Německá města musí řešit naléhavý problém. Při překročení limitů pevných částic a oxidů dusíku budou muset radnice přikročit k zákazu vjezdu aut s naftovými motory. Takto znečištěných metropolí v Německu podle tamního svazu měst stoupá.

Pokud se nic nestane, budou města brzy donucena soudy, aby přijala zákaz vjezdu do měst.

„Pokud se nic nestane, budou města brzy donucena soudy, aby přijala zákaz vjezdu do měst," varoval šéf svazu Helmut Dedy. To hrozí asi osmi desítkám měst v Německu.


Až 80 měst

Tolik německých měst má problém s dodržováním limitů oxidu dusíku. Zdroj: FAZ

Snižovat emise

Regionální centra mají problém s limitními hodnotami oxidu dusíku, za které jsou odpovědné právě vznětové motory. Proto jsou také automobilky tlačeny k tomu, aby emise byly co nejnižší. Rovněž městské samosprávy musí řešit místní hromadnou přepravu, aby byla z pohledu emisí co nejčistší. Hodně se mluví o využití autobusů na elektrický pohon.

Modrá plaketa u ledu

Ministryně životního prostředí Barbara Hendrics (SPD) se už v dubnu tohoto roku dohodla s ministry z německých spolkových zemí, že nízkoemisní vozidla dostanou modrý odznak, který umožní vjezd těmto „ekovozům" i do center německých měst. Starší vozidla s dieselovým motorem budou mít smůlu.

Začít s autobusy a taxíky

Teto nápad zatím ministr dopravy Alexander Dobrindt (CSU) nepodpořil, obává se přílišné regulace mobility, ale trend je jasný. Do několika let typický dieselový motor s emisemi dusíku nebude ve městech „sexy".

Nejprve budou na řadě městské autobusy, taxíky a vládní vozy, které mají přejít na čistší alternativní pohon, míní Dobrindt. „Toto opatření sníží emise oxidů dusíku výrazněji než zákaz vjezdu (starších dieselových aut) do měst," prohlásil.
Německá pošta chce začít jezdit s dodávkami na elektrický pohon, automobilka Daimler, která vyrábí značku Mercedes-Benz, vyvíjí zase elektrické autobusy i nákladní auta na elektrické dobíjecí baterie. Ty mají mít do roku 2025 dojezd až 300 kilometrů.

Celý článek vyjde v týdeníku Dotyk ve čtvrtek večer.