Sociální sítě

Zešílely firmy? S podzimem nasadily reklamy adorující riskantní řidičské chování

5. listopad 2017 četba na 8 minut
Nepřipoutaný řidič nákladního vozu řídí jen jednou rukou, druhou telefonuje. A to spot Emka teprve začíná

Nepřipoutaný řidič nákladního vozu řídí jen jednou rukou, druhou telefonuje. A to spot Emka teprve začíná

Foto: Repro Youtube

/ VIDEO / Řidič kamionu drží volant jen jednou rukou, ve druhé má mobil a vesele do něj švitoří. Auta se předjíždějí v zatáčce, navíc za deště a námrazy. Tak vypadají některé aktuální reklamy českých firem. Nejde přitom o spoty, jejichž účelem by bylo před podobným chováním varovat. Naopak - všichni se tváří, že si podobné chování užívají.

Reklama se nelíbí ani dopravnímu expertovi Romanu Budskému, členovi Týmu silniční bezpečnosti, což je značka, pod kterou vykonává své aktivity nezisková organizace Bezpečně na silnicích.

"Tohle úplně popírá veškerou prevenci. My se snažíme upozorňovat lidi, že určité řidičské chování typu telefonování za jízdy je opravdu nebezpečné, a pak přijde reklama, která to naprosto zlehčuje. Komplikuje nám to situaci i při dopravní výchově dětí, kdy se snažíme naučit je zásady bezpečného chování v silničním provozu. Pak uvidí takovouhle reklamu a samozřejmě se ptají: Proč ten pán v televizi nebyl připoutaný? Proč on mohl telefonovat? Nelze se potom divit, že se tato vážná témata zlehčují."

Mercedes předjíždí i v zatáčce

Podzimní kampaň se příliš nevydařila ani českému zastoupení německé automobilky Mercedes-Benz, společnosti Mercedes-Benz Praha. Ta začala inzerovat vozy s pohonem všech čtyř kol Mercedes-Benz 4Matic. A vizuál, který je má propagovat, ukazuje další mimořádně nebezpečné řidičské chování: Předjíždění v zatáčce, do níž není vidět, navíc za deště snižujícího viditelnost a na nepříliš široké silnici, jež se zdá být pokrytá námrazou. 

Reklama okamžitě sklidila na Twitteru kritiku ze strany marketingového odborníka a glosátora reklamního dění Viléma Rubeše.

Také firma Mercedes-Benz Praha se hájila na sociálních sítích tím, že jde o nadsázku a že si samozřejmě pro pořízení předmětného snímku pronajala celou silnici v obou směrech, takže žádná nehoda nemohla vzniknout. Sklidila za to ironickou poznámku, zda onen pronájem silnice přidává k prodaným autům jako bonus.

"Předjíždět za špatného počasí v situaci, kdy nevidím, co je v protisměru, je velmi agresivní řidičské chování," glosuje tuto reklamu Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. "Je to řízení ve stylu: Ať se stará ten druhý. Někteří řidiči prémiových aut počítají s tím, že systémy jejich vozu vyřeší problém za ně a že mají auto vybaveno tolika bezpečnostními prvky, že je i při případné kolizi ochrání. Ono je třeba ochrání, ale mohou potkat v protisměru vůz, který tolik vybaven není, a na jejich bezohlednou jízdu doplatí někdo jiný."

Pokud si Mercedes uzavřel pro pořízení reklamního snímku část silnice, měl by to podle Budského uvést přímo v reklamě. "Chápu, že chtějí předvést, s čím vším si jejich auta poradí, ale mají k tomu dodat: V běžném provozu to nezkoušejte, na silnici se tohle nedělá," říká bezpečnostní expert.

České dráhy a sklenička za volantem

Podle ředitele Rady pro reklamu Ladislava Šťastného neobdržela tato rada coby samoregulační orgán českého reklamního průmyslu na spot Emka ani na vizuál Mercedesu zatím žádnou stížnost (což ale může být dáno i tím, že ani jedna z reklam neběží delší dobu). Rada ale za to bude řešit kampaň Českých drah, na kterou stížnost přišla.

Také tato kampaň se dotýká nebezpečného chování na silnicích, paradoxně jej ale na rozdíl od výše uvedených reklam neadoruje, ale naopak řidiče nabádá, aby v případě, že chtějí za jízdy stihnout i jinou činnost (dát si kávu, zkontrolovat maily), zvolili raději cestu vlakem. Základ kampaně tvoří reklamní spot s hercem Petrem Stachem.

A proč přišla na tuto kampaň stížnost? Protože vedle bezproblémového spotu ji provází i tisková a billboardová reklama, jejíž vyznění bohužel už tak jednoznačné není.

Ukazuje totiž řidiče za volantem, popíjejícího víno a přikusujícího chlebíček, to vše doprovázené sloganem "Užijte si cestu". A přestože měli tvůrci reklamy na mysli cestu vlakem, z tohoto vizuálu to už zdaleka tak patrné není.

Užijte si víno za volantem, jakoby říkaly České dráhy

Arbitrážní komise Rady pro reklamu, což je třináctičlenný nezávislý expertní tým, jehož hlavní náplní je posuzovat stížnosti na neetické či neslušné reklamy, se bude stížností na kampaň Českých drah zabývat na svém příštím zasedání. Pokud do té doby obdrží i stížnosti na výše uvedené reklamy Emka nebo Mercedesu, bude řešit i je. Verdikty komise mají jen doporučující charakter, což znamená, že shledá-li komise reklamu neetickou, doporučí zadavateli její stažení. Nemůže ale udílet žádné sankce.

PŘEDCHOZÍ ČÁST
Část 2/2
DALŠÍ ČÁST

Akční letáky