Co se změnilo na trhu autopojištění v době pandemie

Foto: Heureka.cz

Pandemie covidu-19 se dotkla mimo jiné i oblasti autopojištění. Jaké konkrétní změny přinesla a co to znamená pro klienty pojišťoven? A co lze čekat do budoucna? Napovíme, že hlavním trendem je digitalizace.

Online sjednání pojištění

Tak jako v mnoha jiných oblastech i v pojišťovnictví přispěla pandemie covidu-19 k větší digitalizaci. Zatímco ještě před rokem 2020 dávali klienti přednost osobnímu sjednání povinného ručení na pobočce, v době pandemie se naučili uzavřít smlouvu online. Kromě toho i velká část škod byla nahlášena přes webové stránky nebo prostřednictvím klientských portálů.

Videoprohlídka vozidla

Některé pojišťovny šly v rámci digitalizace ještě dál. Například Česká podnikatelská pojišťovna zavedla videoprohlídku neboli asistovanou prohlídku vozidla technikem na dálku.

Zatímco dříve musel klient při sjednávání autopojištění absolvovat osobní prohlídku pojišťovaného automobilu pracovníkem pojišťovny, dnes vše vyřídí přes videohovor, který trvá přibližně 10 minut. Klient se spojí s technikem, který ho následně instruuje, na co přesně a z jaké vzdálenosti zaměřit objektiv mobilního telefonu, aby mohl pořídit fotodokumentaci.

Výše pojistného dle ujetých kilometrů

Lidé, kteří kvůli pandemii začali pracovat z domova a omezili jízdy autem, stále častěji využívají možnost platby pojistného podle počtu najetých kilometrů. Jak to funguje? Při sjednávání pojistky nahlásíte počáteční stav tachometru a odhadnete počet kilometrů, které najezdíte v příštích 12 měsících. Po roce od podepsání smlouvy pošlete pojišťovně aktuální fotku tachometru a následně dojde k vyúčtování.

Jestliže se svým odhadem trefíte do udaného rozmezí, v dalším roce se výše slevy nemění. Najedete-li méně, v ceně na další rok se zohlední přeplatek i vyšší sleva za méně ujetých kilometrů. Když naopak najezdíte více, uhradíte doplatek.

Nárůst hmotných škod

Přestože na začátku pandemie přechodně klesl počet dopravních nehod, situace se poměrně brzy vrátila do starých kolejí. Dokonce i v době předposledního nouzového stavu a uzavřených okresů byla například míra poskytnutých asistenčních služeb na skoro stejné úrovni jako v době před pandemií.

Ačkoliv se tedy počet nehod relativně ustálil, stále roste hmotná škoda. V roce 2020 vyčíslila Česká kancelář pojistitelů průměrnou škodu na majetku na 44 000 korun, což je o přibližně 5 % více než v předešlém roce. Co je příčinou? Především zdražující opravy vozidel, do nichž se promítají vyšší ceny za práci i za náhradní díly.

Budoucnost pojišťovnictví

Dle odborníků lze v dalších letech očekávat zejména větší a přesnější segmentaci klientů. Jejím úkolem je, aby cena povinného ručení co nejvíce odpovídala řidičské historii. Přehlížet však nelze ani zvyšující se počet elektromobilů na silnicích, který zřejmě povede ke změnám v tvorbě cen pojištění u tohoto typu vozidel.