Edgar Degas byl francouzský impresionistický malíř známý svými obrazy baletních tanečnic, koňských dostihů a každodenního života v Paříži. Jedno z jeho nejslavnějších děl, portrét ženy, však dlouho vrtalo hlavou historikům umění kvůli svému podivnému zbarvení, či spíše divnému ladění barev. V roce 2016 byl však učiněný objev, který na obraz vrhl nové světlo.

Překvapivý objev odborníky šokoval

Obraz, který nese prostý název Portrét ženy, byl vytvořený v 70. letech 19. století. Odborníci na umění obraz dlouhá léta kritizovali pro jeho neobvyklé barvy a nedostatek detailů. Když se však konzervátoři v Austrálii rozhodli obraz prozkoumat metodou rentgenové fluorescence, učinili překvapivý objev. Degas použil pro svůj Portrét ženy z roku 1876 tak tenké vrstvy oleje, že tvář modelu, kterou se snažil zakrýt, začala brzy prosvítat, což vyvolalo diskuse o barevnosti.

Když jsem poprvé uviděl sken, byl jsem v sedmém nebi, bylo to velmi vzrušující," řekl Daryl Howard, jeden z australských vědců. „V té době jsem to považoval za jeden z nejzajímavějších okamžiků své vědecké kariéry."

Kdo je Emma Dobignyová?

Pod povrchem malby našli tajemnou tvář, která byla více než sto let skrytá před zraky světa. Rentgen odhalil prvky v pigmentech použitých pro skrytou kompozicí a portrét podobný francouzské modelce Emmě Dobignyové.

Emmu si oblíbil nejen Degas, ale i další francouzští umělci. Dobignyová pózovala pro Degase 20 let, a to jako měšťanka i pradlena. Pózovala i pro další umělce, včetně symbolisty Puvise de Chavannese a realisty Camilla Corota.

Na obraze se tato tmavovláska se světlou pletí dívá doleva, opačným směrem než na pozdějším, překrytém portrétu. Tvář je namalovaná v tmavším odstínu než zbytek portrétu a je částečně zakrytá vrstvami barvy a laku. Odborníci na umění a historici si nad tímto objevem drbou hlavu a přemýšlejí, co by mohl znamenat. Zároveň se ukázalo, že měl Degas pro tuto modelku velkou slabost.

Dvojportrét, nebo jiný autor?

Ne všechny názory na „obraz pod obrazem“ jsou však shodné. Podle jedné z teorií měl být portrét původně dvojportrétem, na němž byli žena a muž zobrazeni vedle sebe. Degas se však z nějakého důvodu rozhodl zakrýt mužovu tvář barvou a zaměřit se pouze na ženu. Jiní se domnívají, že obličej mohl být přidaný jiným umělcem až po Degasově smrti, možná jako způsob, jak vyvolat kontroverzi a zvýšit hodnotu obrazu.

Na video o Degasových slavných portrétech se podívejte zde:

Zdroj: Youtube

Ne všichni jsou však přesvědčení, že obličej je dílem jiného umělce. Podle deníku The Guardian se historik umění Richard Kendall domnívá, že tvář je pravděpodobně dílem samotného Degase. „Není to tak, že by tam tvář toho muže jen tak někdo přilepil. Je to velmi jemné, velmi degasovské, velmi malířské."

Tajemství slavných obrazů

Bez ohledu na to, kdo a proč obličej přidal, vrhl objev nové světlo na jedno z nejzáhadnějších Degasových děl. Připomíná, že i ty nejznámější obrazy mohou stále skrývat tajemství, která čekají na to, až je zvědavci a vytrvalci odhalí.

Jak poznamenává konzervátorka Ann Hoenigswaldová: „Je to důležitý objev, který přispívá k našemu pochopení Degasova procesu a způsobu jeho práce. Je to připomínka toho, že ve světě umění je stále co poznávat a objevovat."

Zdroje: www.theguardian.com, news.yahoo.com, www.sciencenews.org