Pavel Škopek | 16. 2. 2019
Součástí Orionova komplexu je také Mlhovina v Orionu.
Vizualizace Atakamské velké milimetrové anténní soustavy (ALMA).
Radioteleskopy ALMA v noci.

Tým astronomů zjistil pomocí soustavy radioteleskopů ALMA u velmi mladé hvězdy Orion Source I něco zcela nečekaného. V jejím protoplanetárním disku objevil obyčejnou kuchyňskou sůl neboli chlorid sodný. Podle odhadů se zde nachází stejné množství soli jako ve všech pozemských oceánech dohromady.

Zprávy ze světa

Nečekaný nález astronomů, v prstenci kolem mladé hvězdy objevili jedlou sůl

Nalezení různých solí v blízkosti vesmírných objektů sice není nic nového, již dříve byly pozorovány v atmosférách starých umírajících hvězd, ale toto je poprvé, co astronomové objevili jejich přítomnost u zcela nové hvězdy.

Nová hrozba. Mléčná dráha se srazí s jinou galaxií dříve, než se myslelo
Publicistika

Nová hrozba. Mléčná dráha se srazí s jinou galaxií dříve, než se myslelo

„Je úžasné tam ty molekuly vidět,“ řekl Adam Ginsburg z americké National Radio Astronomy Observatory (NRAO) v Socorru, který spolu se svými kolegy oblaka soli objevil. „Vzhledem k tomu, že jsme tyto sloučeniny dříve viděli jen v rozložených vnějších vrstvách umírajících hvězd, nevíme, co náš nový objev znamená. Povaha detekce však ukazuje, že prostředí kolem této hvězdy je velmi neobvyklé,“ dodal.

„Když se podíváme na informace získané z radioteleskopů ALMA, vidíme kolem 60 různých přechodů neboli unikátních otisků molekul, jako jsou chlorid sodný a chlorid draselný, které pocházejí z protoplanetárního disku,“ uvedl spoluautor Brett McGuire, výzkumník NRAO v Charlottesville ve Virginii. „Je to šokující i vzrušující zároveň,“ zdůraznil.

Zrodila se před pouhými pěti stoletími

Orion Source I, která se nachází ve vzdálenosti 1500 světelných let od Země a váží zhruba jako 15 Sluncí, je z vesmírného hlediska hvězdný novorozenec. Teprve před 550 lety ji gravitační síly vymrštily z Orionova komplexu, hvězdné porodnice, jejímž jádrem je dobře známá Mlhovina v Orionu.

„Je možné, že pevná zrnka soli vznikly při odpaření rázovými vlnami, když byla hvězda náhle zrychlena v důsledku těsného setkání nebo kolize s jinou hvězdou,“ nabídl možnou hypotézu John Bally z Coloradské univerzity, který je spoluautorem studie.

Tajemství Merkuru odhaleno. I žhavá planeta může mít své ledovce