidl.

Deutsche Bank uvedla: "Tuto věc bereme velmi vážně a stáhli jsme svou reklamní kampaň okamžitě, jakmile jsme se o tom dozvěděli."

Trochu rezervovanější byl ve svém postupu cukrovinkářský gigant Cadbury, který uvedl, že věc přešetřuje a reklamu zastavuje do té doby, dokud se od Youtube nedozví, jak k celé události došlo. "Bude nám stačit, když se najde přijatelné řešení," sdělil mluvčí Cadbury.

Adidas si podle svých zástupců uvědomuje, že celá situace je zjevně nepřijatelná, podnikl okamžitá, blíže nespecifikovaná opatření a úzce spolupracuje s Google na všech nezbytných opatření, která zajistí, aby se to už neopakovalo.

Reklamy byly údajně staženy i z online televizí HP, Diageo a Now TV, které vlastní společnost Sky.

Ať zasáhne stát, žádá aktivista

Podle některých dobrovolných moderátorů Youtube může na tomto serveru stále ještě existovat 50 tisíc až sto tisíc aktivních predátorských účtů. Podle jednoho z moderátorů citovaných BBC se na Youtube vyskytuje "nejméně 50 tisíc aktivních dravců" (moderátorem se může stát každý uživatel Youtube s vlastním kanálem. Pokud ho přidáte ke svému Youtube účtu, může nahlašovat, které komentáře u vašich videí se mají odstranit, pozn. red.).

Server Youtube sice používá podobně jako jiní velcí internetoví hráči k identifikaci sexuálních či jinak nevhodných komentářů speciální algoritmy, ale ty tento problém samy o sobě nevyřeší, takže pedofilové komentují dětská videa i nadále.

Podle Anne Longfieldové, působící od roku 2015 ve funkci britské komisařky pro děti, jsou zjištění velmi znepokojivá. Britská Národní agentura pro zločinnost (National Crime Agency) pak požaduje, aby fungující online platformy nasadily robustní obranné mechanismy všude tam, kde je pravděpodobné, že se tam dostanou děti. Další organizace volají rovnou po zásahu státu.

"Státní zásah je pro ochranu dětí nezbytný. Děti musí být chráněny od chvíle, kdy se na sociální sítě přihlásí, není možné čekat, až sociální sítě samy uznají, že nastal správný čas jednat," uvedl Tony Stower, manažer britské organizace bojující proti zneužívání dětí NSPCC.

"Potřebujeme soubor pravidel zakotvených v právních předpisech, který donutí sociální sítě zajistit ochranu jejich stránek, a potřebujeme nezávislého regulátora, který by tyto předpisy prosadil. To také znamená, že ty sociální sítě, jimž se nepodaří děti ochránit, budou potrestány," dodal aktivista.

Podle vyjádření komisařky Longfieldové pro BBC je Youtube globální platforma a musí globálně reagovat. "Potřebujeme celofiremní odpovědnost, v níž je ochrana dětí považována za absolutní prioritu číslo jedna a díky níž firma prostřednictvím všech svých zaměstnanců i nastavených mechanismů zajistí, že se žádné dítě nedostane při použití její platformy do nebezpečí," prohlásila Longfieldová.

My je nahlásíme, slibuje Youtube

Youtube reaguje na novou vlnu stížností tím, že si sype popel na hlavu, a slibuje, že bude ve svém přístupu do budoucna daleko tvrdší. Firma si podle svých zástupců všimla, že v posledních měsících přibývá na serveru obsah, který "se tváří jako rodinný, ale zjevně takový není". Server proto použije k jeho identifikaci i odstraňování nové postupy.

"K tomu, abychom odstranili nevhodné sexuální komentáře k videím s malými dětmi, jsme dosud používali kombinaci automatizovaných systémů a informací od moderátorů a z uživatelských recenzí," uvedla Johanna Wrightová, viceprezidentka pro řízení produktů společnosti Youube. "Podobné komentáře jsou odporné a pracujeme na tom... že budeme hlásit nezákonné chování institucím vymáhajícím právo. Počínaje tímto týdnem začneme uplatňovat agresivnější přístup. Pokud uvidíme u některých videí mladistvých tento typ komentářů, celou diskusi vypneme," slíbila Wrightová.

Když se reklamy významných mezinárodních značek objevují vedle nevhodných videí, vyvolává to obavy, že tyto firmy vlastně nepřímo platí zneužívání dětí, podotýká k dané věci ještě Guardian.

Třikrát važte, jednou řežte, apeluje na firmy SPIR

České Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) v této souvislosti opětovně upozornilo české zadavatele reklamy, aby při umísťování inzerce na platformy s uživatelským obsahem požadovali záruky, že se jejich reklama nezobrazí vedle urážlivého, násilného nebo jinak nevhodného obsahu. Ještě větší pozor by si měli dávat, pokud svou reklamu posílají na tyto platformy prostřednictvím automatizovaných reklamních sítí.

"SPIR opět vyzývá zadavatele online inzerce, aby pečlivě zvažovali, zda záruky, které jim platformy s uživatelským obsahem poskytují, jsou dostačující. Situace, kdy se reklama zobrazí vedle nevhodného obsahu, může nastat i u programatického nákupu, za předpokladu, že uživatelem nahraný obsah není správně popsán. Reklamní systém pak nedokáže obsah spolehlivě určit a reklamu zobrazí v takovém kontextu, ve kterém se značka rozhodně nechce prezentovat," uvádí SPIR.

Naproti tomu u inzerce zadávané do médií, jejichž obsah tvoří redakce, je podle zástupců sdružení toto riziko minimalizováno, protože vydavatel je za obsah zodpovědný a má ho pod kontrolou.