www.scitechdaily.com, www.livescience.com, www.sciencealert.com

Tým vědců vedený Natašou Todorović z Bělehradské astronomické observatoře v Srbsku na tyto struktury přišel náhodou. Odborníci nejdříve pozorovali trasu komet a asteroidů. Všimli si, že tato tělesa se nepohybují náhodně, jak se na první pohled zdá, ale mají podobnou oběžnou dráhu.

Pomocí numerického nástroje „Fast Lyapunov Indicator“ (FLI), který se používá k detekci chaosu, vytvořili model, jenž zahrnoval trajektorii milionů objektů v naší Galaxii. Výsledky astronomy překvapily. Ukázalo se, že mezi Venuší a Neptunem existuje vzájemně propojená síť ve tvaru oblouků.

Vesmírná superdálnice

Nejnápadnější struktury jsou spojeny s druhou nejhmotnější planetou Sluneční soustavy Jupiterem a silnými gravitačními silami, které vyvíjí. Odborníci vypočítali, že pokud se těleso pohybuje po dálnici mezi ním a Neptunem, zrychlí tak, že cestu urazí během několika desetiletí. Běžně by mu to trvalo miliony let.

Oblouky by mohly vysvětlovat chování menších objektů, které po dlouhých obdobích stability náhle mění své dráhy, odskakují od Jupiteru a noří se do hlubokého vesmíru nebo do centra Galaxie.

Vesmírné potrubí

Trasy kolem planet navazují na jiné neviditelné struktury, kterým se říká „potrubí". O jejich existenci již odborníci ví několik let a dokonce je využívají k navigaci satelitů. „Vycházejí z komplikované gravitační přitažlivosti mezi nebeskými objekty,” říká Shane Ross, letecký inženýr z Virginia Tech University. „Čím jsou do sebe dále, tím jsou složitější.”

„Výsledky studie nám umožní lépe porozumět tomu, jak se komety a asteroidy pohybují po naší Galaxii a také odhadnout, do jaké míry ohrožují Zemi,” říká Nataša Todorović. „Zároveň by se tyto dálnice mohly využít pro budoucí cestování vesmírem.”

Sondy pohybující se podél oblouků by mohly urazit delší cestu za kratší dobu a spotřebovat tak méně paliva. A právě v tom je rozdíl od současných přístrojů, které spoléhají jen na jeden hlavní zdroj gravitace.