Celkem 1378krát loni bourali policisté, z toho ve 176 případech havarovali, když měli zapnuté majáky či houkačky. Vyplývá to z údajů, které Deník získal z policejního prezidia.

Na českých silnicích tak došlo k nehodě policejního vozu – ať toho s typickým modrožlutým reflexním polepem, či v civilním provedení, kterým jezdí například kriminalisté – v průměru téměř čtyřikrát za den.

Za nehody přitom mohli častěji samotní příslušníci než nepozorní řidiči ostatních aut. Na řidiče či technickou závadu služebního vozu padla vina u 803 loňských bouraček.

A podobný poměr platí i u nehod houkajících a blikajících policejních vozů: 101 bouraček aut se zapnutými blikajícími majáky způsobili jejich řidiči, 75 střetů ostatní účastníci silničního provozu.

„I řidiči vozidel s právem přednostní jízdy mají své povinnosti. Jejich cílem není agresivní bezohledná jízda, a třebaže houkající auta jezdí a musí jezdit rychle, nesmí ohrozit ostatní účastníky silničního provozu," říká mluvčí policejního prezidia Eva Kropáčová.

Nehod, u nichž byla připsána vina policistům, bylo loni nejvíce od roku 2010. Dokonce při nich jeden člověk zahynul. (A další zemřel při střetu se služebním vozem, za který ale jeho řidič nemohl.)

Nejčastěji policisté bourají v hlavním městě (kde loni nejčastěji havarovali i městští strážníci), pak na Ústecku a Ostravsku.

PRO ZOBRAZENÍ INTERAKTIVNÍ MAPY KLIKNĚTE ZDE.

PRO ZOBRAZENÍ INTERAKTIVNÍ MAPY KLIKNĚTE ZDE.

A jak se mají zachovat ostatní řidiči, když vidí přijíždět houkající policejní vůz? „Platí pro ně zákonná povinnost umožnit mu bezpečný a plynulý průjezd, a jestliže je to nutné, i zastavit vozidlo na takovém místě, aby nepřekáželo," připomíná bývalý šéf Besipu z Týmu silniční bezpečnosti Roman Budský.