Valérian a Laureline. Tak se jmenuje francouzský komiks ze šedesátých let, který údajně inspiroval také kultovní ságu Hvězdné války. Na plátna si však dílo Pierra Christina a Jeana-Clauda Mézièrese hledalo cestu velmi těžko. Především kvůli absurdním nákladům, které by si filmová adaptace vyžádala.

Zdroj: Youtube

Tento čtvrtek snímek konečně přichází do kin. Režisér Luc Besson jej natočil s hollywoodskými hvězdami, ale aby ušetřil, tak film vznikal ve Francii a ve francouzské produkci. I tak stál šílených 180 milionů dolarů, což z něj činí jasnou jedničku historických tabulek nejdražších evropských filmů. Podle odhadů odborníků tak bude muset po celém světě utržit přinejmenším půl miliardy dolarů, aby neskončil ztrátou.

Francouze to baví

Při pohledu na tabulku nejnákladnějších evropských filmů všech dob je jasná jedna tendence: Francouze drahé filmy baví. Dosavadním lídrem žebříčku byla komedie Asterix a Olympijské hry z roku 2008. Tehdy se rozpočet vyšplhal na více než 113 milionů dolarů. I na dalších příčkách pak jsou francouzské snímky: třetí je další díl Asterixe s podtitulem Ve službách Jejího Veličenstva (78 milionů dolarů), následuje Veřejný nepřítel č. 1, vyšel na 60 milionů dolarů. Příliš dlouhé zásnuby od autora Amélie z Montmartru Jeana-Pierra Jeuneta stály více než 56 milionů dolarů. Nejdražším nefrancouzským snímkem je italský Pinocchio Roberta Benigniho. Snímek z roku 2002 stál 45 milionů dolarů, což mu v tabulce vyneslo 11. příčku.

Oproti evropským velikánům české snímky v rozpočtech zatím strádají. Nejdráže z našich snímků vyšel Tmavomodrý svět, který stál 230 milionů korun, tedy necelých 10 milionů dolarů.

A co Češi?

Nejdražším českým filmem je zatím stále Tmavomodrý svět Jana Svěráka z roku 2001. O prvenství jej však v poslední době chtějí připravit přinejmenším dva projekty. Prvním je problémy stíhaná tuzemská sci-fi Poslední z Aporveru. Podle dostupných údajů stála již více než 240 milionů korun, přesto zatím stále není hotová. Navíc kvůli podezření ze zneužití dotací se o snímek již delší dobu zajímá i policie.

Druhý projekt, který by mohl sesadit Tmavomodrý svět z první příčky žebříčku, je chystaný film o Janu Žižkovi. Ten připravuje režisér Petr Jákl a výdaje jen na produkci by se měly vyšplhat na 275 milionů korun. Natáčení by mělo odstartovat na jaře příštího roku a podle režiséra by ikonického českého lapku neměl ztvárnit český herec.