Kupní síla Čechů díky nízké nezaměstnanosti stoupá

Komerční sdělení | 16. 2. 2017

Vzhledem k rostoucí zaměstnanosti stoupá rovněž kupní síla obyvatel České republiky. To se ostatně projevilo i na konci loňské roku v předvánočním období. Tento trend má navíc nadále pokračovat.

Nezaměstnanost v České republice v roce 2016

Nezaměstnanost v Česku v loňském roce takřka neustále klesala a v posledním čtvrtletí se dokonce dle Českého statistického úřadu (ČSÚ) zastavila na 3,6 %, čímž se jednalo o nejnižší nezaměstnanost v historii. Poněkud jiná data pak udává Úřad práce, který využívá odlišnou metodiku výpočtu. Podle něj tedy byla nezaměstnanost nejnižší v listopadu (4,9 %) a v prosinci vlivem sezónních faktorů stoupla na 5,2 %. V roce 2016 pak průměrně činila 5,5 %, což bylo nejméně od roku 2008.

Ačkoli jsou tedy tato data poněkud rozdílná, trend, který ukazují, je poměrně jasný. Nezaměstnanost v České republice je nejnižší minimálně za několik posledních let. Růst zaměstnanosti se pak také samozřejmě projevuje na rostoucím nedostatku nových pracovníků, a tím pádem i ve větším tlaku na růst mezd. Navíc bude dle odhadů pro rok 2017 nezaměstnanost klesat i nadále. Už nyní je přitom v Česku v rámci zemí Evropské unie nejnižší, když druhé místo v této statistice obsazuje Německo.

E-shopy zaznamenaly v předvánočním období rekordní tržby

Snižující se nezaměstnanost má pochopitelně přímou souvislost s kupní silou obyvatel České republiky. Jak ukazují čísla, po celý loňský rok rostly tržby tuzemských internetových obchodů a zásilkových služeb. Tento trend pak vyvrcholil v předvánočním období, kdy se denní obrat e-shopů blížil jedné miliardě korun. K tomu pomohly i různé akce, a to především tzv. Černý pátek. Lidé však mohli využít i další slev, takže i díky slevovým kuponům na Alza.cz tento internetový obchod poprvé v historii dosáhl během jednoho týdne miliardového obratu!

Na rekordní zisky e-shopů pak také působí skutečnost, že lidé stále více nakupují on-line, neboť si i starší ročníky stále více zvykají na tuto formu nakupování. Navíc se lidé neobávají objednávat takový sortiment jako např. oblečení či obuv. Velkým lákadlem jsou pak samozřejmě i nižší ceny, které bývají ještě podpořeny právě akcemi, mezi něž patří i výše zmíněný Černý pátek. Nakupující mají zároveň k dispozici i různé weby jako např. Kuponer.cz, které jednotlivé slevy shromažďují, takže nárůst nákupů on-line je zcela pochopitelný.

Nutno však dodat, že s rostoucím využíváním internetových obchodů jsou spojena i určitá negativa. Právě v loňském předvánočním období se značně zvýšil počet zpožděných zásilek, a to až o 14 dní. Jednotlivé e-shopy tak musely čelit více stížnostem než v minulosti. Na vině jsou ovšem především některé dopravní společnosti, jež nedokázaly zareagovat na rostoucí on-line trh a nedisponují dostatkem řidičů. Mnohé internetové obchody se proto dle svého vyjádření již také rozhodly změnit přepravní službu.

Bude počet českých internetových obchodů nadále stoupat?

Pravděpodobně nemusíme zdůrazňovat, že počet e-shopů je v České republice opravdu vysoký, neboť jich u nás aktuálně působí kolem 37 tisíc. To se mimochodem kupříkladu rovná Velké Británii. Na druhou stranu tempo, kterým přibývají nové internetové obchody, postupně klesá a toto číslo je i vzhledem k zanikajícím e-shopům poměrně stabilní. Navíc zhruba tři čtvrtiny celkového obratu v rámci on-line trhu vytváří tisíc největších obchodů. I když tedy bude mít snižující se nezaměstnanost a vzrůstající kupní síla Čechů na prodeje velký vliv, na počet e-shopů to bude mít zřejmě vliv minimální. Spíše budou nadále posilovat největší hráči na trhu.

Tagy Alza.cz Česko Český statistický úřad Evropská unie internetový obchod kupní síla Německo nezaměstnanost Úřad práce Velká Británie