Tento druh dinosaura byl pojmenován až v roce 2020, protože jediná zkamenělina byla zřejmě nelegálně propašována z Brazílie. Nyní je ve vlastnictví německého muzea, které však nelegální převoz popírá. Protože brazilské zákony nedovolují vyvézt zkameněliny ze svého území ani provádět na nich studie bez účasti alespoň jednoho brazilského vědce, je nyní vedena kampaň za repatriaci zkameněliny a kauza byla označena za případ "vědeckého kolonialismu“.

Byl to exhibicionista!

Ubirajara žil na počátku období křídy, v období aptianu. Obýval území dnešní Brazílie. Tuto zemi má většina z nás spojenou s barvami a karnevalem a zdá se, jako by i tento prazvláštní tvor tuto tradici předurčil. Vědci si totiž myslí, že po něm dnešní pávi zdědili schopnost předvádět se.

Na dokument o tomto pravěkém exibicionistovi se podívejte zde:

Fosilie ubirajary byly objeveny v křídovém lomu mezi městy Nova Olinda a Santana do Cariri. Dělníci zde rozštípli křídovou desku a pomocí ostrého ocelového kolíku a rentgenové fotografie odhalili kostru malého teropoda.

Zkamenělinu tvořila částečná kostra bez lebky, která obsahuje krční, křížové a zádové obratle, ramenní pletenec, krční, hřbetní a břišní žebra a téměř kompletní levou „končetinu“. Kromě kostí se z fosilie zachovaly zbytky opeření, kůže, granulární struktury na trupu a keratinové pochvy drápů rukou.

Nález zřejmě mladého samce

Ubirajara nebyl žádný velikán, spíše naopak - byl velký asi jako kuře, měl pestrou srst a z ramen mu vyčnívaly tuhé výrůstky. Právě ty z něj dělají jedinečného tvora, stejně jako jeho dlouhá srst a obrovský ocas. Mezinárodnímu týmu paleontologů pod vedením britské Portsmouthské univerzity se podařilo zrekonstruovat jeho podobu. Odborníci se domnívají, že křiklavé ostny pravěkého ptáka sloužily právě na parádu před pářením.

K dispozici je však pouze jediný nález. "Nemůžeme prokázat, že se jedná o samce, ale vzhledem k nepoměru mezi samci a samicemi se zdá pravděpodobné, že se jednalo o samce a navíc mladého, což je překvapivé vzhledem k tomu, že nejsložitější předváděcí schopnosti obvykle předvádějí dospělí samci," uvedl paleontolog David Martill.

Zvláštní peří

Protože není jednoznačné, že bylo tělo ubirajary pokryto peřím nebo srstí, nazývejme jen proto-peří. Jasné je, že peří určené pro vystavování bylo tvořeno ze štíhlých jednovláknových objektů, spojených se základnou krku. Délka těchto jednotlivých „pírek“ se směrem ke krku tvora prodlužovala a kolem krku mu tak vytvářela jakousi hřívu. Z ní pak vystupovaly dvě podlouhlé stuhovité struktury.

Každopádně tento zvláštní tvor si zaslouží v prehistorickém světě čestné místo vzhledem k jeho neobvyklé podobě.

dinopedia.fandom.com/wiki/Ubirajara, redhistoria.com, redhistoria.com