Vše začalo v roce 2008

V roce 2007 na trh s chytrými telefony vstoupil Apple se svým iPhonem, na který zpočátku žádné aplikace instalovat nešlo. To se změnilo až o rok později. Představen byl AppStore a nově umožněná tvorba mobilní aplikace pro iOS rychle přilákala mnoho vývojářů.

Z původních 500 aplikací se nabídka rozšířila až na dnešní necelé dva miliony. Zapomenout nesmíme ani na konkurenční systém Android a jeho obchod Google Play, který vznikl rovněž v roce 2008.

Jak se měří popularita aplikací?

Žebříčky nejoblíbenějších aplikací se zpravidla sestavují dle počtu stažení z výše zmíněných obchodů. Takové číslo ale může být trochu zavádějící. Nehovoří se totiž přesně o tom, jaké aplikace se nejvíce používají. Zcela stranou navíc zůstávají aplikace, které jsou součástí operačního systému.

V žebříčcích tak často chybí aplikace jako:

  • Zprávy (resp. Messages, výchozí aplikace pro textovou komunikaci na iOS)
  • Safari (mobilní prohlížeč od firmy Apple) či Chrome (výchozí prohlížeč v systému Android)
  • Apple Pay a Google Pay umožňující platit v obchodech mobilem
  • YouTube (aplikace je součástí systému Android a stahují ji pouze uživatelé na iOS), podobných příkladů je více.

Takové žebříčky by ale byly trochu nudné, navíc jsou hůře měřitelné. Zaměříme-li se na počty stažení, žebříček se každý rok promění mnohem více.

Není totiž vůbec výjimečné, že některé aplikace rychle získají masovou popularitu, stejně rychle o ni ale přijdou. Příkladem může být aplikace Pokémon Go, která v roce 2016 zaznamenala stovky milionů stažení během několika týdnů a zařadila se k nejpopulárnějším aplikacím na světě, následně ale klesla k desítkám milionů stažení za celý rok.

Dlouhodobě vedou sociální sítě a komunikační aplikace

Mobilní telefony nejčastěji používáme pro konzumaci obsahu a komunikaci. Není proto divu, že takové aplikace dlouhodobě vévodí žebříčkům popularity.

Žebříčkům dle společnosti Apptopia v roce 2021 vládly tyto aplikace:

  • TikTok (656 milionů stažení)
  • Instagram (545 mil.)
  • Facebook (416 mil.)
  • WhatsApp (395 mil.)
  • Telegram (329 mil.)
  • následují Snapchat, Zoom a Facebook Messenger.

V jednotlivých zemích pak do žebříčků pronikají specifické aplikace. V České republice šlo o aplikace eRouška či Tečka a čTečka, které byly součástí boje s epidemií COVID-19. V Číně zase vévodí místní komunikační aplikace WeChat nebo platební aplikace AliPay.

Z herních titulů lze zmínit Roblox či Among us, filmům a seriálům vládne Netflix, stravování McDonald‘s a rozvážkové služby.