www.nzherald.co.nz, www.thesun.co.uk, littlethings.com

Pravdou je, že se nejedná o jediný incident, ale k podobným nehodám došlo v minulosti několikrát. Při těchto incidentech se pilot často dokáže přidržet letadla nebo se něčeho v kabině zachytit, aby zabránil pádu a smrti. Co se ale skutečně děje?

Neskutečné, ale občas se „zadaří“

V takových případech může náhlá ztráta tlaku v kabině způsobit vysazení oken nebo dveří, což má za následek vytažení pilota z letadla. Pilot pak může okusit extrémní chlad, nedostatek kyslíku a silný vítr. I přes tyto problémy se někteří piloti dokázali udržet, a nakonec se dostali zpět do letadla nebo byli zachráněni. A právě takto vyvázl i pilot British Airways, kterého před 30 lety vysálo z kokpitu okénko. Měl štěstí, zachytila jej letuška. Na celý příběh se podívejte na videu zde:

Zdroj: Youtube

Příběh se šťastným koncem

Na videu vidíme až neuvěřitelný příběh o tom, jak byl pilot British Airways vysát uprostřed letu z kokpitu a přežil. Celý incident se udál asi 27 minut po startu letu z Birminghamu do Malagy. Letadlo v té době prolétalo nad Oxfordshire, když se náhle rozbila dvě ze šesti oken kokpitu. Kapitán jménem Tim Lancaster něco takového absolutně nečekal. Ve výšce 7 kilometrů byl doslova vytržen ze svého sedadla a vycucnut z okna. Byla to neskutečná síla, s čím se potýkal. A nejen on. Síla vyrazila celé dveře pilotní kabiny z pantů a téměř srazila i stevarda. Tomu se však v poslední chvíli podařilo chytit pilota za nohy v momentě, když už mizel z okna.

Je neuvěřitelné sledovat na videu moment, kdy se okna kokpitu doslova rozlétnou. Stevard vše komentuje takto: "Rozběhl jsem se a uviděl jsem, že přední sklo zmizelo a Tim, pilot, jím vyletěl ven - byl vycucnutý z bezpečnostního pásu a já viděl jen jeho nohy. Přeskočil jsem řídicí sloupek a chytil ho kolem pasu, aby nevyletěl úplně ven. Měl košili staženou ze zad a jeho tělo bylo ohnuté vzhůru, zdvojené kolem horní části letadla. Nohy měl zaklesnuté dopředu, čímž se odpojil autopilot, a letové dveře se opíraly o ovládací prvky, takže se letadlo řítilo dolů rychlostí téměř 650 km/h přes jednu z nejzatíženějších obloh na světě."

Dokážete si něco takového představit?

Akční film v oblacích byl však skutečnost

Celý incident byl později zrekonstruován. Ukázalo se, jak byl pilot vymrštěn proti střeše pilotní kabiny a postupně začal vyklouzávat z okna. Proti síle byl naprosto bezbranný. Na dramatičnosti celé situaci dodává i fakt, že Timovy nohy při pádu narazily do ovládacích prvků autopilota a letadlo se v ten moment řítilo k Zemi rychlostí přes 400 mil za hodinu. V kokpitu nastal neskutečný nepořádek a vše, kromě přišroubovaných věcí, létalo vzduchem. Někteří z personálu si mysleli, že v letadle vybuchla bomba, tak ohlušující to byl zvuk.

Naštěstí do kokpitu vběhl druhý člen palubního personálu, John Heward. Držel pilota za pás, ale ztrácel sílu. Nakonec jej však udržel. Dodává: „Obličej měl naražený na okno a z nosu a boku hlavy mu tekla krev, ruce mu mávaly a vypadaly asi metr a půl dlouhé. Nejděsivější bylo, že měl doširoka otevřené oči. Na ten pohled nezapomenu, dokud budu žít."

Piloti a personál tak vytvořili jakýsi živoucí řetěz, který držel kapitána. Všichni byli v šoku, ale jednali perfektně. Druhý pilot Alastair Atchinson zatím převzal řízení letadla a volal o pomoc do vysílačky. Zatímco cestující a posádka pochopitelně panikařili, druhý pilot přistál čistě.

Letadlo nouzově přistálo na letišti v Southamptonu, kde již čekaly záchranné složky.

Pilot Tim Lancaster sice utrpěl několik zlomenin a omrzliny, ale přežil.

Nigel, stevard, který jej zachránil, vyvázl s vykloubeným ramenem, omrzlým obličejem a omrzlinami na levém oku. Nikdo z nich nepřestal létat!

Proč se to stalo?

Při rekonstrukci bylo nakonec odhaleno, že příčinou akční scény v oblacích byl šroubek. Ukázalo se, že inženýr omylem osadil okno příliš malými šrouby.

Je důležité si uvědomit, že podobné incidenty jsou velmi vzácné a obvykle končí smrtí. Přežití pilota v takovém případě je skutečně pozoruhodný a šťastný výsledek.