Budoucnost médií

Popularita Instagramu v Česku roste - přestáváme číst a radši sledujeme obrázky

10. květen 2017 četba na 5 minut
Populární aplikaci Snapchat začaly i v Česku vytlačovat nové funkce Instagramu

Populární aplikaci Snapchat začaly i v Česku vytlačovat nové funkce Instagramu

Foto: Shutterstock

Sociální sítí budoucnosti je pro Čechy Instragram. Facebook a Youtube už tu nemají kam růst. Instagram ale sílí, zejména díky rostoucí popularitě vizualizace. Jinak řečeno, lidé přestávají číst ve prospěch sledování videí a obrázků. Ukázal to výzkum Ami Digital Index.

Současní Češi ve věku od 15 do 59 let tráví na sociálních sítích v průměru dvě a půl hodiny denně (147 minut). Je to o 12 minut méně než v roce 2016. Ale zatímco doba strávená na sítích se zkrátila, počet sítí, které sledujeme, naopak vzrostl.

"Zdá se, že celková doba strávená na internetu se stabilizovala a dál neporoste. Mění se ale komunikační kanály, které Češi během této doby sledují. Proti loňsku dělí uživatelé svou pozornost mezi výrazně víc sociálních médi. Je to podobný vývoj, jaký jsme zaznamenali před časem u televize," říká Vladan Crha, ředitel agentury Ami Digital, s odvoláním na dlouhodobý výzkum Ami Digital Index, který tato agentura realizuje. Výzkum porovnával první letošní čtvrtletí se stejným obdobím roku 2016. 

Výsledky ukázaly, že v Česku počet uživatelů, co mají svůj účet na několika sociálních sítích. Zatímco loni mělo účet na čtyřech sítích jen deset procent dotázaných, letos už to bylo 21 procent. Šest a více sítí dnes používá 12 procent dotázaných (loni jen čtyři procenta). Naopak počet lidí, kteří by neměli účet na vůbec žádné sociální síti, proti loňsku významně klesl - ještě loni to totiž byla téměř pětina dotázaných (19 %), letos už jen tři procenta. Šedesát procent Čechů přitom přistupuje na sociální sítě z mobilních zařízení.

Popularita vizuálního obsahu roste skokem

A na kterých sociálních sítích přibývají uživatelské profily nejrychleji? Není to Facebook ani Youtube, protože ty už zřejmě svého zenitu dosáhly a dál růst nemohou. Obě sítě zná přes 90 procent Čechů a kdo na nich chce mít svůj účet, už ho s největší pravděpodobností má.

Největším meziročním skokanem se tak stal Instagram, mimo jiné díky funkci Instagram Stories, kterou spustil loni na podzim. Silnější pozici si ale získal i Snapchat, jemuž jsou Instagram Stories hlavní konkurencí. Za růst členské základny vděčí obě média témuž trendu: prudce sílící popularitě těch sociálních sítí, které nabízejí primárně vizuální obsah.

Stěžejní funkce Instagram Stories a Snapchatu, tedy zobrazování fotek a videí jen na několik vteřin, přitahuje především nejmladší generaci. Právě ta bude rozhodovat o tom, která z obou platforem se prosadí. Zatím se v Česku vede výrazně lépe Instagramu. Jeho funkci Instagram Stories, spuštěnou před necelým půl rokem, zná dnes v Česku už zhruba 43 % dotázaných. Snapchat, který byl na trhu dřív, zná 52 procent. Funkci Stories navíc už podle výzkumu opakovaně použilo jedenáct procent dotázaných, zatímco Snapchat jen deset procent. 

"Populace přestává číst a psát, komunikuje přes smajlíky," říká výzkumník

Instagramu, který patří pod Facebook, hraje do karet i již zmíněný obecný trend vizualizace, jinými slovy to, že Češi na internetu stále častěji hledají vizuální obsah. „Současná populace přestává číst, přestává psát a komunikuje prostřednictvím smajlíků, což Instagram přesně splňuje. Je to příjemná síť s příjemným obsahem, neotravuje dlouhými texty, je stravitelná a atraktivní," shrnul výhody Instagramu Václav Forst, konzultant výzkumné agentury Stem/Mark, která spolupracovala na výzkumu.

Osobní zkušenost s Instagramem má dnes čtyřicet procent dotázaných, pětadvacet procent dotázaných ho pravidelně používá. Typický český uživatel Instagramu je ve věku od 15 do 29 let, spíš nižšího vzdělání a z velkého města. Častěji to bývá žena než muž. Baví ji aktivně sdílet fotky, protože síť je založena na vizuálně atraktivním obsahu. Její počet kontaktů na Instagramu meziročně vzrostl v průměru o 27 procent.

Sílící potenciál Instagramu využívá i reklama, která na něj častěji nasazuje kampaně s takzvanými influencery (mladými lidmi, jejichž posty na sociálních sítích mají potenciál ovlivňovat ostatní, protože jsou hodně sledovány). Tyto kampaně se dřív objevovaly podle zástupců Ami Digital právě na Snapchatu. "Lidé jsou línější, pohodlnější, víc vnímají vizuálně, proto také víc funguje komunikace založená právě na vizuálu," uvedl k tomu Forst.

Budoucnost Snapchatu je tak v současnosti nejistá. "Spousta odborníků se domnívá, že jeho vyhlídky nejsou po nástupu Instagram Stories růžové. Nicméně je to doména teenagerů a ještě mladších uživatelů. Stále platí, že Snapchat má nejmladší publikum ze všech sociálních sítí. Jde o teenagery z měst a obcí, kteří pasivně sledují své okolí a využívají tuto platformu ke komunikaci. Také je třeba říct, že Snapchat má úplně jinou pozici třeba ve Spojených státech než v Česku - v USA mu prospěl náskok, který tam měl, takže Státy dnes představují jeho nejsilnější trh," řekl Crha.